KORJATTU TIEDOTE: Vastuuttomat lakot halvaannuttavat metsäteollisuuden ja uhkaavat vientituloja Ammattiliitoilta puuttuu suhteellisuudentaju

KORJAAMME TIEDOTTEESSA VERTAILUA TEKNOLOGIATEOLLISUUDEN TYÖAIKAAN; 70 tunnin työaikaero KOSKEE VUOTUISTA TYÖAIKAA, EI VIIKOTTAISTA. TIEDOTE ALLA KORJATTUNA.

Metsäteollisuus ry tuomitsee ammattiliittojen työtaistelutoimet vastuuttomina. Paperiliitto, Teollisuusliitto ja Ammattiliitto Pro tavoittelevat työajan lyhentämistä, vaikka työaika jää metsäteollisuudessa muuhun vientiteollisuuteen sekä kilpailijamaihin verrattuna poikkeuksellisen lyhyeksi ja silti palkkataso nousee korkeammaksi.

Paperiliitto, Teollisuusliitto, ja Ammattiliitto Pro uhkaavat ylityökielloilla ja lakoilla halvaannuttaa koko metsäteollisuuden tuotannon tammikuun lopulla. Ammattiliitot ilmoittivat sunnuntaina kahden viikon lakoista paperi-, kartonki- ja sellutehtaissa sekä jo kertaalleen lakkojen runtelemassa mekaanisessa metsäteollisuudessa sahoilla ja vaneritehtailla.

–Ammattiliitoilta on nyt kadonnut kokonaan suhteellisuudentaju. Ne ovat valmiita urhaaman vientitulot, heikentämään suomalaisen tuotannon kilpailukykyä ja sahaavat myös omien jäsentensä oksaa, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo.

Viime kädessä lakkoilu aiheuttaa hallaa myös työntekijöille, sillä se johtaa tuotannonmenetyksiin ja toimitusepävarmuuden tuomaan maine- ja kilpailuhaittaan haittaan kansainvälisillä markkinoilla.

Ammattiliitot painostavat lakolla Metsäteollisuus ry:tä luopumaan niin sanotuista kiky-tunneista. Ne yrittävät perua omat, vain muutaman vuosi sitten tekemänsä päätökset, joissa työajan pidentäminen kirjattiin metsäteollisuuden työehtosopimuksiin pysyvästi.

– Lakkoilulla tilanne ei ratkea. Sopimus syntyy neuvotellen sekä vaatii sopimishalua ja tolkkua myös työntekijäpuolelta, Hollmén toteaa.

Metsäteollisuus ry on tällä liittokierroksella tavoitellut kustannuskilpailukykyä parantavia työehtoja. Kiky-tuntien säilyttäminen on metsäteollisuudessa välttämätöntä, koska niiden avulla pystytään kuromaan kiinni kilpailijamaiden etumatkaa heikentyvässä taloussuhdanteessa.

Kaksinkertainen takamatka

Suomalainen metsäteollisuus lähtee työn hinnan suhteen kansainväliseen kilpailuun kaksinkertaiselta takamatkalta. Myös kotimaisen vientiteollisuuden vertailussa työaika jää paperi-, kartonki- ja selluteollisuudessa poikkeuksellisen lyhyeksi mutta ansiotaso nousee korkeaksi.

Suomen paperiteollisuudessa vuorotyötä tekevän vuosityöaika jää arviolta 26 tuntia lyhyemmäksi kuin Ruotsissa ja lähes 100 tuntia lyhyemmäksi kuin Saksassa. Silti vuosiansiot nousevat Suomessa 60 000 euroon, ainakin 30 prosenttia korkeammalle kuin Ruotsissa ja Saksassa vastaavissa tehtävissä. Vielä isommat erot työvoimakustannuksiin syntyvät sahoilla ja vaneritehtailla, joiden keskeiset kilpailijat tulevat halvan kustannustason maista, kuten Venäjältä ja Baltiasta.

Kotimaisen teknologiateollisuuden työehtoihin verrattuna paperiteollisuudessa vuorotyötä tekevä tekee vuodessa lähes 70 tuntia vähemmän töitä. Silti vuosiansiot nousevat jopa 20 prosenttia korkeammalle kuin vastaavissa prosessiteollisuuden töissä esimerkiksi terästehtaissa.

–Teknologiateollisuuden sopimusratkaisu on kallis, mutta se määritti tes-ratkaisujen kustannusvaikutuksille katon, jonka alla sopua voidaan hakea. Työaikaratkaisuja päänavaajasopimus ei linjaa, korostaa Hollmén.

Metsäteollisuus työllistää Suomessa suoraan noin 42 000 henkilöä ja vaikuttaa laajalti kotimaisen arvoketjunsa takia kansantalouteen. Maamme tärkein vientituote ovat paperi- ja kartonkituotteet, ja koko metsäteollisuuden vientitulot nousevat vuosittain yli 13 miljardiin euroon.

Työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Tietopaketti kikystä löytyy osoitteesta https://www.metsateollisuus.fi/tyomarkkinat/kaikki-kikysta/

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.

Metsäteollisuus edistää parhaiden toimintatapojen käyttöä suometsien hoidossa14.5.2020 12:31:04 EESTTiedote

Puhtaat vesistöt ovat metsäteollisuudelle tärkeä asia, ja koko toimiala on sitoutunut vähentämään metsätalouden aiheuttamia vesistövaikutuksia omassa toiminnassaan. Metsäteollisuus tekee monipuolisesti yhteistyötä vesiensuojelussa, ja edistää parhaita käytäntöjä. Turvemaiden metsillä on merkittävä rooli teollisuuden puuhuollossa, sillä neljäsosa Suomen puuvarannosta sijaitsee suometsissä.