Korjattu tiedote: Insinöörien työllisyydestä annettiin harhaanjohtava kuva

Ammattiliiton jäsenten työttömyysasteesta puhuminen hämärtää insinöörialojen huonon työllisyystilanteen.

Tekniikka&Talous kirjoitti tänään, että insinöörien työttömyys on sulanut 2,9 prosenttiin. IAET-työttömyyskassan johtaja Outi Mäki sanoo haastattelussa, että luvut tarkoittavat käytännössä täystyöllisyyttä.

– Luvut antavat insinöörien työllisyydestä harhaanjohtavan kuvan, sillä ammattiliiton jäsenten työttömyysaste on alhaisempi kuin niiden, jotka eivät ole jäseniä, muistuttaa Insinööriliiton puheenjohtaja Samu Salo.

Insinöörien työttömyysaste oli jutussa mainittuna ajankohtana eli heinäkuun lopussa 4,6 prosenttia. Yhteensä työttömiä insinöörejä oli 4 939.

– Insinöörien työttömyys on pysynyt liian korkeana. Viimeisten 25 vuoden aikana työttömiä insinöörejä on ollut aina vähintään 3 000, Salo korostaa.

Insinööriliitto on muistuttaa, että insinöörejä valmistuu vuosittain enemmän kuin elinkeinoelämä ja julkinen sektori tarvitsevat palvelukseensa.

– Monet vastavalmistuneet insinöörit joutuvat hakemaan työtä muilta aloilta tai ottamaan vastaan työntekijätason tehtäviä. Se on koulutusrahojen haaskaamista, Salo sanoo.

Tiedotteesta on korjattu ensimmäinen sitaatti: ammattiliiton jäsenten työllisyysaste ei ole alhaisempi vaan työttömyysaste on alhaisempi kuin niiden, jotka eivät ole jäseniä.