Espoon kaupunki - Esbo stad

Konsernijaoston päätöksiä 27.8.2018

Jaa

Espoon konsernijaosto päätti yksimielisesti lausua Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2019 – 2021, että HSL:n on huomioitava espoolaisilta saatu asiakaspalaute ja toteutettava Espoon konsernijaoston jo aiemmin esittämät joukkoliikennettä sujuvoittavat esitykset. Näihin esityksiin sisältyy mm. vaatimus Latokasken joukkoliikenneyhteyksien parantamiseksi sekä jo liikennöinnin aloittaneen linjan 104 päättyminen Kamppiin. Konsernijaosto tiukensi pohjaesitystä useissa kohdin.

Espoon konsernijaosto on erityisen huolissaan espoolaisten HSL:n asiakastyytyväisyyden romahtamisesta ja vaatii HSL:ää ryhtymään pikaisiin toimiin tilanteen parantamiseksi.

Länsimetron ja sen liityntälinjaston käyttöönottoon liittyvä joukkoliikenteen tason parantaminen on Espoolle tärkeää. Espoon tavoitteena on kattava sisäinen ja Espoon suunnan joukkoliikenteen verkko, joka tukee Espoon kestävän kehityksen tavoitteita.

Espoon konsernijaosto on pettynyt siihen, ettei HSL ole toimittanut konsernijaoston jo aiemmin pyytämää ajantasaista ja laadukasta tietoa joukkoliikenteestä asiakaslähtöisen kehittämisen pohjaksi. Tieto tulee olla niin omistajakaupunkien oman suunnittelun kuin kumppanien tarjoamien palveluiden saatavissa.

Vyöhykehinnoittelu kasvattaa Espoossa joukkoliikenteen palvelujen kysyntää voimakkaasti. Espoo puoltaa HSL:n esitystä, jonka mukaan vuonna 2019 vyöhykehinnoittelusta aiheutuvaan palvelukysynnän kasvuun varaudutaan Länsimetrossa ja rantaradalla lisäämällä ruuhka-aikoina Matinkylään päättyviä junavuoroja ja pidentämällä yksittäisiä rantaradan suunnan junia. Tämän lisäksi Espoo edellyttää, että HSL seuraa aktiivisesti uuden hinnoittelun vaikutusta matkustajamääriin ja parantaa Espoon suunnan joukkoliikennepalveluja kysynnän kasvaessa.

Strategisena mittarina esitetty joukkoliikenteen kulkutapaosuuden kasvu on linjassa Espoon oman strategisen tavoitteen kanssa. Kulkutapaosuutta on Espoon näkökulmasta mitattava ja kehitettävä koko Espoo huomioiden.

HSL:n tulee laatia yhdessä omistajakuntien ja alan toimijoiden kanssa aikataulutus, miten edistetään käyttäjälähtöisiä kestäviä joukkoliikenneratkaisuja, jotka ovat taloudellisesti kustannustehokkaista, vähäpäästöisiä ja käyttäjätarpeeseen mitoitettuja.

Espoo korostaa HSL:n ja muiden toimijoiden kanssa tehtävää konkreettista yhteistyötä, jolla luodaan uusia liikkumispalveluja ja ratkaisuja. HSL:n tulee kiirehtiä matkaketjujen palvelutason parantamista ja sujuvoittamista, etenkin liittyen länsimetroon ja rautatiehen. Tämän tulee tapahtua yhteistyössä eri kuljetuspalvelujen potentiaalisten tuottajien kanssa osana MaaS-kehitystyötä. Erityisesti tulee huolehtia koululaisten ja ikäihmisten palvelutarpeesta.

Konsernijaosto päätti, että Espoo Catering jatkaa kaupungin sidosyksikkönä ja sen ulkoinen myynti rajataan lain sallimaan. Pitemmän aikaväin strategiset linjaukset päätetään maakunta- ja soteuudistuksen ratkettua.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme