Sakari Sauso Oy

///KORJATTU TIEDOTE/// Käsinebrändi Sauso käynnistää joukkorahoituksen

///Korjattu osakeannin järjestäjä, leipätekstin viides kappale/// Perinteikäs perheyhtiö, käsinebrändi Sakari Sauso Oy käynnistää joukkorahoituksen liiketoiminnan vauhdittamiseksi. Yrittäjä Sakari Sauso kertoo, että ihmiset ovat alkaneet kiinnittää entistä enemmän huomiota käsihygieniaan.
Sakari Sauso yhdessä muiden työntekijöiden kanssa myymälässä Helsingin Eerikinkadulla.

”Viime päivinä asiakkainamme on käynyt mm terveydenhuollossa työskenteleviä henkilöitä. Käsineet halutaan hygieniasuojaksi”, kertoo Sakari Sauso kivijalkamyymälästään Helsingin ydinkeskustassa Eerikinkadulla.

”Etelä-Suomen lämmin talvi heikensi myyntiä, mutta viime aikoina ihmiset ovat alkaneet kiinnittää entistä enemmän huomiota arvattavista syistä pöpöjen torjuntaan”, Sauso kuvailee.

”Olen ollut yllättynyt, että käsineiden suojamerkityksestä ei ole juurikaan julkisuudessa puhuttu. Laadukkaat käsineet ovat kuitenkin kuin toinen iho ja niitä on hyvä käyttää kaikissa julkisissa tiloissa ja liikennevälineissä, muulloinkin kuin nyt epidemian aikaan”

Joukkorahoituskampanja käynnistetään, koska yritys oli vielä viime vuonna pahoissa rahoitusvaikeuksissa. Joukkorahoitukseen voi osallistua joko osakeannilla tai vastikkeellisella kampanjalla.

Yhtiön järjestämään osakeantiin voi osallistua pienimmillään 160 eurolla. Osakeannissa on jaossa enimmillään 40 prosenttia yhtiön osakkeista.

Mesenaatin organisoimaan vastikkeellisen kampanjaan voi osallistua 100 eurolla, ja vastikkeena voi saada esimerkiksi hansikkaiden vuorinvaihdon tai käsineitä.

”Sauso hakee lisää pääomaa piensijoittajilta tai ihan keneltä tahansa – sitähän joukkorahoitus on”, Sauso tiivistää kampanjan tarkoituksen.

Sauson on määrä aloittaa keväällä käsineiden vienti Japaniin, jossa alkaa kotimaassa suunniteltujen hansikkaiden jälleenmyynti. Käsineet valmistetaan Unkarin Pécsissä käsityönä pöytäleikkausmenetelmällä.

Katastrofit Venäjällä ja Unkarissa suistivat ahdinkoon

Sauso koki viime vuosikymmenellä kaksi yllättävää käännettä, jotka suistivat yhtiön ahdinkoon. Finanssikriisin seurauksena 2010-luvun alussa Sauso laajensi liiketoimintaansa Venäjälle perustamalla käsinetukun Pietariin, mutta joutui vaikeuksiin ruplan kurssin romahdettua. Toinen katastrofi tapahtui myöhemmin yhtiön tehtaalla Unkarissa, jossa tehtaan toimitusjohtaja kavalsi rahaa väärentämällä kirjanpitoa usean vuoden ajan.

Sakari Sauson isoisä, Svante Sauso perusti käsinetehtaan Järvenpäähän elokuussa 1929. Kaksi kuukautta myöhemmin oli edessä New Yorkin pörssiromahdus, josta käynnistyi 30-luvun lama.

”Isoisä selvisi siitä ja sodista ja jälkipolvet ovat selvinneet myöhempien vuosikymmenten koettelemuksista. Vankka ajatus on, että tästä tuoreimmastakin selvitään”, Sakari Sauso sanoo.

Katso tästä video Sauson joukkorahoituksesta.

Lisätietoja:
Sakari Sauso