KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

Vesilaitosyhdistyksen vertailuaineiston perusteella vesi- ja viemäröintimaksut kerrostalossa HSY-alueella 1.2.2018 olivat 3,66 €/m3. Lähde: VVY:n tunnuslukujärjestelmä Venla

HSY:n ja jäsenkuntien välinen hulevesisopimus vaikuttaa maksuihin

Vesihuollon käyttö- ja perusmaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Arvonlisäverollinen käyttömaksu nousee nykyisestä 3,15 eurosta 3,20 euroon kuutiometriltä. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotikiinteistölle noin 75 sentin korotusta kuukaudessa. Maksujen korotuksilla mahdollistetaan käynnissä olevat suuret investoinnit kuten Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen ja verkoston toimintavarmuuden parantaminen. Käyttö- ja perusmaksujen keskinäinen osuus ohjaa edelleen vedenkäytön vähentämiseen.

Veden käyttömaksun nousu on 2,8 prosenttia ja jäteveden käyttömaksun nousu 0,6 prosenttia. Ero johtuu HSY:n ja jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen astumisesta voimaan 1.1.2019. Tämän sopimuksen mukaisesti jäsenkunnat maksavat HSY:lle hulevesimaksua yleisten alueiden viemäröinnistä. Tämä maksu pienentää jätevesimaksun korotustarvetta.

‒ HSY:n hinnat suhteessa muihin vesilaitoksiin kestävät vertailun. Korotukset on voitu pitää maltillisina johtuen toiminnan jatkuvasta tehostamisesta, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Jätteiden lajittelulla voi säästää jätehuoltokustannuksissa

Kiinteistöjen hyötyjätteiden tyhjennyshinnat sekä Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Sekajäteastioiden, eli lajittelemattoman jätteen tyhjennysmaksuihin tulee ensi vuonna 1,5 prosentin korotus (EI 1,2). Sillä varaudutaan lakimuutosten ja tulevien investointien talousvaikutuksiin.

Kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vaikuttavat sekajäteastian koko ja tyhjennysrytmi. Jätteitä kierrättämällä, syntyvää jätemäärää vähentämällä ja jäteastioiden tyhjennysvälejä harventamalla asukas voi itse vaikuttaa kiinteistöjen jätemaksuihin.

Kiinteistöjen jätemaksuilla katetaan myös osa kotitalouksien maksuttomista palveluista kuten vaarallisen jätteen keräyksestä, HSY:n kiertävistä keräysautoista, jäteneuvonnasta ja Sortti-asemien toiminnasta. Monien kotien jätteiden, kuten esimerkiksi vaarallisen jätteen, sähkölaitteiden ja metallin, tuonti Sortti-asemille on maksutonta.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

Päivitetty 12.10.2018 klo 15:20:
Sekajäteastioiden tyhjennysmaksuihin tulee 1,5 prosentin korotus, ei 1,2, kuten alkuperäisessä tiedotteessa luki.

HSY:n hallituksen päätökset 14.2.202014.2.2020 10:33:13 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan vuoden 2019 tilinpäätöksen. Hallitus päätti myös hyväksyä HSL:n ostotarjouksen koskien HSY:n osuutta Kiinteistöosakeyhtiö Asemapäällikönkatu 5 osakkeisiin ja Sortti-asemilla vastaanotetun ja murskatun jätepuuhakkeen polttoainetoimitussopimuksen Lahti Energia Oy:n kanssa kaudelle 2020 - 2025. Hallitus päätti hankkia Helsingin katujen ja yleisten alueiden vesihuollon suunnitteluun liittyvät puitejärjestelyt ajalla 2020 - 2022 seuraavasti: - monialaiset suunnittelukokonaisuudet, yleis- ja rakennussuunnittelu: 1. Ramboll Finland Oy, 2. WSP Finland Oy, 3. Sitowise Oy, 4. Ryhmittymä Sweco Ympäristö Oy ja Sweco Infra & Rail Oy ja 5. FINNMAP Infra Oy - tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot: 1. Formacad Oy, 2. Sitowise Oy, 3. Destia Oy, 4. FINNMAP Infra Oy, 5. AFRY Finland Oy, 6. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy ja 7. A-Insinöörit Civil Oy 8. WSP Finland Oy - infran tietotekniset asiantuntijapalvelut:

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.2.202011.2.2020 15:15:03 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.2.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan vuoden 2019 tilinpäätöksen hyväksymisestä. Hallitus päättää myös HSL:n ostotarjouksen hyväksymisestä koskien HSY:n osuutta Kiinteistöosakeyhtiö Asemapäällikönkatu 5 osakkeisiin ja Sortti-asemilla vastaanotetun ja murskatun jätepuuhakkeen polttoainetoimitussopimuksen hyväksymisestä kaudelle 2020 - 2025. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Helsingin katujen ja yleisten alueiden suunnitteluun liittyvä puitejärjestely koskien vesihuollon suunnittelu- ja asiantuntijapalveluita ajalla 2020 - 2022 - vesijohto- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavien valurautakansistojen hankinta ajalla 2020 - 2021. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.