Korjattu// Finferries kirjoitusasu // Varsinais-Suomen logistiikka-alan tunnustukset Suomen Lauttaliikenteelle ja Harri Lorentzille

Turun kauppakamari ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry ovat jakaneet tunnustusta logistiikka-alan osaajille. Varsinais-Suomen vuoden 2020 logistiikkayritykseksi valittiin Suomen Lauttaliikenne Oy. Tunnustuksen saamisen perusteena olivat muun muassa yrityksen panostukset sähköiseen merenkulkuun ja yrityksen saaristoyhteyksien korostuminen poikkeuksellisen vuoden aikana. Vuoden logistiikkatoimija -palkinnon sai puolestaan Turun yliopiston Turun kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Harri Lorentz. Tunnustukset jaettiin Turun kauppakamarin kevätkokouksen yhteydessä 20.4.2021.

Vuoden 2020 logistiikkayritykseksi on valittu yhteysalus- ja lauttaliikennettä hoitavan Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries.

”Finferries on ollut mukana kehittämässä ja pilotoimassa muun muassa sähköiseen merenkulkuun liittyvää teknologiaa, joka on muuttanut saaristoliikennettä. Yhtiö on merkittävä toimija Varsinais-Suomen huoltovarmuuden kannalta ja vuoden 2020 poikkeustilanne korosti tätä, kun kotimaan matkailun ja etätyön myötä vapaa-ajan asuntojen käyttö kasvoi”, kertoo Turun kauppakamarin yhteyspäällikkö Olli Hakala.

Finferries kiittää saamastaan arvostetusta tunnustuksesta, joka osoittaa, että kehitystyötä lauttaliikenteen hyväksi arvostetaan:

”Tavoitteenamme on olla Pohjoismaiden paras vesiliikenteen yhteyspalvelun osaaja, joka nykyaikaistaa ja uudistaa kalustoaan sekä turvallisuuden parantamiseksi että ympäristön hyväksi. Suomen ensimmäisen hybridilautta Elektran käyttökokemukset ovat vajaan neljän vuoden aikana olleet erittäin hyviä ja Elektra valjasti uuden teknologian ympäristön palvelukseen”, toteaa toimitusjohtaja Mats Rosin.

Vuoden logistiikkatoimija -palkinto myönnettiin apulaisprofessori Harri Lorentzille.

”Lorentz on toiminut pitkään Turun Yliopiston Turun Kauppakorkeakoulun toimitusketjun johtamisen laitoksen opettajana sekä apulaisprofessorina. Hän on toiminut mm. LOGYn eri elimissä edistäen erityisesti hankinnan asemaa. Lorentz tekee aktiivisesti yhteistyötä elinkeinoelämän parissa kehittäen toimitusketjun hallinnan roolia ja ymmärrystä niin yrityksissä kuin yhteiskunnassa. Lorentz on omalla esimerkillään mm. innostanut opiskelijoita suuntautumaan uravalinnoissaan hankinnan tehtävien pariin sekä aktivoitumaan mukaan LOGY ry:n Young Professionals -konseptiin,” kertovat LOGY ry:n Varsinais-Suomen alueen puheenjohtaja Sami Vesala ja alueen hallituksen jäsen Petri Hällfors valinnan perusteista.

”Tutkijalta vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja uskoa omaan tekemiseen, sillä oman työn ja sen näkyvien vaikutusten välillä on usein varsin pitkä viive, ja lisäksi vaikutusten realisoituminen on epävarmaa. Isoina haasteina itselle onkin rakentaa polkuja nuorille yliopiston kautta työelämään ja lisätä tieteen tekemisen yhteiskunnallista vaikuttavuutta”, sanoo Lorentz saamastaan tunnustuksesta.

Turun kauppakamari ja Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n Varsinais-Suomen alue myöntävät vuosittain tunnustuksen vuoden logistiikkayritykselle ja -toimijalle valtakunnallisesti merkittävästä alueella toteutetusta työstä Suomen logistiikkatoimialan ja logististen palveluiden kehittämiseksi.

Varsinais-Suomen yrityksissä kaivataan nyt osaavia tekijöitä pandemian jälkeiseen aikaan 21.6.2021 06:17:56 EEST | Tiedote

Yritykset toivovat uusien kuntapoliitikkojen panostavan kunnissa ja kaupungeissa erityisesti osaavan työvoiman saatavuuteen sekä yritysten ja oppilaitosten yhteistyön kehittämiseen. Valtiolta yritykset puolestaan toivovat työn verotuksen keventämistä sekä paikallisen sopimisen vapauttamista. Yrityksillä on suuri huoli osaavan työvoiman saatavuudesta, kun yritykset ponnistavat kasvuun pandemian jälkeen.

Miljoonainvestoinnit viivästyvät kunnissa hitaan kaavoitusprosessin takia8.6.2021 07:42:55 EEST | Tiedote

Kaavoituksen ja luvituksen hitaus on merkittävin syy kuntiin tehtävien investointien viivästymiseen. Kauppakamarien tekemässä kyselyssä 10 prosenttia vastanneista yrityksistä kertoi, että kaavoitus- ja luvitusprosessi on hidastanut investointeja merkittävästi. Viivästyneistä hankkeista 30 prosenttia oli arvoltaan yli 5 miljoonan euron investointeja. Turun kauppakamarin jäsenistä 11,9 prosenttia kertoi yritysten investoinnin viivästyneen tai peruuntuneen viranomaislupiin liittyneiden syiden vuoksi. Varsinais-Suomen alueella viivästyneistä hankkeista 37,5 prosenttia oli yli 5 miljoonan euron investointeja. Erityisesti rakennusluvat aiheuttavat päänvaivaa.

Ennustettavuus on minimivaatimus: Suomen tapahtuma-ala odottaa edelleen tietoa kohtalostaan26.5.2021 15:12:23 EEST | Tiedote

Tapahtuma-alalta on evätty toimintaedellytykset jo 14 kuukauden ajan eikä tietoa tulevasta ole. Tapahtumia ei edelleenkään päästä järjestämään, vaikka jo lähes puolet suomalaisista on rokotettu. Yhden elinkeinon estäminen koettelee paitsi alaa myös yleistä oikeustajua. Kesän lisäksi myös tapahtumasyksy tulee näyttämään hyvin synkältä, mikäli toimijoille ei anneta edes arviota siitä, milloin tapahtumia päästään taas järjestämään. Tuloksellisen liiketoiminnan harjoittaminen on hyvin vaikeaa.

Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle - paketin keskeiset teemat hyvin esillä Eurooppa-foorumissa elokuussa7.5.2021 11:54:10 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen, sillä kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Kauppakamarikysely: Yli 80 prosenttia yrityspäättäjistä uskoo etätyön lisääntymiseen ja yli 70 prosenttia digitalisaation vauhdittumiseen3.5.2021 07:34:23 EEST | Tiedote

Kauppakamarin korona-aiheiseen kyselyyn vastasi noin 2400 kauppakamarien jäsenyritystä useilta eri toimialoilta ympäri Suomen. Vastanneista reilu kuusi prosenttia oli yksinyrittäjiä, loput olivat työnantajayrityksiä. Varsinais-Suomessa kyselyyn vastasi 204 jäsentä, joista suurimpana ryhmänä olivat teollisuusalan yritykset.