KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

Vesilaitosyhdistyksen vertailuaineiston perusteella vesi- ja viemäröintimaksut kerrostalossa HSY-alueella 1.2.2018 olivat 3,66 €/m3. Lähde: VVY:n tunnuslukujärjestelmä Venla

HSY:n ja jäsenkuntien välinen hulevesisopimus vaikuttaa maksuihin

Vesihuollon käyttö- ja perusmaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Arvonlisäverollinen käyttömaksu nousee nykyisestä 3,15 eurosta 3,20 euroon kuutiometriltä. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotikiinteistölle noin 75 sentin korotusta kuukaudessa. Maksujen korotuksilla mahdollistetaan käynnissä olevat suuret investoinnit kuten Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen ja verkoston toimintavarmuuden parantaminen. Käyttö- ja perusmaksujen keskinäinen osuus ohjaa edelleen vedenkäytön vähentämiseen.

Veden käyttömaksun nousu on 2,8 prosenttia ja jäteveden käyttömaksun nousu 0,6 prosenttia. Ero johtuu HSY:n ja jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen astumisesta voimaan 1.1.2019. Tämän sopimuksen mukaisesti jäsenkunnat maksavat HSY:lle hulevesimaksua yleisten alueiden viemäröinnistä. Tämä maksu pienentää jätevesimaksun korotustarvetta.

‒ HSY:n hinnat suhteessa muihin vesilaitoksiin kestävät vertailun. Korotukset on voitu pitää maltillisina johtuen toiminnan jatkuvasta tehostamisesta, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Jätteiden lajittelulla voi säästää jätehuoltokustannuksissa

Kiinteistöjen hyötyjätteiden tyhjennyshinnat sekä Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Sekajäteastioiden, eli lajittelemattoman jätteen tyhjennysmaksuihin tulee ensi vuonna 1,5 prosentin korotus (EI 1,2). Sillä varaudutaan lakimuutosten ja tulevien investointien talousvaikutuksiin.

Kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vaikuttavat sekajäteastian koko ja tyhjennysrytmi. Jätteitä kierrättämällä, syntyvää jätemäärää vähentämällä ja jäteastioiden tyhjennysvälejä harventamalla asukas voi itse vaikuttaa kiinteistöjen jätemaksuihin.

Kiinteistöjen jätemaksuilla katetaan myös osa kotitalouksien maksuttomista palveluista kuten vaarallisen jätteen keräyksestä, HSY:n kiertävistä keräysautoista, jäteneuvonnasta ja Sortti-asemien toiminnasta. Monien kotien jätteiden, kuten esimerkiksi vaarallisen jätteen, sähkölaitteiden ja metallin, tuonti Sortti-asemille on maksutonta.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

Päivitetty 12.10.2018 klo 15:20:
Sekajäteastioiden tyhjennysmaksuihin tulee 1,5 prosentin korotus, ei 1,2, kuten alkuperäisessä tiedotteessa luki.

HSY:n hallituksen kokouksen ja yhtymäkokouksen päätökset 16.11.201816.11.2018 11:14Tiedote

Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen sekä tarkistaa Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishintaa. Hallitus päätti biojätteiden ja kartonkipakkausten kilpailutuksesta vuosille 2019–2027 seuraavasti: - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Kirkkonummelle, Espooseen, Länsi-Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin valittiin Remeo Oy - biojätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Itä-Vantaalle valittiin Lassila & Tikanoja Oyj - kartonkipakkausten keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijaksi Länsi-Helsinkiin valittiin Urbaser Oy. Yhtymäkokous päätti muun muassa hyväksyä seuraavat asiat: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028 Yhtymäkokous päätti myös hyväksyä Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitel

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön25.10.2018 10:52Tiedote

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.