KORJAUS: Stressitestit osoittavat Euroopan pankkisektorin vahvistuneen

Euroopan pankkiviranomainen (European Banking Authority, EBA) julkaisi perjantaina 2.11. Euroopan laajuiset pankkien stressitestien tulokset. Suomen pankkisektori kestäisi toimintaympäristön heikkenemisen.

“Euroopan pankkiviranomaisen stressitestit osoittavat tänäkin vuonna, että Euroopan pankkisektori jatkaa vahvistumistaan. Pankkisektori on sitoutunut tiiviiseen yhteistyöhön valvojien kanssa vahvistaakseen luottamusta alaa kohtaa”, korostaa johtava asiantuntija Ingalill Aspholm Finanssiala ry:stä.

Testiskenaarioiden pohjalta testataan pankkien kestävyyttä koko EU:n laajuisesti. Tänä vuonna stressitesteissä on mukana 48 eurooppalaista pankkia, joista 37 on Euroopan Keskuspankin (EKP) suorassa valvonnassa. Testit käynnistettiin tammikuussa ja ne kattavat 70 prosenttia EU:n pankkisektorin taseesta. Stressitesteissä testattiin ensimmäistä kertaa uuden IFRS 9 -rahoitusinstrumenttistandardin käyttöönoton vaikutuksia pankeissa.

“Stressitestit ovat olleet pankeille iso ponnistus. Testit ovat jatkuvasti laajentuneet ja monimutkaistuneet. Jatkossa prosessi vaatii tehostamista, jotta aineistojen moninkertaiselta lähettämiseltä vältyttäisiin”, Aspholm toteaa.

Stressitestit ovat osa valvontaprosessia ja pankkikohtaiset tulokset otetaan huomioon valvojan arviointiprosessissa. Ensi vuonna stressitesteissä tullaan arvioimaan pankkien likviditeettihäiriöiden kestokykyä.

Linkit tiedotteisiin: EBA ja Finanssivalvonta

Lisätietoja:

Ingalill Aspholm
johtava asiantuntija

Käteisen käyttö hiipuu – maksaminen on jo digitalisoitunut1.12.2018 06:00Tiedote

Käteisen käyttö on vähentynyt lähes koko 2000-luvun. Käteistä tavallisimpana maksutapana päivittäisostoksiin käytti vuonne 2017 enää 18 prosenttia kuluttajista. Käteisettömän maksamisen kasvua selittää uusien maksutapojen ja palveluiden tulo markkinoille, aikaisempaa laajemmat korttimaksujen vastaanottomahdollisuudet sekä asioinnin siirtyminen verkkoon. Maksamisen palveluita ja tuotteita kehitetään jatkuvasti muuttuvan maailman tarpeisiin. Verkko- ja mobiilipankki on aina auki.

Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä29.11.2018 14:28Tiedote

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.