Konalan Sortti-aseman remontti hidastaa asiointia 23.5. alkaen

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa asiakkaitaan käyttämään muita Sortti-asemia noin kolme viikkoa kestävän remontin aikana. Viikonloppuisin monia kodin jätteitä voi viedä myös Koivukylän Sortti-pienasemalle.

Sortti-asemille asukkaat voivat tuoda jätteensä kierrätettäväksi.

Maanantaina 23.5.2022 alkava pihan asfaltointi kestää arviolta kolme viikkoa. Remontin aikana Konalan Sortti-asemalla on kerrallaan poissa käytöstä useita lavoja, joille jätteitä lajitellaan. Tämä hidastaa asiointia ja voi lisätä ruuhkia.

- Jos mahdollista, kannattaa käyttää muita Sortti-asemiamme kunnostustöiden aikaan, jotta asiointi pysyy sujuvana, toimintovastaava Eetu Keinänen kannustaa.

HSY:n muut neljä isoa Sortti-asemaa Kivikossa, Ruskeasannassa, Jorvaksessa ja Ämmässuolla palvelevat arkisin kello 7–21, helatorstaina 26.5. asemat ovat kiinni. Koivukylän Sortti-pienasema Vantaalla palvelee arkisin kello 9–21 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin, myös helatorstaina, kello 10−18.

Koivukylässä sijaitsevalle Sortti-pienasemalle voi viedä palamatonta jätettä kuten rikkinäistä keramiikkaa, peililasia tai posliinia, palavaa sekajätettä, metallia, poistotekstiiliä, muovia ja puuta, mutta ei puutarha- ja remonttijätettä aseman pienen koon vuoksi. Pienasema on tarkoitettu vain kotitalousasiakkaille. Aseman yhteydessä toimivalle Kierrätyskeskukselle voi jättää käyttökelpoista kodin tavaraa ja huonekaluja sekä kaiken kuntoisia sähkölaitteita. Kodin vaarallista jätettä varten paikalla on HSY:n keräyskontti ja pakkausjätteille Rinki-ekopiste.

eSortti-ennakkomaksu nopeuttaa asiointia

Sortti-asemilla ja Sortti-pienasemalla on käytössä eSortti-verkkoasiointi: asiakas voi ilmoittaa ja maksaa tuomansa jätteet etukäteen verkossa. Kuitin liitteenä asiakas saa ohjeita jätteiden lajitteluun.

eSortissa asioimalla Sortti-asemalle pääsee ajamaan suoraan sisälle ilman, että aseman palvelupisteellä tarvitsee käydä erikseen. Kun verkkopalvelussa ilmoittaa auton rekisterinumeron, järjestelmä tunnistaa auton ja puomi avautuu itsestään.

Lisätietoa:
HSY:n Sorttiasemat: hsy.fi/sortti-asemat
Koivukylän Sortti-pienasema: hsy.fi/sorttipienasema
eSortti-verkkopalvelu: esortti.hsy.fi/

Yhteyshenkilöt

toimintovastaava Eetu Keinänen, puh. 050 383 2646, sähköposti eetu.keinanen(at)hsy.fi

Sortti-asemille asukkaat voivat tuoda jätteensä kierrätettäväksi.

Ilman pienhiukkasten ja mustan hiilen leviäminen pääkaupunkiseudulla mallinnettu: liikenteen ja puunpolton päästöt korostuvat28.6.2022 08:36:29 EEST | Tiedote

Pienhiukkasten leviämistä ja pitoisuuksia selvitettiin mallinnuksen avulla pääkaupunkiseudulla. Mallinnuksen mukaan ilmanlaatu on pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti hyvä. Paikallisen liikenteen ja puunpolton päästöt sekä seudun ulkopuolelta kulkeutuvat ilmansaasteet nostavat kuitenkin ajoittain merkittävästi pienhiukkasten pitoisuuksia. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Ilmatieteen laitoksen selvitys sisälsi myös hiukkasissa olevien mustahiili- sekä bentso(a)pyreenipäästöjen leviämismallinnuksen. Mustaa hiiltä mallinnettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa kaupunkitasolla Suomessa.

HSY:n hallituksen päätökset 17.6.202217.6.2022 10:36:09 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Vantaan Annefred eteläinen vesihuollon hankesuunnitelma - Otaniemen painepiirin vedenjakelun varmistamisen hankesuunnitelma - Ilmala 2 vesitornin saneerauksen päivitetty hankesuunnitelma. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - urakoitsijaksi toteuttamaan Ala-Tikkurila - Hiekkaharju välille uusi runkovesijohto sekä kehittämään ja saneeraamaan alueen vesihuoltoa valittiin GRK Infra Oyj - urakoitsijaksi vesijohtojen menetelmäsaneeraukseen Espoossa ja Helsingissä vuosille 2022–2023 valittiin Putkistosaneeraus Eerola Oy - pääurakka rakentamaan Ylästöntien jätevedenpumppaamo tilataan Peab Industri Oy:ltä - urakoitsijaksi Vesimiehentien ja Forsbackantien vesihuollon saneeraukseen valittiin VM Suomalainen Oy - luistiventtiilit ja kar