Konstikoppa – kiertävä ikäteknologianäyttely lainattavissa Vanhustyön keskusliitosta

Vanhustyön keskusliiton Kotiturva-hankkeessa edistetään ikääntyneiden ihmisten kotona selviytymistä ja viihtymistä ns. arkiteknologian avulla. Arkiteknologia tarkoittaa suhteellisen edullista kotona asumista tukevaa pienteknologiaa. Osana hanketta on luotu matalan kynnyksen paikkoja, joissa ikääntyneet ihmiset voivat tutustua arkiteknologiaan. Tästä esimerkkinä on kiertävä teknologianäyttely, Konstikoppa.

Sähköinen ovisilmä lisää kodin turvallisuutta.

Konstikoppa on arkipäivän elämää helpottavia ja turvallisuutta lisääviä laitteita sisältävä matkalaukku. Konstikoppa sisältää lähes 20 erilaista laitetta, mm. helppokäyttöisen älypuhelimen, kuuntelunvahvistimen, elektronisen ovisilmän ja paikannuslaitteen. Konstikopan avulla erilaiset tahot voivat esitellä kotona asumista tukevia ratkaisuja asiakkailleen. Konstikopassa on mukana selkokieliset ohjeet kustakin laitteesta, niiden hankintapaikat ja hinnat.

-Konstikoppa on kiertänyt keväästä lähtien lainaajilla, mm. senioritaloissa ja ikääntyneille palveluita tarjoavissa yhdistyksissä. Konstikopasta on tällä hetkellä varauksia jo pitkälle syksyyn.Myös oppilaitokset ovat kiinnostuneita käyttämään Konstikoppaa opetuksessaan. Saatu palaute on myönteistä, esimerkiksi tuotteiden esittelyn järjestäneet henkilöt suosittelisivat Konstikopan esittelytilaisuuden järjestämistä myös muille vastaaville toimijoille, sanoo projektivastaava Kaisa Eskelinen Vanhustyön keskusliitosta.

Konstikoppa sisältää myös perusteelliset ohjeet tuotteiden esittelyyn tarkoitetun tilaisuuden järjestämiseksi. Konstikoppa on päivitetty versio KÄKÄTE-hankkeessa tehdystä Konstikopasta, joka on ollut lainattavissa VALLI ry:stä. Konstikoppaa voi edelleen lainata myös VALLI ry:stä, jonka kanssa Vanhustyön keskusliitto työsti ja päivitti Konstikopan. Konstikoppa lähetetään lainaavalle taholle Matkahuollon kautta. Lainaaminen ei maksa, mutta lähetyskuluista vastaa kukin lainaaja.

Sähköinen ovisilmä lisää kodin turvallisuutta.
Konstikoppa sisältää tarkat ohjeet laitteiden esittelyyn.
Projektivastaava Kaisa Eskelinen esittelee Konstikopan sisältämää kuulokommunikaattoria.

Vanhustyön keskusliitto, VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.

Vuoden vanhusteko -palkinto Liikkuvalle resurssikeskukselle Turkuun7.10.2018 14:30Tiedote

Valtakunnallinen Vanhustenviikko avataan juhlallisesti Kuopiossa 7.10.20182.10.2018 06:00Tiedote

Vanhustenviikon avajaisia vietetään Kuopiossa valtakunnallisessa Vanhustenpäivän pääjuhlassa sunnuntaina 7.10. Vanhustenpäivän ja -viikon teemana on tänä vuonna ”Iloa toimeliaisuudesta – Aktivität ger glädje”. Kampanjallaan Vanhustyön keskusliitto kannustaa järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen erityisesti Vanhustenviikolla 7.10.-14.10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii teemaviikon suojelijana.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi: Vanhenemiseen varautuminen on suurta viisautta26.9.2018 09:37Tiedote

Vanhustyön keskusliitto muistuttaa, että oman vanhuusiän suunnittelu kaikilla elämän osa-alueilla on viisasta – ja että ikääntymisen mukanaan tuomiin tilanteisiin kannattaa paneutua ajoissa. Vanhuusiän suunnittelu on normaali osa elämänkulun suunnittelua, johon kannattaa suunnata ajatuksia jo viisikymppisenä. Eväitä hyvän vanhuuden suunnitteluun tarjoaa Vanhustyön keskusliiton seminaari Hyvän Iän Foorumi, joka järjestetään osana Hyvä Ikä -tapahtumaa Helsingin messukeskuksessa 3.–4.10.2018. Hyvän Iän Foorumin torstaipäivän 4.10. teema on vanhuuden suunnittelu ja omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi kutsuvat keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä18.9.2018 08:59Tiedote

Vanhustyön keskusliitto herättelee uuteen, totuttua laajempaan keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä. Helsingin messukeskuksessa järjestettävä vanhustyön ja vanhuusiän oma tapahtuma Hyvä Ikä 3.–4.10.2018 on ohittamaton aitiopaikka seurata ja osallistua keskusteluun. Vanhustyön keskusliiton asiantuntijoita tapaat sekä Hyvän Iän Foorumissa että messuosastolla. Muisteluihin siivittävä Muistoissamme 50-luku -kirja julkistetaan Vanhustyön keskusliiton messuosastolla keskiviikkona 3.10.