KORJATTU TIEDOTE: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia

Sekajäteastioiden tyhjennysmaksuihin tulee 1,5 prosentin korotus, ei 1,2, kuten alkuperäisessä tiedotteessa luki.

Vesilaitosyhdistyksen vertailuaineiston perusteella vesi- ja viemäröintimaksut kerrostalossa HSY-alueella 1.2.2018 olivat 3,66 €/m3. Lähde: VVY:n tunnuslukujärjestelmä Venla

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n ja jäsenkuntien välinen hulevesisopimus vaikuttaa maksuihin

Vesihuollon käyttö- ja perusmaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Arvonlisäverollinen käyttömaksu nousee nykyisestä 3,15 eurosta 3,20 euroon kuutiometriltä. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotikiinteistölle noin 75 sentin korotusta kuukaudessa. Maksujen korotuksilla mahdollistetaan käynnissä olevat suuret investoinnit kuten Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen ja verkoston toimintavarmuuden parantaminen. Käyttö- ja perusmaksujen keskinäinen osuus ohjaa edelleen vedenkäytön vähentämiseen.

Veden käyttömaksun nousu on 2,8 prosenttia ja jäteveden käyttömaksun nousu 0,6 prosenttia. Ero johtuu HSY:n ja jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen astumisesta voimaan 1.1.2019. Tämän sopimuksen mukaisesti jäsenkunnat maksavat HSY:lle hulevesimaksua yleisten alueiden viemäröinnistä. Tämä maksu pienentää jätevesimaksun korotustarvetta.

‒ HSY:n hinnat suhteessa muihin vesilaitoksiin kestävät vertailun. Korotukset on voitu pitää maltillisina johtuen toiminnan jatkuvasta tehostamisesta, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Jätteiden lajittelulla voi säästää jätehuoltokustannuksissa

Kiinteistöjen hyötyjätteiden tyhjennyshinnat sekä Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Sekajäteastioiden, eli lajittelemattoman jätteen tyhjennysmaksuihin tulee ensi vuonna 1,5 prosentin korotus (EI 1,2). Sillä varaudutaan lakimuutosten ja tulevien investointien talousvaikutuksiin.

Kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vaikuttavat sekajäteastian koko ja tyhjennysrytmi. Jätteitä kierrättämällä, syntyvää jätemäärää vähentämällä ja jäteastioiden tyhjennysvälejä harventamalla asukas voi itse vaikuttaa kiinteistöjen jätemaksuihin.

Kiinteistöjen jätemaksuilla katetaan myös osa kotitalouksien maksuttomista palveluista kuten vaarallisen jätteen keräyksestä, HSY:n kiertävistä keräysautoista, jäteneuvonnasta ja Sortti-asemien toiminnasta. Monien kotien jätteiden, kuten esimerkiksi vaarallisen jätteen, sähkölaitteiden ja metallin, tuonti Sortti-asemille on maksutonta.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

Blominmäen jätevedenpuhdistamon viemäritunneleiden eteläisimmän osuuden louhinta käynnistyy14.12.2018 10:21Tiedote

Espoon Blominmäkeen parhaillaan rakentuvan uuden jätevedenpuhdistamon tulo- ja purkuviemäritunnelit louhitaan nykyisen Suomenojan jätevedenpuhdistamon alueen ja Blominmäen välille. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n hallitus valitsi Finnoon alueelle sijoittuvan louhinnan urakoitsijaksi SRV Infra Oy:n ja Pohjolan Kalliotyö Oy:n työyhteenliittymän noin 20 miljoonan euron vertailuhinnalla. - Urakkaan sisältyy kallion sisään rakennettava suuri pumppaamotila, jolla varaudumme ilmastonmuutokseen, kertoo toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Jos merenpinta nousee selvästi nykyisestä ja samaan aikaan puhdistamolle tulee paljon jätevettä, voidaan pumppaamon avulla varmistaa puhdistetun jäteveden virtaamaa meripurkutunneliin, hän tarkentaa. Normaalitilanteessa rakennettava pumppaamo palvelee lämmön talteenottoa puhdistetusta jätevedestä. Vesi pumpataan Fortumin voimalaitosalueen lämpöpumppulaitokselle, jossa lämpö otetaan talteen ja vesi palautuu Blominmäen meripurkutunneliin. Näin jätevesi saada

HSY:n hallituksen kokous 14.12.201814.12.2018 10:20Tiedote