Suomen Strategisen Johtamisen Seura

///Korjattu/// Vuoden Strategiateko 2016 -tunnustus Enevo Oy:lle

Suomen Strategisen Johtamisen Seura (SSJS) jakoi kolmannen kerran Vuoden Strategiateko –tunnustuksen. Vuoden Strategiateko on näkyvä, strategiaa elävöittävä teko, joka on osaltaan vaikuttanut positiivisesti Suomen, yksittäisen yrityksen, toimialan tai yhteisön kehitykseen.

Tunnustuksen saajaksi tänä vuonna oli ennätysmäärä ehdokkaita, yhteensä 26 ehdotusta. Jäsenten lähettämien ehdotusten joukosta Seuran hallitus oli valinnut kolme finalistia: Enevo Oy, Girls in Tech Helsinki ja Kela. Vuoden Strategiateoksi valittiin 6.9.2016 Seuran Strategiatwistissä Enevo Oy.

Roskisten uberiksi kutsuttu Enevo on digitalisoinut jätteidenkeräysbisneksen luomalla roskalaatikkoihin sijoitettavia sensoreita. Enevon ratkaisu tehostaa jätteiden keräystä sekä parantaa kaupunkien viihtyisyyttä. Kuusi vuotta sitten perustetun yhtiön arvoksi voidaan määritellä ///korjattu 75 miljoonaa/// euroa viime vuonna toteutuneen rahoituskierroksen perusteella. Kaikki sai alkunsa, kun perustaja tuskaili oman talonyhtiönsä pullottavia roskiksia, ja kehitti siihen iltapuhteena oman ratkaisunsa. Enevo on erinomainen esimerkki siitä, että lama-Suomessakin on onnistujia, ja että tuottamalla toimivia selkeitä ratkaisuja kaikkia koskettaviin ongelmiin voi menestyä isosti.

Kaksi muuta finalistia Girls in Tech sekä Kela palkittiin kunniamaininnalla.

Perustamisestaan 2015 lähtien Girls in Tech Helsinki on jo järjestänyt lähes kymmenen erilaista laajaa tapahtumaa, aloittanut naisille suunnatun mentorointiohjelman, organisoinut yritysvierailuja sekä tarjonnut viikonlopun kestoisen bootcamp-tapahtuman. Positiivinen pöhinä ja innostus on tosiasia, kun Girls in Techin parissa naisille teknologia ja sen soveltaminen ei ole mörkö vaan työkalu. Työkalu, jonka kautta vain taivas on rajana, eikä mikään lasikatto.

Girls in Tech Helsinki liittyy globaaliin trendiin, jossa erilaiset järjestöt ja tapahtumajärjestäjät puhuvat naisten mahdollisuuksien parantamisen puolesta bisnesmaailmassa. Tarvitaan tahoja, jotka luovat uskoa siihen että naiset ja miehet ovat aivan samalla viivalla digitalisaation aikakaudella. Ennen kaikkea tarvitaan pyyteetön toimija, joka konkreettisesti voimauttaaa ja rohkaisee yhä uusia naisia lähteä kokeilemaan, tunnustelemaan.

Kelassa on toteutettu mittava organisaatiouudistus, jossa uusi organisaatio on toiminnallinen kokonaisuus, joka tuottaa lisäarvoa asiakkaille, sidosryhmille ja omistajille sekä sisäisille asiakkaille. Organisaatiouudistus madaltaa yksiköiden rajoja, helpottaa prosesseja ja lisää yhteistyötä kaikkialla Kelassa.

Organisaatiouudistuksen lisäksi Kela on tehnyt merkittävän digiloikan. Kela.fi-sivuilla vierailtiin 2015 yli 27,5 miljoonaa kertaa. 60 % hakemuksista lähetettiin verkossa, liitteistäkin puolet tulee sähköisesti.

Kela uudistuu ja pystyy vastaamaan kasvaviin palvelutarpeisiin ja kehittämään edelleen asiakaspalveluaan merkittävänä yhteiskunnallisena toimijana.

”SSJS haluaa tehdä strategiasta organisaation käytännön voimavaran, joka elää sekä arjessa että muokkaa tulevaisuutta. Tähän liittyen jäsenistö aktivoitiin ehdottamaan tekoja, jotka ovat merkittävästi edistäneet organisaation, toimialan tai koko Suomen kilpailuetua”, perustelee SSJS:n puheenjohtaja Kimmo Suominen Vuoden Strategiateon valitsemista.

Suomen Strategisen Johtamisen Seura on akateemisten, liikkeenjohdon, konsulttien ja kehittäjien foorumi, joka edistää strategista ajattelua ja johtamista. Seura on perustettu vuonna 1989 ja jäseniä on noin 450.

Lisätietoja antavat:

SSJS:n puheenjohtaja Kimmo Suominen puh. 044 501 0612
Toiminnanjohtaja Päivi Vuorimaa puh. 040 725 5562

Suomen Strategisen Johtamisen Seura

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Strategisen Johtamisen Seura

STRATEGIAPALKINTOA TAVOITTELI ENNÄTYSMÄÄRÄ OSALLISTUJIA - Voittaja: Esineiden internet muuttaa perinteisen teollisuuden liiketoimintamalleja14.1.2016 19:00:00 EET | Tiedote

Suomi elää vaikeassa muutoksessa. Tieteellinen ajattelu korostaa tiedon arvoa ja kannustaa kyseenalaistamaan uskomukset. Strategisessa johtamisessa visio – usko tulevaisuudesta – on keskiössä. Tieto on tärkeää, mutta aina kaikkea ei tiedetä. On uskottava myös siihen, että asiat selviävät matkan varrella. Kaikkea ei voi tietää ennalta. On uskottava ja uskallettava tarttua tekoihin ja lähdettävä matkaan.