///KORJATTU TIEDOTE///Maailmanluokan pelimusiikkia Finlandia-talolla: Angry Birdsin ja Pokerin tuplauksen sävelet mukana Euroopan ensimmäisessä ammattilaiskonsertissa

Muokattu 13.9.2017: Video-linkki korjattu. Veikkaus on mukana Euroopan ensimmäisessä pelimusiikkiin keskittyvässä ammattiorkesterin konsertissa. Suomalaisen noin 20 ammattimuusikon Game Music Collectiven debyyttikonsertissa kuullaan kuuluisimpia pelimusiikin sävellyksiä uusina sovituksina.

Ensikonsertti Finlandia-talolla 20.9.2017

-  On jännittävä kuulla, miten nuorista huippumuusikoista koostuva orkesteri tulkitsee viime vuosituhannen soitetuimmaksi sanotun suomalaissävelmän, Pokerin tuplauksen. Musiikki on hyvin merkittävä osa pelejä, ja nyt meillä ilo olla mukana hyvin ainutlaatuisessa konserttisarjassa, kertoo Jan Hagelberg, Veikkauksen Jännityspelit-liiketoimintaryhmän johtaja.

Muun muassa YouTuben ja Spotifyn myötä pelimusiikin suosio on maailmalla kasvanut, mutta Suomessa pelimusiikin konsertteja on toistaiseksi kuultu harvoin.

Peliautomaateista monille tuttu Pokerin tuplaus -musiikki saa uuden sovituksen Game Music Collectiven konsertissa.

-   Pokerin musiikki syntyi alun perin, kun olin opiskelun ohessa töissä silloisessa RAY:ssä. Minulta pyydettiin kapakkapianon tyylistä musiikkia, sellaista kuin lännenelokuvissa. Epäilin aluksi, ettei sen ajan alkeellisista äänipiireistä pianomusiikkia synny, Pokerin tuplaus -musiikin säveltänyt Kimmo Koskinen kertoo.

Koskinen sävelsi Pokerin tuplaukseen musiikin osa-aikatyöntekijänä RAY:ssä vuonna 1986. Sävellyksestä tuli viime vuosituhannen soitetun suomalainen melodia, ja sitä on arvioitu soitetun kaikkiaan yli kaksi miljardia kertaa. Koskinen on säveltänyt pokerimusiikin lisäksi parinkymmenen vuoden aikana efektejä ja useita kymmeniä muita melodioita lähes kaikkiin kotimaisiin automaatteihin.

- Julkaisemme vuosittain yli kolmesataa uutta peliä, joista parikymmentä on suomalaisten kehittäjien tekemiä. Niitä suunnittelee meillä Veikkauksessa täysipäiväisesti toista sataa pelinkehittäjää ja lisäksi teemme tiivistä yhteistyötä lukuisien kotimaisten kumppaniemme kanssa, kertoo Jan Hagelberg Veikkauksesta.

Game Music Collective:

• Suomessa perustettu, Euroopan ensimmäinen pelimusiikkiin erikoistuva ammattilaisorkesteri.
  • Koostuu noin 20 muusikosta ja täydentyy tarpeen mukaan kuorolla ja vierailevilla tähdillä. Perustaja Lukas Stasevskij.
  • Ensikonsertti Finlandia-talolla 20.9.2017, kapellimestarina Eero Lehtimäki.
  • Debyyttikonsertin ohjelmassa pelimusiikin tunnetuimpia kappaleita muun muassa peleistä: Final Fantasy, Elder Scrolls, Chrono Trigger, Halo, Undertale, Journey ja Angry Birds

• Veikkaus on mukana rakentamassa konserttisarjaa, joka alkaa Finlandia-talolta ja saa jatkoa myöhemmin muissa suomalaiskaupungeissa.

Lue lisää: http://weplaygamemusic.com/