KORJATTU LINKKI // Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on vuoden toisella neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan edelleen heikentyvän. Yritysten luotonkysynnässä on havaittavissa hienoista elpymistä. Erityisesti yritysten investointilainakysynnässä odotetaan talven notkahduksen jälkeen varovaista kasvua. Barometrikysely II/2019 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.

Pankkibarometrin vastaajat arvioivat, että kotitalouksien luotonkysyntä on toisella vuosineljänneksellä ollut viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vaimeampaa. Luotonkysyntää kuvaava saldoluku on edelleen pitkän aikavälin keskiarvonsa alapuolella.

Oman kodin remontointiin ja peruskorjaukseen kysytään vielä lainaa, mutta erityisesti sijoitustoimintaan liittyvän luotonoton arvioidaan edelleen selvästi vähenevän. Myös oman asunnon hankintaan otetaan aikaisempaa pidättyvämmin lainaa: sitä kuvaava saldoluku on ollut positiivinen yli neljä vuotta, mutta luotonoton arvioidaan nyt vähenevän.

Yritysten luotonkysynnässä arvioidaan tapahtuneen hienoista elpymistä, ja luotonkysynnän odotetaan pysyvän lievässä kasvussa myös tulevana kesänä. Kysynnän kasvu on laaja-alaista ja koskee erilaisia luottojen käyttökohteita.

”Kuluttajien luottamusindikaattorin viimeaikainen heikentyminen näkyy kotitalouksien varovaisuutena luotonotossa, mahdollisesti myös lainanhoidon joustomahdollisuuksien käytön lievässä kasvussa. Edelleen kotitaloudet haluavat kuitenkin remontoida ja peruskorjata kotejaan. Yritysten hyvä taloudellinen tila, maltillinen palkkakehitys ja alhaiset korot tukevat yritysten investointilainakysyntää”, summaa Finanssiala ry:n asiantuntija Mariia Somerla.

Finanssiala ry kysyy Pankkibarometrissään neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Pankkibarometri II/2019 -raportti

Lisätietoja:
Asiantuntija Mariia Somerla, puh. 020 793 4292
Analyytikko Kimmo Koivisto, puh. 020 793 4257
Mediapäällikkö Marjo Lapatto, puh. 020 793 4274

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.