KORJAUS: Stressitestit osoittavat Euroopan pankkisektorin vahvistuneen

Euroopan pankkiviranomainen (European Banking Authority, EBA) julkaisi perjantaina 2.11. Euroopan laajuiset pankkien stressitestien tulokset. Suomen pankkisektori kestäisi toimintaympäristön heikkenemisen.

“Euroopan pankkiviranomaisen stressitestit osoittavat tänäkin vuonna, että Euroopan pankkisektori jatkaa vahvistumistaan. Pankkisektori on sitoutunut tiiviiseen yhteistyöhön valvojien kanssa vahvistaakseen luottamusta alaa kohtaa”, korostaa johtava asiantuntija Ingalill Aspholm Finanssiala ry:stä.

Testiskenaarioiden pohjalta testataan pankkien kestävyyttä koko EU:n laajuisesti. Tänä vuonna stressitesteissä on mukana 48 eurooppalaista pankkia, joista 37 on Euroopan Keskuspankin (EKP) suorassa valvonnassa. Testit käynnistettiin tammikuussa ja ne kattavat 70 prosenttia EU:n pankkisektorin taseesta. Stressitesteissä testattiin ensimmäistä kertaa uuden IFRS 9 -rahoitusinstrumenttistandardin käyttöönoton vaikutuksia pankeissa.

“Stressitestit ovat olleet pankeille iso ponnistus. Testit ovat jatkuvasti laajentuneet ja monimutkaistuneet. Jatkossa prosessi vaatii tehostamista, jotta aineistojen moninkertaiselta lähettämiseltä vältyttäisiin”, Aspholm toteaa.

Stressitestit ovat osa valvontaprosessia ja pankkikohtaiset tulokset otetaan huomioon valvojan arviointiprosessissa. Ensi vuonna stressitesteissä tullaan arvioimaan pankkien likviditeettihäiriöiden kestokykyä.

Linkit tiedotteisiin: EBA ja Finanssivalvonta

Lisätietoja:

Ingalill Aspholm
johtava asiantuntija

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12:31Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.