Korkeakoululakihanke hermostuttaa

Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL suhtautuu epäilevästi ehdotukseen uudesta lainsäädäntöhankkeesta. Kyseessä on yksi yhteinen korkeakoululaki, jota opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen on esittänyt. YHL on pettynyt Korkeakoulutus ja tutkimus 2030 -visiotyön kehittelyyn, joka pysähtyi rakenteelliseen lakiuudistusesitykseen. Esitys vie huomion pois koulutuksen sisällöstä ja laadusta. Henkilöstölle edellinen lakiuudistus näyttäytyi yt-kierteenä.

Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL asetti suuria toiveita OKM:n Korkeakoulutus ja tutkimus 2030 -vision rakentamiseen. Luulimme, että ministeriö haluaa aidosti kuulla ja osallistaa yliopistojen ja tutkimuslaitosten henkilöstöä vision rakentamisessa. Pettymys oli suuri, kun visiotyön päätösseminaarissa keskusteluun tuotiin yksi yhteinen korkeakoululaki, kun työskentely on perustunut duaalimalliin.

Seminaareissa ja verkkokeskusteluissa käytiin keskustelua, miten mahdollistetaan joustava elinikäinen oppiminen. Lisäksi pohdittiin, miten korkeakouluista tehdään ketteriä ja luovia ja ennen kaikkea hyviä työ- ja opiskelupaikkoja sekä tutkimuksen kehtoja, joissa resurssit ja osaaminen tuottavat yhteiskuntaan kriittisesti ajattelevia ja innovatiivisia kehittäjiä ja rakentajia. Päätösseminaarissa saatu yhteenveto työskentelyn tuloksista oli hätäinen läpijuoksu. Vision viimeistely jäi ministeriölle. Sen sijaan pöydälle tuotiin ajatus korkeakoululaista, joka säätelisi yliopistoja ja ammattikorkeakouluja. Päällekkäisyydet purettaisiin, tieteellinen tutkimus olisi edelleen osaamisen perusta ja rahoitus säilyisi erillisenä. Uusi laki avaisi uusia mahdollisuuksia ja vahvistaisi monimuotoisuutta. Ministeri Sanni Grahn-Laasonen vaati lain valmistelun käynnistämistä heti.

Edellisen yliopistolakiuudistuksen tavoite oli, että yliopistot voivat keskittyä perustehtäviinsä ja niillä on mahdollisuus harjoittaa entistä parempaa henkilöstöpolitiikkaa. Uudistus on voimassa kahdeksatta vuotta, eikä jälki ole ollut kaunista. Yliopiston kvartaali on 25 vuotta. Yliopistouudistuksen vaikutusarvioinnista on nyt aika ottaa opiksi ja antaa korkeakoulukentälle työrauha. Huonon henkilöstöpolitiikan lakipiste jäi toivottavasti vuoteen 2016, jolloin useat yliopistot vähensivät henkilöstöään yhteensä 1744 henkilöllä, joista irtisanottuja oli 961.

Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL:n seminaarissa perjantaina 15.9. teemana ovat fuusiot ja yhteistyö. Yliopistojen henkilöstön näkökulmasta tarkastellaan, mihin johtaa lainsäännöllä hoidettu korkeakoulupolitiikka, jolta puuttuu pitkän aikavälin visio. Seminaarissa käydään keskustelua yli sadan henkilöstön, yliopiston johdon ja eri sidosryhmien edustajan voimin.

Satu Henttonen
satu.henttonen@yhl.fi

Ratamestarinkatu 11

Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL edustaa pääasiassa yliopistojen muuta kuin opetus- ja tutkimushenkilöstöä. Liiton jäsenmäärä on noin 5500. YHL:n jäseniä työskentelee myös Suomen Akatemiassa, Opetushallituksessa, Unigrafiassa, AaltoEE:ssä, Varastokirjastossa, Yliopistojen palvelukeskus Certiassa ja Pelastusopistossa.

YHL on Palkansaajajärjestö Pardian suurimpia jäsenliittoja ja sen keskusjärjestönä toimii STTK.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL

YHL: Yliopistojen johtaminen tarvitsee kehittämistä23.11.2018 08:00:00 EET | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulutuksen ja tutkimuksen vision tavoitteena on nostaa väestön koulutustasoa, edistää jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia sekä lisätä panostuksia tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Yliopistojen ja tutkimusalan henkilöstöliitto YHL korostaa, että tavoitteiden saavuttaminen edellyttää puuttumista yliopistojen heikentyneeseen työhyvinvointiin. Erityisesti johtamiskäytäntöjä on päivitettävä osallistavimmiksi ja luottamusta herättäviksi.

Neuvottelut lopetettiin - Helsingin yliopisto toteuttaa työehtoshoppailun ja halventaa kiinteistöpalvelun henkilöstön työn26.1.2018 08:57:13 EET | Tiedote

Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluyhtiön työehtosopimusneuvottelut on lopetettu. Neuvottelut päätti Helsingin yliopistoa edustava Sivistystyönantajien liitto. Työehtosopimus vaihtuu nykyisestä sopimuksesta työntekijöille heikompaan eikä suuri osa kiinteistöpalveluyhtiön työntekijöistä ole enää työrauhavelvoitteen piirissä.