Visual Meta GmbH / ShopAlike.fi

///KORJATTU TIEDOTE/// Tutkimus selvitti verkkokaupan nykytilaa, trendejä ja mahdollisuuksia Euroopassa

Jaa

KUVAT KORJATTU/// Kesällä 2017 kansainvälinen shoppailusivusto ShopAlike lähestyi verkkokauppakumppaneitaan yhteensä 13 Euroopan maassa “Verkkokauppa Euroopassa: nykytila, trendit ja mahdollisuudet” -kyselytutkimuksen merkeissä. Tutkimusta varten räätälöidyn kyselyn tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen kuva alan keskeisimmistä vaikuttimista, trendeistä ja mahdollisuuksista eri markkina-alueilla. Tutkimuksen otos käsitti 100 verkkokauppaa eri toimialoilta (mm. vaatteet, kengät, kodin sisustus ja -tekstiilit, huonekalut, kauneus, terveys, hyvinvointi, korut, lelut, urheilu- ja ulkoiluvarusteet) ja eri kokoluokista perustuen myytävien tuotteiden lukumäärään.

Tutkimuksen tulokset

Markkinoiden nykytila ja tulevaisuudennäkymät 

Suurin osa verkkokaupoista on joko tyytyväisiä (56 %) tai kohtalaisen tyytyväisiä (31 %) sähköisen kaupan alan nykytilaan omalla markkina-alueellaan. Useimmat vastaajista suhtautuvat joko optimistisesti (52 %) tai kohtalaisen optimistisesti (26 %) kotimaanmarkkinoiden tulevaisuuden kehitykseen.

Markkinaesteet

Oleellisimpina liiketoiminnan kehityksen esteinä vastaajat näkevät kansainvälisen kilpailun sekä laki- ja verotuskysymykset. Asiakkaiden näkökulmasta suurimpina verkko-ostamisen haasteina nähdään verkkomaksamiseen liittyvät tietoturvakysymykset sekä halu kokeilla fyysistä tuotetta.

Viestinnän kohdentaminen milleniaaleille

Suurin osa kyselyyn vastanneista kaupoista ilmoitti pyrkivänsä kohdentamaan viestintää milleniaaleille. Pääasiallisesti näkyvyyttä tavoitellaan olemalla läsnä sosiaalisessa mediassa (86 % kaupoista). 90 % vastaajista käyttää Facebookia, 76 % Instagramia ja 41 % Twitteriä.

Trendit

83 % vastaajista kokee, että omilla kotimarkkinoilla seurataan verkkokaupan viimeisimpiä trendejä joko paljon tai jonkin verran. Uusista toimintamalleista suosituimpia ovat innovatiiviset maksuvaihtoehdot (70 % kaupoista käyttää tai aikoo käyttää lähitulevaisuudessa), monikanavainen toimintaympäristö (70 %), “big datan” hyödyntäminen (65 %) sekä uudet toimitusvaihtoehdot (64 %).

Kansainvälinen liiketoiminta

72 % vastaajista sekä myy että toimittaa tuotteita ulkomaille ja 50 % vastaajista kertoo mainostavansa aktiivisesti ulkomaisilla markkinoilla. Suurimpina kansainvälistymisen esteinä nähdään logistiset haasteet, kova kilpailu ja eri kielialueiden asettamat vaatimukset. Paikallisten lakien, säädösten tai valuutan aiheuttamia vaatimuksia ei nähdä erityisen merkittävinä haasteina.

Tarkemmat tutkimustulokset löytyvät osoitteesta: https://www.shopalike.fi/verkkokauppa-euroopassa

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anna-Maria Vuosmala
PR Manager
ShopAlike.fi
anna-maria.vuosmala@shopalike.fi

