/Korjattu: virhe otsikossa ja ingressissä: kahdeksassa po. seitsemässä/ Rakennusalan trendit Q2: Rakennusaloitusten arvo laskee 11 maakunnassa ja nousee seitsemässä

RPT Docu Oy:n uusimman, vuoden 2019 toista vuosineljännestä koskevan Rakennusalan trendit Q2 -raportin mukaan rakentamisaloitusten arvo kasvaa seitsemässä maakunnassa ja vähenee 11 maakunnassa verrattuna vuoden 2018 toiseen neljännekseen.

Rakennusaloitusten arvo nousee Päijät-Hämeessä (+80%), Etelä-Karjalassa (+206%), Pohjois-Karjalassa (+1%), Satakunnassa (+390%), Keski-Suomessa (+15%), Pohjanmaalla (+121%) ja Lapissa (+7%).

Rakennusaloitusten arvo laskee Kanta-Hämeessä (-24%), Uudellamaalla (-4%), Kymenlaaksossa (-56%), Varsinais-Suomessa (-14%), Pohjois-Savossa (-56%), Etelä-Savossa (-56%), Pirkanmaalla (-32%), Etelä-Pohjanmaalla (-60%), Keski-Pohjanmaalla (-69%), Pohjois-Pohjanmaalla (-31%) ja Kainuussa (-34%).

Q2-raportin mukaan uudiskohteiden aloitusten arvo nousee vuoden toisella neljänneksellä 11 prosenttia verrattuna vuoden 2018 toiseen neljännekseen. Uudisrakentamisen aloitusten määrä nouseevuoden toisella neljänneksellä 681 kappaleeseen, kun aloitusten määrä oli 665 kappaletta vuoden 2018 toisella neljänneksellä.

Korjausrakentamisen kohteissa laskua on sekä arvossa että aloitusten määrässä. Korjausrakentamisen aloitusten arvo on 32 prosenttia ja määrä 15 prosenttia pienempi tämän vuoden toisella neljänneksellä kuin vuoden 2018 vastaavalla jaksolla.

Koko vuoden 2019 rakennusaloitusten arvo tulee FaktaNet Live -tietokantaan kerättyjen arvioiden mukaan olemaan noin 13,3 miljardia euroa, kun se vuonna 2018 oli noin 13,8 miljardia euroa.

Rakennusalan trendit Q2 -raportti perustuu tietoihin, jotka RPT Docu Oy:n tutkijat ovat saaneet rakennushankkeiden päättäjiltä viimeistään 1.4.2019. Rakennushankkeiden aloituksiin ja etenemiseen liittyviä tietoja päivitetään FaktaNet Live -tietokantaan jatkuvasti.

Koko Q2-raportin voi tilata maksutta verkkopalvelusta http://faktanetlive.fi/rakennusalan-trendit/

Rakennusalan trendit Q2 -raportti antaa yleiskuvan rakentamisen projektitilanteesta Suomessa sekä ennusteen tulevasta kehityksestä. Raportti on helppo tapa seurata koko maan ja eri maakuntien rakennusprojekteja. Raporttiin on listattu suurimmat alkamassa olevat yksittäiset hankkeet alueittain sekä tiedot suurimmista rakennuttajista ja vuoden 2019 keskeisistä rakennusalan toimijoista.

Lisätietoja Rakennusalan trendit Q2 -raportista:

Sampsa Seppälä, RPT Docu Oy, puh. 050 543 1185

RPT Docu Oy on osa Pohjoismaiden johtavaa rakennusalan tietopalveluyhtiötä Docu Nordicia. RPT Docu Oy:n liikevaihto tytäryhtiöineen vuonna 2018 oli 7,2 miljoonaa euroa. Yhtiö toimii Espoossa, ja sen palveluksessa on 55 henkilöä. RPT on tarjonnut tietopalveluita Suomessa vuodesta 1975. www.rpt.fi