Nextfour Group

///KORJATTU TIEDOTE///Toinen kansainvälinen venevalmistaja siirtyy suomalaisen Q-navigointijärjestelmän käyttöön

Norjan suurin huviveneiden valmistaja Askeladden siirtyy käyttämään suomalaista Q-navigointijärjestelmää. Vuonna 2016 lanseerattu Q on uudenlainen, älykäs järjestelmä, joka yhdistää kaikki veneen toiminnot yhdelle kosketusnäytölle. Q-järjestelmä on aiemmin nähty Buster-veneissä, joissa sille myönnettiin Best IoT Service in Finland -palkinto.

Q-järjestelmän esittelyvideo
Siirry videokanavalle

Älykäs Q-navigointijärjestelmä jatkaa maailmanvalloitustaan suomalaisen Nextfour Solutionin julkistaesssa yhteistyön norjalaisen Askeladdenin kanssa. Q-järjestelmä integroidaan ensimmäisenä Askeladdenin uuteen C83 Cruiser TSI -venemalliin, jossa se nähdään nimellä Askeladden C-Command.

Suomessa kehitetty Q-järjestelmä on monille tuttu Buster-veneistä, joissa se esiteltiin yleisölle kesällä 2016 BusterQ-nimellä. BusterQ on Q-järjestelmän Busterille räätälöity versio, joka kuuluu tehdasasennettuna kaikkiin valmistajan veneisiin M-luokasta ylöspäin. Nykyisin Yamaha Motor Companyn omistama Buster on Euroopan suurin alumiinimoottoriveneiden valmistaja, jonka mukana Q-järjestelmä on jo valloittanut suuren osan Eurooppaa.

Nyt järjestelmän käyttöön ottava Askeladden on Norjan suurin huviveneiden valmistaja. Merkin uusi venemalli C83 Cruiser TSI ja sille kustomoitu Askeladden C-Command esitellään Oslon kansainvälisillä Båter i sjøen venemessuilla kuluvalla viikolla.

”Etenemme suunnitellusti uuden venevalmistajan kanssa viime kesän onnistuneen julkaisun jälkeen. Askeladden on ensimmäinen lasikuituveneiden valmistaja, jolle Q kustomoidaan, ja olemme kehittäneet heitä varten täysin uusia toiminnallisuuksia”, kertoo Nextfour Solutionsin Niklas Öhman.

Öhmanin visiossa Q-järjestelmää laajennetaan jokaisen uuden venevalmistajan myötä. Askeladdenin tapauksessa tämä tarkoittaa uuden sovelluksen lisäämistä veneen kytkimille. Sisä- ja ulkovalaistusta, pumppuja sekä erilaisia lisävarusteita, kuten tuuletinta, voi siis Askeladdenin veneessä ohjata suoraan C-Command-näytöltä. Kytkinten sovellus liukuu kätevästi esiin yhdellä painalluksella mistä tahansa laitteen näkymästä.

Q-järjestelmän saama kansainvälinen kiinnostus osoittaa laitetta markkinoivan Nextfourin mukaan, että suomalaisesta innovaatiosta on kehittymässä kansainvälinen menestystarina. Älylaite kilpaili heti julkaisunsa jälkeen arvostetussa DAME Awards -suunnittelukilpailussa, ja tänä kesänä DIGITAL FORUM FINLAND (alkuperäisessä tiedotteessa virheellisesti Design Forum Finland) palkitsi järjestelmän Best Internet-of-Things Service in Finland -palkinnolla.

Yhteistyö uuden venevalmistajan kanssa on merkittävä saavutus perinteisten veneilytarvikevalmistajien hallitsemilla markkinoilla. Nextfourille tämä on kuitenkin vasta alkua:

”Voimme paljastaa lisää hyviä uutisia tulevaisuuden yhteistyösuunnitelmistamme ehkä jo loppuvuoden aikana”, lupailee Niklas Öhman.

Hanna Kulmala
hanna.kulmala@nextfour.com

Nextfour Group
Mustionkatu 6
20750 Turku

Nextfour Solutions on suomalainen yritys, joka kehittää ja markkinoi Q Experience -navigointijärjestelmää. Nextfour sijaitsee Turussa ja työllistää 25 tuotekehityksen ammattilaista.