KORJAUS tiedotteeseen "HUS myymässä Töölön sairaalan kiinteistön"

HUS-kuntayhtymän hallitus hyväksyi aiesopimuksen, jonka mukaan HUS myy Töölön sairaalan kiinteistön ja maksaa sen käytöstä vuokraa siihen asti, kunnes Siltasairaala valmistuu.

Sopimuksen mukaan eläkevakuutusyhtiö Veritas ostaa kiinteistön 64 miljoonan euron hintaan. Asiasta päättää HUS-kuntayhtymän valtuusto kesäkuussa.

Töölön sairaalan vanha osa, entinen Suomen Punaisen ristin sairaala, on suojeltu rakennus. Sen käyttöä voidaan kuitenkin muuttaa niin, että rakennukseen voi tulla asuntoja ja liikehuoneistoja.

HUS ja Helsingin kaupunki ovat yhdessä aloittaneet Töölön sairaala-alueen kehittämisen ja siihen liittyvän asemakaavamuutoksen suunnittelun. Tavoitteena on, että alueelle rakennetaan asuntoja, liikehuoneistoja ja palvelukokonaisuuksia.

Sopimuksessa on ehto, jonka mukaan kauppahinta alenee, jos Helsingin kaupunki ei hyväksy asemakaavamuutosta esitetyssä muodossa.

Jorvin sairaalan korjaussuunnitelma hyväksyttiin

Hallitus hyväksyi Jorvin sairaalan korjauksen hankesuunnitelman, joka koskee K-leikkausosaston ja sen alapuolisten tilojen korjauksen.

Leikkausosasto korjataan ja modernisoidaan vastaamaan nykyisiä vaatimuksia. K-leikkausosaston potilaat ovat gastrokirurgian, ortopedian ja traumatologian, plastiikkakirurgian sekä endokriinisen kirurgian potilaita.

Leikkaussalien alapuolella on HUSLABin kemian ja hematologian laboratoriot. Ne korjataan ja niiden yhteyteen liitetään patologian laboratorio.

Mikäli valtuusto hyväksyy suunnitelman kesäkuussa, korjaukset suoritetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe valmistuu 2021 ja toinen vaihe 2023.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 42 miljoonaa euroa.

Kokouksen pöytäkirja

Tiedotteeseen korjattu Töölön sairaalan kiinteistön myyntihinta.

Tervetuloa Siltasairaalan peruskiven muuraustilaisuuteen / Välkommen till murandet av Brosjukhusets grundsten21.9.2018 15:09Tiedote

Siltasairaalan peruskivi muurataan keskiviikkona 26.9.2018 klo 13.00–14.30 Meilahden sairaala-alueella Syöpätautien klinikan edustalla osoitteessa Haartmaninkatu 4, Helsinki. OHJELMA: Tervehdyspuhe Ulla-Marja Urho, HUSin hallituksen puheenjohtaja Valtiovallan tervehdys Paula Risikko, eduskunnan puhemies Käyttäjän puheenvuoro Jarkko Pajarinen, toimialajohtaja, HUS Tilaajan puheenvuoro Vesa Vainiotalo, kiinteistöjohtaja, HUS Pääurakoitsijan tervehdys Juha Toimela, varatoimitusjohtaja, SRV Peruskirjan lukeminen Aki Lindén, toimitusjohtaja, HUS Peruskiven muuraus Peruskiven muuraustilaisuuteen on medialla avoin pääsy. Tilaisuuden jälkeen julkaistaan lehdistötiedote ja faktapaketti kuvineen. Tilaisuuden jälkeen on myös mahdollisuus haastatteluihin. Median ilmoittautuminen: niina.kauppinen@hus.fi, 050 427 2040 tai mirkka.kujala@hus.fi, 050 595 3290 Haluatko tutustua työmaahan? Työmaahan ja täydessä vauhdissa olevaan sairaalarakentamiseen pääsee tutustumaan sovittaessa.Työmaavierailut: Heidi

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: HUS panostaa tutkimustyöhön10.9.2018 19:11Tiedote

Aiemmin lähetetystä tiedotteesta puuttui sana "miljoonan" Suomen hallitus on asettanut... lauseesta. HUS-kuntayhtymän hallitus kuuli tänään HUSin tekemästä tutkimustyöstä (www.husresearch.fi) ja sen rahoituksesta, kun HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta esitteli asiaa hallituksen kokouksessa. - HUSin tutkimusrahoitus on monikanavainen koostuen kuntien, valtion, Suomen Akatemian, yksityisten säätiöiden, yritysten ja kansainvälisen rahoituksen lähteistä, Pitkäranta sanoi hallituksen kokouksessa. Valtion tutkimusrahoitus on laskenut vuosien saatossa. Tämän vuoksi HUS on nostanut omaa osuuttaan (14 miljoonaa euroa vuonna 2018), koska terveydenhuoltoa kehitetään ainoastaan tutkimuksen avulla. Viimeiset vuodet on puhuttu paljon valtion rahoituksen oikeasta määrästä. Suomen hallitus on asettanut vuosittaisen 21 miljoonan euron tutkimusmäärärahan, jota jakavat kaikki viisi yliopistollista sairaanhoitopiiriä. - Tämä on todella pieni määrä rahaa, kun sitä verrataan hallituksen asettamiin tavoi