Korkeakoulutettujen työttömien määrän lasku nopeaa, alueelliset vaihtelut merkittäviä

Akavan tuore työttömyyskatsaus osoittaa, että korkeakoulutettujen työttömien määrä vähenee nopeasti kaikilla akavalaisilla koulutusaloilla. Korkeakoulutettuja työttömiä oli joulukuun 2017 lopussa yhteensä 41 171, eli 18 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Akava painottaa työvoimapalvelujen resurssoinnin tärkeyttä: kasvupalvelu-uudistuksen yhteydessä on tärkeää varmistaa, että kaikkialla Suomessa on saatavilla riittävät ja laadukkaat työvoimapalvelut korkeakoulutetuille. Ennen kaikkea työttömyyttä on torjuttava nykyistä ponnekkaammin kehittämällä osaamista työssä ollessa.

– Korkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömien määrä on vähentynyt selkeästi kaikilla ELY-keskusten alueilla, vaikka alueellista vaihtelua on melko paljon. Nopeinta työttömyyden lasku vuonna 2017 oli Pirkanmaalla, jossa se oli 25 prosenttia. Uudellamaalla vähennys oli 17 prosenttia eli samaa tasoa kuin koko maassa. Vähiten korkeakoulutettujen työttömien määrä puolestaan laski vuoden aikana Kainuussa, jossa vähennys oli 11 prosenttia, kertoo ekonomisti Heikki Taulu.

Akava on vaatinut, että omatoiminen työnhaku lisätään aktiivimalliin kriteeriksi, jolla voi välttyä työttömyysturvan leikkaukselta. Malliin on myös otettava mukaan muutkin kuin työvoimaviranomaisen järjestämät työllistymistä edistävät palvelut. Akava painottaa, että aktiivimallin korjaukset ja soveltamista koskevat säädökset pitää tehdä nopeasti.

– Työttömät tarvitsevat monipuolisia valmiuksia hakiessaan töitä. Heidän pitää pystyä myymään osaamistaan tehokkaasti. On selvää, että palveluiden laatu ja saatavuus vaikuttavat siihen, miten työtön voi täyttää vaadittavat aktiivisuuden kriteerit, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Työvoimapalveluiden tarjoajilla maakunnissa on oltava osaamista korkeakoulutettujen työmarkkinoista, osaamisen kehittämisestä ja piilotyöpaikkojen löytämisestä. Julkisten työvoimapalvelujen lisäksi osaamista on hankittava muiltakin palveluntarjoajilta. Lisäksi korkeakoulutetuille on tärkeää, että työttömänä opiskelu sallittaisiin nykyistä vapaammin, Fjäder jatkaa.

Akava pitää tervetulleena, että Suomen hallitus on luvannut lisäresursseja TE-toimistoille. Palveluiden laatua on kehitettävä kaikkialla Suomessa.

– Työttömyyden ennalta ehkäiseminen on jäänyt vähäisemmälle huomiolla kuin toivoisimme Akavassa. Entistä enemmän on panostettava osaamisen kehittämisen lisäksi muutosten ennakointiin. Mitä joustavammin työvoiman osaamista on siirrettävissä aina uusiin tarpeisiin, sitä pienemmät ovat työttömyysturvan kustannukset, Fjäder sanoo.

Akavan työttömyyskatsaus perustuu työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilastoihin. Luvuissa ei ole mukana lomautettuja.

Akavan tuore työttömyyskatsaus

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.