Korkeakoulujen yhteishaku päättyi - Laureaan 20 000 hakemusta

Ensimmäisten tietojen mukaan Laureaan jätettiin hakuaikana kaikkiaan 20 000 hakemusta. Suosituimpia koulutuksia olivat kokonaan verkossa toteutettava sosionomikoulutus sekä kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutus.

Korkeakoulujen kevään yhteishaku päättyi torstaina 30.3. klo 15.00. Ensimmäiseksi hakutoiveekseen Laurean oli yhteishaussa valinnut 4 880 hakijaa. Aloituspaikkoja Laureassa alempaan ja ylempään korkeakoulututkintoon johtavissa koulutuksissa oli tässä yhteishaussa tarjolla kaikkiaan 1135. Jokaista aloituspaikkaa kohden ensisijaisia hakijoita oli siis keskimäärin hieman yli 4.

Vetovoimaisin hakukohde oli verkossa toteutettava sosionomikoulutus

Hakijamäärältään suosituimmaksi Laurean hakukohteista nousi kevään yhteishaussa kokonaan verkko-opintoina toteuttava sosionomikoulutus. Siihen haki kaikkiaan 2 122 hakijaa, joista ensisijaiseksi kohteekseen oli tämän koulutuksen valinnut 616 hakijaa. Aloituspaikkoja tarjolla oli 40, joten jokaista opiskelupaikkaa kohden oli ensisijaisia hakijoita yli 15.

Sosionomikoulutuksen kehittämispäällikkö Anu Lindström tunnistaa koulutuksen suosion taustalla työelämän osaajapulan:

"Meillä on Suomessa tällä hetkellä todella kova pula sosionomeista. Siksi Laurean joustava tapa tarjota sosionomikoulutusta on niin suosittu ja voimme vastata työvoimapulaan verkko-koulutuksen ansiosta valtakunnallisesti", Lindström sanoo.

Toiseksi suosituimmaksi oli kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alan koulutuskoulutus. Koulutuksessa oli tarjolla 40 aloituspaikkaa ja ensisijaiseksi kohteekseen sen oli valinnut 560 hakijaa. Laurea on ainoa ammattikorkeakoulu, joka tarjoaa kyseistä koulutusta suomeksi.

Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavista koulutuksista suosituin oli tällä kertaa strategisen johtamisen YAMK-koulutus, johon ensisijaisia hakijoita oli 202. Koulutukseen otetaan 30 hakijaa.

Kokonaan verkossa toteutettavat koulutukset kiinnostavat hakijoita

Laureassa on jo useana vuonna ollut tarjolla kokonaan verkko-opintoina toteutettavia koulutuksia. Verkko-opiskelu tarjoaa hyvän mahdollisuuden opiskeluun niille, joille perinteiseen lähiopetukseen osallistuminen ei esimerkiksi työssäkäynnin, asuinpaikan, perhetilanteen, harrastusten tai muun rajoittavan elämäntilanteen ole mahdollista.

Tämän kevään yhteishaussa Laureassa oli tarjolla kokonaan verkossa toteutettavia koulutuksia kuusi. Näistä kolme oli AMK-tutkintoon johtavia koulutuksia ja kolme YAMK-tutkintoon johtavia. Koulutukset olivat hakijamäärällä mitattuna suosittuja:

"On hienoa huomata, että panostukset digitaaliseen koulutukseen vastaavat kysyntään myös tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Siitä kertoo verkkotutkintojen korkea vetovoima", toteaa Laurean rehtori, toimitusjohtaja Jouni Koski.

"Joustavuus korkeakouluopinnoissa on yhä tärkeämpää, jolloin opiskelun ja työnteon yhdistäminen on aidosti mahdollista", Koski jatkaa.

AMK-valintakokeet järjestetään touko-kesäkuussa

Nyt yhteisjaussa haettavan olleet koulutukset käynnistyvät syksyllä 2023. Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin koulutuksiin opiskelijat valitaan pääsääntöisesti todistusvalinnan ja AMK-valintakokeen perusteella. Valtakunnallinen AMK-valintakoe järjestetään keväällä 29.5.–2.6.2023.

Todistusvalintojen tulokset julkaistaan ennen valtakunnallista AMK-valintakoetta. AMK-valintakokeen ja ylempien AMK-koulutusten tulokset julkaistaan viimeistään 7.7.2023.

Sairaanhoitajaopiskelijat harjoittelevat Laureassa.

Laurea-yhteisöön kuuluu noin 8 500 opiskelijaa, 650 henkilökunnan jäsentä ja 34 000 Laureasta valmistunutta alumnia. Laureassa tehdään käytännönläheistä tutkimus- ja kehitystyötä strategisilla tutkimusalueilla, jotka perustuvat tulevaisuuden tarpeisiin ja vahvaan osaamiseen sosiaali- ja terveysalalla, palveluliiketoiminnassa sekä turvallisuudessa.