Kuvat

Verkkokaupan tilannenäkymä kotimaanmarkkinoilla
Verkkokaupan tilannenäkymä kotimaanmarkkinoilla
Lataa
Kansainvälisen verkkokaupan esteet
Kansainvälisen verkkokaupan esteet
Lataa
Verkkokauppa milleniaalien sitouttamiskanavat
Verkkokauppa milleniaalien sitouttamiskanavat
Lataa
Verkkokaupan markkinaesteet Euroopassa
Verkkokaupan markkinaesteet Euroopassa
Lataa
Verkkokaupan trendit Euroopassa
Verkkokaupan trendit Euroopassa
Lataa
Verkkokauppa milleniaalien sitouttaminen
Verkkokauppa milleniaalien sitouttaminen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Visual Meta GmbH / ShopAlike.fi
Zimmerstraße 50, c/o Schützenstraße 15-17
10117 Berliini, Saksa

https://www.shopalike.fi

ShopAlike.fi on shoppailusivusto, joka kokoaa eri verkkokaupat ja niiden tuotteet yhteen osoitteeseen. ShopAlikea hallinnoi saksalainen Visual Meta GmbH ja vertailusivusto toimii yli kymmenessä Euroopan maassa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Visual Meta GmbH / ShopAlike.fi

Verkosta ostavat nyt yhä vanhemmat ikäluokat – tutkimus selvitti verkko-ostamisen muutoksia koronakriisin aikana vuonna 202024.2.2021 14:42:01 EET | Tiedote

Tuotevertailusivusto ShopAlike.fi on suorittanut tutkimuksen, joka auttaa ymmärtämään kuinka käyttäjien verkko-ostamisen tavat muuttuivat vuoden 2020 koronapandemian aikana ja mitkä tuotteet kiinnostivat kuluttajia. Tutkimuksen kohteena olivat ostamisen tavat 13 Euroopan maassa, joissa ShopAlikella on liiketoimintaa (Suomi, Ruotsi, Tanska, Saksa, Itävalta, Ranska, Alankomaat, Puola, Tšekki, Slovakia, Unkari, Espanja ja Italia). Tutkimuksessa vertailtiin sivustojen käyttäjien vuoden 2020 hakutietoja vuoden 2019 vastaaviin. Näin nähtiin mitkä tuoteryhmät kasvattivat suosiotaan eniten edellisvuoteen verrattuna eri puolilla Eurooppaa ja mitä tuotteita haettiin eniten Suomessa vuonna 2020. Tutkimusta varten haastateltiin myös kulutustutkija ja sosiologian professori Terhi-Anna Wilskaa Jyväskylän yliopistosta vuoden 2020 aikana syntyneistä uusista ostamisen tavoista ja siitä, miten verkkokauppojen kannattaisi vastata näihin uusiin tarpeisiin tulevaisuudessa.

Kodin sisustustuotteita ostettiin enemmän kuin ennen - ShopAlike selvitti suomalaisten ostokäyttäytymistä Black Friday 2018 -viikonlopun aikana30.11.2018 09:04:19 EET | Tutkimus

Tutkiakseen ostokäyttäytymistä Black Friday 2018 -viikonlopun aikana, on vertailusivusto ShopAlike.fi tehnyt selvityksen suomalaisten suosimista alennustuotteista ja tuotekategorioista. Tuloksia on verrattu myös pohjoismaisten naapurien Ruotsin ja Tanskan vastaaviin Black Friday -suosikkeihin. Tutkimuksessa on käytetty apuna yrityksen omia klikkitilastoja 23.11.- 26.11.2018 sekä 24.11.–27.11.2017 välisiltä ajoilta aina mustasta perjantaista cyber-maanantaihin asti. Huomioitavaa on, että ShopAliken tuotevalikoima ei sisällä lainkaan kodin elektroniikkaa.

Tutkimus selvitti verkkokaupan nykytilaa, trendejä ja mahdollisuuksia Euroopassa10.11.2017 12:28:47 EET | Tutkimus

Kesällä 2017 kansainvälinen shoppailusivusto ShopAlike lähestyi verkkokauppakumppaneitaan yhteensä 13 Euroopan maassa “Verkkokauppa Euroopassa: nykytila, trendit ja mahdollisuudet” -kyselytutkimuksen merkeissä. Tutkimusta varten räätälöidyn kyselyn tavoitteena oli saada kokonaisvaltainen kuva alan keskeisimmistä vaikuttimista, trendeistä ja mahdollisuuksista eri markkina-alueilla. Tutkimuksen otos käsitti 100 verkkokauppaa eri toimialoilta (mm. vaatteet, kengät, kodin sisustus ja -tekstiilit, huonekalut, kauneus, terveys, hyvinvointi, korut, lelut, urheilu- ja ulkoiluvarusteet) ja eri kokoluokista perustuen myytävien tuotteiden lukumäärään.