KORJAUS 2.1.2020 LÄHETETTYYN TIEDOTTEESEEN LIIKENNEJÄRJESTELYJEN OSALTA // HSY aloittaa vaelluskalojen kulkureittinä toimivan Haaganpuron hulevesiputken saneerauksen

Helsingin Kauppalanpuiston huonokuntoinen hulevesiputki korjataan. HSY on tilannut kohteeseen uuden erikoisputken, joka mahdollistaa taimenten vaelluksen reitillä. Mikäli sää sallii, saneeraustyö alkaa loppiaisen jälkeen tammikuussa 2020. Työn vaikutukset liikenteeseen ovat vähäiset.

Haaganpuron huonokuntoinen "ruttuputki" korvataan uudella erikoisputkella saneeraustyössä. Rakennetussa kaupunkiympäristöissä purot kulkevat osittain hulevesiputkissa. Veden määrä ja virtausnopeus vaihtelevat sateiden ja lumen määrän mukaan.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa loppiaisen jälkeen sade- ja sulamisvesiä kuljettavan hulevesiputken saneerauksen Helsingin Kauppalanpuistossa. Kyseinen hulevesiputki on osa Haaganpuron pääuomaa ja toimii myös uhanalaisen taimenen elinympäristönä.

HSY osallistuu Itämerihaasteeseen ja on sitoutunut edistämään Itämeren vaelluskalojen nousuesteiden poistamista. Taimenten kulku- ja elinolosuhteiden varmistamiseksi saneerausta on suunniteltu yhteistyössä Vaelluskala ry:n, Helsingin kaupungin sekä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa.

- Olemme tilanneet kohteeseen erityistä komposiittiputkea, jonka sisäpohja on karhennettu ja johon voidaan jälkikäteen asetella taimenten nousua helpottavia pohjaelementtejä. Lisäksi olemme jo asentaneet valoa läpäiseviä kansia hulevesiverkoston tarkastuskaivoihin, jotta kalat osaisivat etsiytyä valoa kohti ja paremmin suunnistaa putkissa, HSY:n verkostoprojektit-yksikön päällikkö Ilpo Korhonen kertoo.

Myös ELY-keskus parantaa alkuvuodesta Haaganpuron nousukelpoisuutta vaelluskaloille. ELYN:n vastuulla olevalta puron betoniputkiosuudelta poistetaan nousuesteinä olevia teräviä kiviä ja putkeen asennetaan virtausnopeutta alentavia ohjureita kalojen nousua helpottamaan. Betoniputken yläpuolisen osuuden ELY-keskus kunnostaa vuoden 2020 aikana.

Työmaan vaikutukset liikenteeseen ovat vähäiset

Kaivutyön vuoksi liittymä Matkamiehentieltä Hämeenlinnanväylälle kavennetaan ja nopeutta rajoitetaan. Hämeenlinnan väylältä etelän suuntaan otetaan yksi kaista työmaakoneiden käyttöön noin 200 metrin matkalla Haagan tuloliittymän kohdalla.

Jalankulku työmaan kohdalla suojataan raskasestein. Pyöräilijät ohjataan kulkemaan kevyenliikenteen väylältä Kylänevantien kautta työmaan kohdalla. Bussipysäkkeihin työmaalla ei ole vaikutusta.

Saneeraustyö kestää noin kaksi kuukautta. Työssä täytyy kuitenkin huomioida, että sijaintinsa takia hulevesiputki on altis sääolosuhteille. Jos sää suosii ja kaikki sujuu suunnitellusti, asfaltointi tehdään maaliskuussa ja ennallistavat vihertyöt toukokuun puoliväliin mennessä.

Runsaat sateet voivat viivästyttää ja siirtää saneerausta.

- Saneerausta ei voi tehdä taimenten vaellusaikana, joten pahimmillaan saneeraus voi siirtyä vuodella, Ilpo Korhonen selvittää.

Urakoitsijana saneerauksessa toimii GRK Infra Oy. Saneerauksen kustannus on 1,55 miljoonaa euroa.

Lisätietoa:
Lue lisää saneeraustyöstä toukokuussa 2019 julkaistusta tiedotteesta
www.hsy.fi/hulevesi
www.haaganpuro.fi

Lisätietoja saneerauksen teknisestä toteutuksesta
HSY:n verkostoprojektit-yksikön päällikkö Ilpo Korhonen, puh. 050 340 5383, ilpo.korhonen(at)hsy.fi
HSY:n valvoja-insinööri Juha Muukkonen, puh. 0500 859 445, juha.muukkonen(at)hsy.fi

Vaelluskaloista
Vaelluskala ry:n kala-asiantuntija Henrik Kettunen, puh. 050 594 9725, henrik.kettunen(at)vaelluskala.net

ELY:n betoniputkiosuudesta
Uudenmaan ELY-keskuksen siltainsinööri Juha Noeskoski, puh. 050 350 9011 juha.noeskoski(at)ely-keskus.fi

Valoa vaelluskaloille. Taimenet suunnistavat hulevesiputkistossa valon perusteella. Vaelluskalat ry:n toiveesta HSY on korvannut valoa läpäisemättömiä kaivonkansia valoa läpäisevillä, jotta kalojen vaellus sujuisi paremmin.
Normaalisti taimenen poikanen viettää syntymäpurossa tai koskessa kaksi vuotta ennen ensimmäistä vaellustaan.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi