KORJAUS: Työpaikan päihdeohjelma voi kannattaa taloudellisesti LIITTEENÄ RAPORTTI

Alkoholin käyttö aiheuttaa suomalaisilla työpaikoilla vähintään 500 miljoonan euron, mahdollisesti jopa miljardin euron suuruiset vuosittaiset kustannukset. Työnantajan yritykset vaikuttaa työntekijöidensä alkoholinkäyttöön voivat kuitenkin vähentää kuluja, kertoo uusi raportti.

Tutkimusraportissa on laskettu ensi kertaa yksittäisen työpaikan tasolla, onko työnantajalle taloudellisesti kannattavaa yrittää ehkäistä tai puuttua ajoissa työntekijän alkoholiongelmaan. Raportissa tehty esimerkkilaskelma kertoo, että jos 1000 hengen organisaatio sijoittaa yhden euron vaikuttaakseen työntekijöidensä alkoholinkäyttöön, niin sen voi realistisesti olettaa tuottavan työnantajalle 1­-2 euroa.  Summa koostuu muun muassa parantuneesta tuottavuudesta ja vähentyneistä sairaspoissaoloista. Saman suuruusluokan arvioon on päädytty myös muussa hyvinvointi-investointien hyötyjä käsitelleessä kirjallisuudessa.

"Jos työpaikan päihdeohjelmalla uskotaan saavutettavaksi edes hyvin maltillisia tuloksia,  päihdeohjelmaan tai muihin vastaaviin terveyttä ylläpitäviin ja parantaviin toimiin sijoittaminen on perusteltua suurissa organisaatioissa jo pelkästään taloudellisesta näkökulmasta. Tämä edellyttää, että työpaikkainterventio kattaa koko organisaation, saavuttaa alkoholin ongelmakäyttäjät ja viedään sitoutuneesti läpi”, toteaa toinen raportin kirjoittajista, apulaisprofessori Elias Rantapuska.

Päihdeohjelma hyödyttää kaikkia

Suomalaisilla työpaikoilla alkoholi aiheuttaa esimerkiksi poissaoloja, työtehon alenemista ja lisää virheitä. Se voi näkyä esimerkiksi väsymyksenä, jolloin työntekijä tekee töitä puoliteholla. Myös työtapaturmat lisääntyvät.

Alkoholi aiheuttaa myös ns. epäsuoria kustannuksia työnantajalle: esimerkiksi rokulipäivä voi kasvattaa muiden työntekijöiden työtaakkaa tai poissaolijalle pitää palkata sijainen. Alkoholin vuoksi voi päätyä lopulta työkyvyttömyyseläkkeelle tai kuolla ennenaikaisesti.

”Olisi myös inhimillisesti kestävää, että työnantaja osaisi puuttua jo työntekijän orastavaan ongelmaan. Tai vielä parempi, työnantaja osaisi ehkäistä päihdeongelmia jo ennen niiden syntymistä”, sanoo aikuistyön päällikkö Antti Hytti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä.

Kilpailu parhaista työntekijöistä on joillain aloilla kovaa. Yritykselle tai organisaatiolle on eduksi, jos sen tiedetään välittävän työntekijöidensä hyvinvoinnista.

”Se, että työpaikalla on yhdessä laadittu päihdeohjelma, johon kaikki ovat sitoutuneet, on juuri sitä välittämistä”, Hytti sanoo.

Tutkimusraportin tilasi EHYT ry. Se on osa Selvästi hyvää työtä -ohjelmaa, jonka rahoittajana on Alko Oy.

Lisätietoja:

Aikuistyön päällikkö Antti Hytti, EHYT ry, p. 040 779 1387 tai antti.hytti@ehyt.fi

Apulaisprofessori Elias Rantapuska, Kauppakorkeakoulu, rahoituksen laitos, p.040 353 8419 tai elias.rantapuska@aalto.fi (Hongkongissa työmatkalla 31.1.saakka, p. +85223587882 tai Whatsapp p. 041-539 9450)

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on valtakunnallinen ehkäisevän päihde- ja pelihaittatyön asiantuntijajärjestö.

Nettirahapeleihin saatava yhteiset pelirajoitukset – haittoihin puuttuminen ei voi olla yhtiöiden vapaaehtoisuuden varassa29.2.2024 14:37:18 EET | Tiedote

Suomi on siirtymässä nettirahapelaamisessa lisenssijärjestelmään, minkä vuoksi Suomen markkinoilla toimii pian entistä useampi rahapelejä tarjoava yhtiö. Lisenssin saaneita yhtiöitä tulisi koskea samat lakisääteiset pelirajoitukset ja haittojen ehkäisytoimet, jotta rahapeliongelmat ja -haitat eivät lähde nykyistä jyrkempään kasvuun.

EHYT vaatii kokonaisarviota alkoholipolitiikan muutosten vaikutuksista kansanterveyteen ja -talouteen21.2.2024 08:55:21 EET | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT on pettynyt tapaan, jossa hallitusohjelmaan kirjattuja alkoholipoliittisia muutoksia käsitellään yksittäisinä toimenpiteinä ilman yhteisvaikutuksien arviointia terveyteen, hyvinvointiin ja kansantalouteen. Ilman kokonaiskuvaa päädytään tilanteeseen, joka lisää alkoholin aiheuttamia haittoja ja on kansalaisten toiveiden vastainen.

Rahapeliuudistuksessa on selvitettävä lapsiin ja nuoriin kohdistuvat vaikutukset30.1.2024 08:22:00 EET | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset vetoavat, että rahapelijärjestelmän uudistus on valmisteltava huolellisesti ja hyvän lainvalmistelutavan mukaisesti. Lapsia ja nuoria aikuisia (18–24-vuotiaat) on myös uudessa järjestelmässä suojeltava rahapelihaitoilta. Oleellinen osa valmistelua on lapsivaikutusten arviointi, jonka tulokset on otettava huomioon lain sisällössä ja toimeenpanossa.