KORJAUS: Sairasautojen onnettomuuksissa menehtyi kymmenen henkilöä vuosina 2010–2019

Sairasautot olivat osallisena seitsemässä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa vuosina 2010–2019. Näistä kuudessa sairasauto oli onnettomuushetkellä hälytysajossa. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä kymmenen henkilöä, joista kaksi sairasautossa. (KORJAUS: Tiedotteeseen on lisätty linkki Sairasauto-onnettomuuksien tietopakettiin.)

Sairasautot ovat olleet osallisina kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa vain harvoin. Kuva: Mostphotos.

Tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin vuosina 2010–2019.

Kaikki tutkijalautakuntien tutkimat sairasauto-onnettomuudet olivat moottoriajoneuvojen välisiä yhteenajoja. Kuudessa onnettomuudessa sairasauto oli onnettomuushetkellä hälytysajossa. Viidessä onnettomuudessa kyydissä oli potilas.

-          Sairasauton kuljettajan näkökulmasta onnettomuutta edelsi useimmiten havaintovirhe tai virheellinen arvio liikennetilanteesta ja muiden tienkäyttäjien toiminnasta. Sairasauton kuljettajan toimintaan vaikutti usein kiireellinen hälytysajo, selvittää liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius onnettomuuksien taustoja.

Tutkijalautakuntien mukaan sairasauto-onnettomuuksien ehkäisemiseksi tulisi ensihoitoyksiköiden ajokoulutusta lisätä ja kehittää. Lisäksi sairasautojen potilastilojen turvallisuutta tulisi parantaa kehittämällä muun muassa turvavöitä sekä varmistamalla hoitovarusteiden riittävä kiinnitys.

Muille kuin sairasauton kuljettajille tutkijalautakunnat toivoivat muun muassa lisää tiedotusta hälytysajoneuvojen erityisasemasta liikenteessä.

Vuosina 2010–2019 liikennevakuutuksesta korvattiin kaikkiaan 610 sellaista tie- tai katuverkolla tapahtunutta liikennevahinkoa, jossa vähintään yhtenä osallisena oli sairasauto. Näistä vahingoista 78 % oli omaisuusvahinkoja ja 22 % henkilövahinkoja. Liikennevahinkoaineisto perustuu vakuutusyhtiöiden ilmoittamiin tietoihin.

Lisätietoa:

Liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius, p. 040 922 0804

Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884

etunimi.sukunimi(at)oti.fi

LISÄTTY LINKKI: Tutustu Sairasauto-onnettomuuksien tietopakettiin

Liikennevakuutuksesta korvattuja sairasautovahinkoja voi tarkastella myös OTIn liikennevahinkoportaalissa www.oti.fi/Liikennevahinkoportti

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Surutaloon meneminen pysäyttää kokeneen onnettomuustutkijan - Simo Alanko vähentäisi liikennekuolemia kolmella konstilla17.1.2022 07:50:00 EET | Tiedote

Suomessa kuolee tieliikenteessä yli 200 ihmistä vuosittain. Jotta onnettomuuksia voidaan erilaisin toimin vähentää, täytyy niiden syyt pystyä selvittämään. Siksi jokainen kuolemaan johtanut onnettomuus tutkitaan tarkoin, ja huomiot kirjataan Onnettomuustietoinstituutin tietokantaan. Haapajärvinen poliisi Simo Alanko on toiminut Jokilaaksojen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsenenä jo 25 vuotta.

Korona laski liikennevahinkojen määriä, vaikeasti vammautuneita oli aiempaa enemmän16.12.2021 07:35:00 EET | Tiedote

Koronavuoteen liittynyt liikennemäärän vähentyminen vaikutti myös liikennevakuutuksesta korvattujen vahinkojen määriin. Liikennevahinkoja oli vuonna 2020 lähes viidennes aiempia vuosia vähemmän. Laskua tuli sekä omaisuus- että henkilövahingoissa. Sen sijaan vaikeasti vammautuneiden määrä kasvoi. Vuoden 2020 tiedot on koottu Onnettomuustietoinstituutin tänään julkaisemaan Liikennevahinkotilastoon.

Nuorilla kuljettajilla riskinottoa, iäkkäillä enemmän havaintovirheitä18.11.2021 07:49:03 EET | Tiedote

Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa näkyy kuljettajien ikäryhmäkohtaisia eroja. Nuorten kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet painottuvat viikonloppuihin, ja onnettomuusautossa on muita ikäluokkia useammin kyydissä samanikäisiä kavereita. Iäkäs aiheuttajakuljettaja on muita ikäluokkia harvemmin päihteiden vaikutuksen alainen tai ajaa ylinopeutta. Iäkkäät myös käyttävät tunnollisemmin turvavyötä. Onnettomuustietoinstituutti on julkaissut eri-ikäisten kuljettajien vuosina 2010–2019 aiheuttamista liikenneonnettomuuksista neljä tietopakettia.

Päihtyneet kuskit aiheuttivat yli kolmanneksen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista27.10.2021 07:47:34 EEST | Tiedote

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tietojen mukaan päihtyneiden moottoriajoneuvonkuljettajien aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa kuoli kaikkiaan 324 henkilöä vuosina 2015–2019. Kuolleista suurin osa oli päihtyneitä kuljettajia tai heidän matkustajiaan. Onnettomuuksissa kuoli myös 21 yhteenajoissa vastapuolena olleiden ajoneuvojen kuljettajaa tai matkustajaa sekä neljä jalankulkijaa ja yksi polkupyöräilijä.