Korkeakoulujen aloituspaikkoja tarvitaan koko maan osaajapulan ratkaisemiseksi

OAJ kannattaa korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämistä niin, että tulevaisuudessa vähintään 50 prosentilla nuorista aikuisista on korkeakoulututkinto. Monilla aloilla vallitsee osaajapula, ja tarvitsemme osaajia ja kelpoisia opettajia koko maahan, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa.

Korkeakoulutusta on oltava tarjolla valtakunnallisesti. Samaten on varmistettava, että kelpoisia opettajia on saatavilla kaikille koulutusasteille. Koulutus ja tutkimus on tärkeää kuntien elinvoimaisuuden kannalta myös kasvukeskusten ulkopuolella. Näin muistuttaa puheenjohtaja Katarina Murto.

Työelämä tarvitsee ammatillisesta koulutuksesta valmistuneiden osaajien lisäksi entistä enemmän erilaisia tutkimus- ja työelämäpainotteisia korkeakoulututkintoja sekä näin rakentunutta tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI), jota yliopistot ja ammattikorkeakoulut tarjoavat.

- Ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla on suuri merkitys alueiden elinvoimaisuudelle. Korkeakoulujen omaleimainen ja toisiaan tukeva toiminta vahvistaa yhteiskuntaamme ja osaamistamme niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisesti.

Tarvitsemme lisäksi koulutus- ja työperusteista maahanmuuttoa.

Koulutuksen rahoitusvaje paikattava

- Pelkkä korkeakoulujen aloituspaikkalisäys ei kuitenkaan riitä, ellemme huolehdi koko koulutusketjusta. Kaikki lähtee laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja siitä, että lapset ja nuoret saavat tarvitsemansa tuen sekä kelpoisen opettajan antamaa opetusta ja ohjausta koko koulutuspolun ajan. Sekä lukiosta että ammattikoulusta on saatava hyvät jatko-opintoedellytykset korkea-asteelle, Murto tähdentää.

- Koulutusjärjestelmän rahoitusvajeen korjaaminen on kohtalonkysymys. Uudella hallituksella on viimeinen mahdollisuus kääntää kurssi ja investoida koulutukseen. Panostuksia tarvitaan kaikilla koulutusasteilla. Rahoituksen siirtely koulutusasteiden välillä olisi kestämätön ratkaisu, eikä korjaa rahoitusvajetta.

Korkeakoulujen kehittämisen turvaa parhaiten vakaa ja ennustettava, riittävän korkea perusrahoitus.

Korkeakoulutettujen nuorten aikuisten osuuden nostaminen edellyttää, että uudet korkeakoulujen opiskelupaikat kohdentuvat korkeakoulujen välillä oikeudenmukaisesti. Ne on myös resursoitava täysimääräisesti. Tämä tarkoittaa rahoitustason nostamista noin 200 miljoonalla eurolla vuosittain.

EMBARGO 25.5. klo 7.00 Sasin päiväkoti Vuoden päiväkodiksi 2023 – ”Olemme saaneet rakentaa omanlaistamme pedagogiikkaa ja päiväkotia”25.5.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Sasin päiväkoti Hämeenkyröstä on voittanut Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -kilpailun 2023. Päiväkodissa viihtyvät niin lapset kuin työntekijät. – Kisaan tuli runsaasti loistavia ehdotuksia erilaisista kouluista, oppilaitoksista ja päiväkodeista ja vertailu oli vaikeaa, OAJ:n erityisasiantuntija Katja Järvinen kiittelee aktiivisuutta. Kunniamaininnan sai Kappelimäen koulu Laitilasta.

Jättenedskärningar för utbildningen planeras i regeringsförhandlingarna – kan leda till att 100 läroanstalter stängs23.5.2023 14:25:09 EEST | Tiedote

Enligt uppgifter i offentligheten planerar regeringsförhandlarna, utgående från förslag från finansministeriet, nedskärningar på upp till 50 procent i finansieringen för den fria bildningen. Detta skulle få drastiska följder bland annat för sysselsättningen, det kontinuerliga lärandet, befolkningens välmående och den regionala jämlikheten. Som en följd av nedskärningarna skulle många läroanstalter få sätta lapp på luckan, konstaterar 14 aktörer i ett gemensamt ställningstagande.

Hallitusneuvotteluissa suunnitellaan jättileikkauksia koulutukseen – voisi johtaa yli 100 oppilaitoksen lakkauttamiseen23.5.2023 13:48:37 EEST | Tiedote

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan hallitusneuvottelijat suunnittelevat valtiovarainministeriön esityksen pohjalta jopa 50 prosentin leikkausta vapaan sivistystyön rahoituksesta. Tällä olisi rajuja seurauksia muun muassa työllisyydelle, jatkuvalle oppimiselle, kansan hyvinvoinnille ja alueelliselle tasa-arvolle. Leikkausten seurauksena moni oppilaitos joutuisi panemaan lapun luukulle, todetaan 14 tahon yhteisessä kannanotossa.

Nyt on lasten aika – varhaiskasvatuksen laadusta on pidettävä kiinni24.4.2023 11:56:23 EEST | Tiedote

Kuusi suurinta kaupunkia vaativat tänään kannanotossaan uudelta hallitukselta toimia varhaiskasvatuksen henkilöstöpulan ratkaisemiseksi. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ on vaatinut tätä yhdessä Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton VOL kanssa jo vuosikymmenen ajan. Seuraavan hallituksen yksi tärkeimmistä tehtävistä on pitää huolta siitä, että lapsen oikeus varhaiskasvatuksen opettajaan toteutuu kaikkialla Suomessa eikä kelpoisuuksia muuteta.