Onnettomuustietoinstituutti

KORJAUS: Sairasautojen onnettomuuksissa menehtyi kymmenen henkilöä vuosina 2010–2019

Jaa
Sairasautot olivat osallisena seitsemässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuosina 2010–2019. Näistä kuudessa sairasauto oli onnettomuushetkellä hälytysajossa. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä kymmenen henkilöä, joista kaksi sairasautossa. (KORJAUS: Tiedotteeseen on lisätty linkki Sairasauto-onnettomuuksien tietopakettiin.)
Sairasautot ovat olleet osallisina kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa vain harvoin. Kuva: Mostphotos.
Sairasautot ovat olleet osallisina kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa vain harvoin. Kuva: Mostphotos.

Tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin vuosina 2010–2019.

Kaikki tutkijalautakuntien tutkimat sairasauto-onnettomuudet olivat moottoriajoneuvojen välisiä yhteenajoja. Kuudessa onnettomuudessa sairasauto oli onnettomuushetkellä hälytysajossa. Viidessä onnettomuudessa kyydissä oli potilas.

-          Sairasauton kuljettajan näkökulmasta onnettomuutta edelsi useimmiten havaintovirhe tai virheellinen arvio liikennetilanteesta ja muiden tienkäyttäjien toiminnasta. Sairasauton kuljettajan toimintaan vaikutti usein kiireellinen hälytysajo, selvittää liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius onnettomuuksien taustoja.

Tutkijalautakuntien mukaan sairasauto-onnettomuuksien ehkäisemiseksi tulisi ensihoitoyksiköiden ajokoulutusta lisätä ja kehittää. Lisäksi sairasautojen potilastilojen turvallisuutta tulisi parantaa kehittämällä muun muassa turvavöitä sekä varmistamalla hoitovarusteiden riittävä kiinnitys.

Muille kuin sairasauton kuljettajille tutkijalautakunnat toivoivat muun muassa lisää tiedotusta hälytysajoneuvojen erityisasemasta liikenteessä.

Vuosina 2010–2019 liikennevakuutuksesta korvattiin kaikkiaan 610 sellaista tie- tai katuverkolla tapahtunutta liikennevahinkoa, jossa vähintään yhtenä osallisena oli sairasauto. Näistä vahingoista 78 % oli omaisuusvahinkoja ja 22 % henkilövahinkoja. Liikennevahinkoaineisto perustuu vakuutusyhtiöiden ilmoittamiin tietoihin.

Lisätietoa:

Liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius, p. 040 922 0804

Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884

etunimi.sukunimi(at)oti.fi

LISÄTTY LINKKI: Tutustu Sairasauto-onnettomuuksien tietopakettiin

Liikennevakuutuksesta korvattuja sairasautovahinkoja voi tarkastella myös OTIn liikennevahinkoportaalissa www.oti.fi/Liikennevahinkoportti

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Sairasautot ovat olleet osallisina kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa vain harvoin. Kuva: Mostphotos.
Sairasautot ovat olleet osallisina kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa vain harvoin. Kuva: Mostphotos.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.

Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote

Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye