///KORJATTU TIEDOTE///Presidentti Niinistö YK:n yleiskokoukseen New Yorkiin

Korjattu lause tiedotteessa kursivoituna

Tiedote 51/2017
13.9.2017

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio matkustavat Yhdysvaltoihin 14.–23. syyskuuta 2017. Presidentti Niinistö osallistuu Yhdistyneiden kansakuntien 72. yleiskokouksen avajaisviikolle 18.–21. syyskuuta 2017.

Maanantaina 18. syyskuuta presidentti Niinistö tapaa YK:n pääsihteeri António Guterresin ja osallistuu YK:n uudistamista käsittelevään kokoukseen, jota isännöi Yhdysvaltain presidentti Donald Trump. Lisäksi Presidentti Niinistö pitää kansallisen puheenvuoron pääsihteeri Guterresin järjestämässä seksuaalisen hyväksikäytön ehkäisemistä käsittelevässä korkean tason kokouksessa. Presidentti Niinistö on liittynyt pääsihteerin aloitteeseen (Circle of Leadership), jolla päämiehet sitoutuvat hyväksikäytön ehkäisyyn.

Tiistaina 19. syyskuuta presidentti Niinistö osallistuu YK:n 72. yleiskokouksen avajaisiin sekä Ranskan presidentti Emmanuel Macronin isännöimään korkean tason kokoukseen, jossa käsitellään aloitetta globaalista ympäristösopimuksesta. Illalla presidentti Niinistö ja rouva Haukio osallistuvat Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin isännöimälle vastaanotolle.

Presidentti Niinistö pitää Suomen kansallisen puheenvuoron YK:n yleiskokouksessa keskiviikkona 20. syyskuuta. Lisäksi hän puhuu YK:n tasa-arvojärjestön UN Womenin HeForShe-tapahtumassa. Presidentti Niinistö kuuluu tasa-arvokampanjan vaikuttajaryhmään, joka koostuu valtioiden ja hallitusten päämiehistä sekä yritysten ja yliopistojen johtajista.

Torstaina 21. syyskuuta presidentti Niinistö on pääpuhujana kansalaisten roolia ilmastonmuutoksen torjunnassa käsittelevässä kokouksessa. Kokous on osa Climate Week NYC -ilmastoviikkotapahtumaa, jonka The Climate Group on järjestänyt vuodesta 2009 New Yorkissa.

Presidentti Niinistö toimii YK:n yleiskokouksessa Suomen valtuuskunnan puheenjohtajana. Valtuuskuntaan kuuluvat myös ulkoministeri Timo Soini ja ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen.

Presidenttiparin yhteisen ohjelman lisäksi rouva Jenni Haukio tapaa New Yorkissa muun muassa UNICEFin apulaispääjohtaja Justin Forsythin Haukion ideoiman Pieniä tarinoita-kampanjan tiimoilta. Lisäksi rouva Haukio osallistuu rouva Melania Trumpin emännöimälle lounaalle sekä rouva Laura Bushin emännöimään presidenttien puolisoille tarkoitettuun tilaisuuteen. George W. Bush Instituten järjestämässä tilaisuudessa käsitellään muun muassa naisten johtajuutta ja tyttöjen asemaa.

Presidentti Niinistö ja rouva Haukio myös Washingtoniin ja Minneapolisiin

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio vierailevat Yhdysvaltain-matkansa aluksi Washingtonissa, jossa he osallistuvat Suomen suurlähetystön järjestämään 100-vuotisgaalaan lauantaina 16. syyskuuta. Presidentillä on Washingtonissa myös muun muassa useita senaattoritapaamisia.

YK:n yleiskokousviikon päätteeksi presidenttipari vierailee Minnesotan Minneapolisissa osana Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlallisuuksia.

Statement by President of the Republic of Finland Sauli Niinistö at the UNGA 72nd General Debate on 20 September 201720.9.2017 16:20Tiedote

Free for publication on 20 September at 9 hrs 20 local time (16 hrs 20 Finnish time) or after the delivery Statement by President of the Republic of Finland Sauli Niinistö at the UNGA 72nd General Debate on 20 September 2017 (check against delivery) I congratulate you, Mr. President, on your election as President of the 72nd session of the General Assembly. Finland fully supports your six priorities. We appreciate the selection of “People” as your mandate’s centrepiece. Let me also extend my heartfelt congratulations to Secretary-General António Guterres. Your determination in reforming the United Nations is laudable. Transparency, accountability, efficiency and gender balance should be the guiding principles of the UN System. I also welcome your focus on conflict prevention. Successful conflict prevention saves lives and financial resources. Finland continues to advocate the use of mediation in conflict resolution. Mediation efforts, when successful, prevent conflicts and decrease hum

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe YK:n 72. yleiskokouksessa New Yorkissa 20.09.201720.9.2017 16:20Tiedote

Julkivapaa 20. syyskuuta klo 16.20 Suomen aikaa (9.20 paikallista aikaa) tai kun puhe pidetty.   Tasavallan presidentti Sauli Niinistön puhe YK:n 72. yleiskokouksessa New Yorkissa 20.09.2017 (muutosvarauksin; puheen kieli englanti) Onnittelen teitä, herra puheenjohtaja, valinnastanne Yhdistyneiden kansakuntien 72. yleiskokouksen täysistunnon puheenjohtajaksi. Suomi tukee täysin teidän kuutta pääpainopistettänne, ja arvostamme, että olette nostanut ihmiset mandaattinne keskiöön. Sydämelliset onnitteluni myös teille, pääsihteeri António Guterres. Teidän määrätietoinen otteenne Yhdistyneiden kansakuntien uudistamiseksi on kunnioitettavaa. YK:n järjestelmän peruspilareita tulisivat olla läpinäkyvyys, vastuullisuus, tehokkuus ja sukupuolten tasapuolinen edustus. Pidän tervetulleena myös sitä, että painotatte konfliktien ennaltaehkäisyä. Onnistunut konfliktien ennaltaehkäisy säästää henkiä ja taloudellisia resursseja. Suomi kannattaa jatkossakin rauhanvälitystä konfliktien ratkaisussa. Onnis