Konkreettisia tekoja, ei viherpesua – Hekan vuosia jatkunut tavoitteellinen ympäristötyö näkyy asukkaiden tyytyväisyytenä

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) asukkaat ovat tyytyväisiä siihen, miten ympäristöasiat hoidetaan: Hekan asukastyytyväisyyskyselyssä kokonaistyytyväisyys ympäristöasioihin kasvoi ja erityisen tyytyväisiä asukkaat ovat kierrätysmahdollisuuksiin. Onnistumisten taustalla on vuosia jatkunut tavoitteellinen ympäristötyö.
Hekan asukkaiden tyytyväisyys ympäristöasioiden hoitoon kasvoi. Kuva: Heka

Hekalla asukastyytyväisyyttä mitataan vuosittaisella kyselyllä, johon vastasi marraskuussa 2021 yli 3300 asukasta. Eniten nousua edelliseen vuoteen on tyytyväisyydessä ympäristöasioihin: asukkaiden tyytyväisyys ympäristöasioiden hoitoon kasvoi (2020: 3,79; 2021: 3,84 asteikolla 1–5) ja asuintalojen kierrätysmahdollisuudet saivat kiitosta (4,05). Erityisesti uudet asukkaat ja nuoremmat ikäryhmät arvostivat Hekan asuintalojen kierrätysmahdollisuuksia.

Jatkuva ympäristötyö näkyy jätepisteillä ja kodeissa

Hyvien tulosten taustalla ovat konkreettiset teot ja kunnianhimoinen ympäristötyö. Melkein kaikissa Hekan talojen jätetiloissa on ollut jo vuosia erilliset astiat lähes jokaiselle jätelajille. Lajittelua tuetaan runsaalla viestinnällä: jätetiloissa on kuvalliset ohjeet, Hekan asukaslehdessä ja sosiaalisen median kanavissa käsitellään paljon ympäristöaiheita ja Hekalla kehitetty Ekoekspertti-sovellus kannustaa asukkaita ympäristöystävällisiin valintoihin.

“Toimiva jätehuolto ja viihtyisät pihat ovat hyviä esimerkkejä asioista, jotka näkyvät konkreettisesti asukkaan arjessa, joka päivä. Vain pieni osa ympäristöasioiden kehittämisestä näkyy suoraan asukkaille.Siksi on arvokasta, että asukkaat ovat tyytyväisiä ympäristötyöhömme, ja osallistuvat siihen itsekin”, kommentoi Hekan ympäristö- ja vastuullisuuspäällikkö Marika Nyyssönen.

Usein suurin haaste lajittelussa on tilan puute kotona: erilaisille jätelajeille ei ole tilaa keittiön lajittelupisteessä. Hekalla etsitään ratkaisuja myös tähän: uusien ja peruskorjattujen asuntojen keittiöissä lajitteluastioiden määrä ja koko on suunniteltu uudelleen.Lisäksi lajittelulle järjestetään tilaa siivouskomeroon.

66 prosenttia asukkaistamme suosittelisi suurella todennäköisyydellä Hekalla asumista

Hekan asukkaat olivat tyytyväisiä asumiseensa ja Hekaan vuokranantajana myös vuonna 2021. Asukastyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla koronavuodesta huolimatta, vaikka kokonaistulos laskikin hieman.

Asukkaat arvostavat edelleen Hekan henkilökunnan ammattitaitoa ja palveluasennetta. Myös asuntoihin ollaan tyytyväisiä: kokonaistyytyväisyys asuntoon oli 3,91 (asteikko 1–5). Tyytyväisimpiä asukkaat ovat asuntojen sijaintiin (4,38) ja kokoon (4,32). Asukkaat arvostavat sitä, että Hekalla asukkaasta pidetään huolta myös tiukan paikan tullen: asioinnin sujuvuus vuokranmaksuongelmissa sai tuloksen 4,24.

Asukkaiden suositteluhalukkuutta mittaava NPS-luku säilyi samalla erinomaisella tasolla kuin vuonna 2020: +58. Vastaajista 66 prosenttia suosittelisi Hekaa suurella todennäköisyydellä, ja antoi Hekalle arvosanan 9 tai 10 (asteikko 0-10). Arvostelijoita eli arvosanan 0-6 antaneita oli vain 8 prosenttia vastaajista. Erityisesti nuoret naiset, yksinasuvat ja alle neljä vuotta Hekalla asuneet suosittelevat Hekalla asumista.

Vastausten tilastoinnin ja raportoinnin teki puolueeton tutkimustoimisto Feelback Oy.

Lisätietoja Hekan asukastyytyväisyyskyselystä löytyy Hekan verkkosivuilta.

Lisätietoja Hekan ympäristötyöstä antaa:
ympäristö- ja vastuullisuuspäällikkö Marika Nyyssönen
sähköposti: marika.nyyssonen@hekaoy.fi