Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Danske Bank ja korkeakoulutettujen keskusjärjestö Akava syventävät yhteistyötään sijoittamiseen ja säästämiseen. Aiemmin Danske Bank on tarjonnut etuja akavalaisten liittojen vastavalmistuneille ja liittojen jäsenille asuntolainaa erikoismarginaalilla.

”Kaksi ensimmäistä etukokonaisuutta ovat saaneet erinomaisen vastaanoton jäsenistömme keskuudessa. Asuntolainaedut ja vastavalmistuneiden etupaketti ovat edelleen pysyviä jäsenetuja. Liittojemme jäsenille räätälöidyt uudet säästämisen ja sijoittamisen palvelut ovat hyvä lisäys, jota hyödyntää alkuvaiheessa 31 liittoamme. Jäsenetujen kehittämisessä on tehty laajaa tutkimus- ja tuotekehitystyötä liittojen sekä Danske Bankin asiantuntijoiden kanssa”, toteaa johtaja Risto Kauppinen Akavasta.
Danske Bankin maajohtaja Leena Vainiomäen mukaan yhteistyö perustuu tutkimustietoon.

”Tässä yhteistyössä ei ole kyse vain eduista vaan pitkäjänteisestä kumppanuudesta. Rakennamme yhdessä Akavan ja sen jäsenliittojen kanssa tutkimukseen ja palvelumuotoiluun perustuvia palveluita, jotka helpottavat asiakkaidemme elämää. Tiedämme tutkimuksemme perusteella, että myös osa korkeakoulutetuista kokee sijoittamisen vaikeaksi ja epäilee tietotasonsa riittävyyttä, ja yli puolet korkeakoulutetuista toivoo saavansa sijoittamiseensa neuvontaa. Nyt lanseerattavien etujen ansiosta korkeakoulutetut voivat valita juuri itselleen sopivat sijoituspalvelut helposti ja edullisemmin – olivatpa sitten jo aktiivisia sijoittajia tai vasta sijoittamisen aloittamista harkitsevia. Sijoituspäätöksistähän tunnetusti aloittamispäätös on tärkein, ja yhteistyömme avulla korkeakoulutettu pääsee nyt sijoittamisen alkuun helposti pienilläkin summilla”, Vainiomäki sanoo.

Korkeakoulutetut sijoittavat aktiivisemmin

Akavalaisten liittojen jäsenet saavat etuja uusista Danske Kaupankäynti-, Danske Varainhoito- ja Danske Sijoitusneuvontapalveluissa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita ovat.

”Ajatus asuntolainojen kilpailuttamisesta otettiin hyvin vastaan. Laajennamme nyt suomalaisten ajattelua siitä, että jokainen voi valita itselleen sopivat sijoituspalvelut avoimesta arkkitehtuurista ilman kokonaisasiakkuuden siirtämistä. Haastamme tällä uudella ajattelulla pankkien perinteisen tavan tehdä sijoituspalveluita”, sanoo Danske Bankin maajohtaja Leena Vainiomäki.

Korkeakoulutetut ovat muuta väestöä aktiivisempia sijoittajia. Danske Bankin Taloudellinen mielenrauha -tutkimuksen mukaan suomalaisista 36 prosenttia sijoittaa osakkeisiin tai muihin arvopapereihin. Korkeakoulutetuilla sama osuus on 54 prosenttia.

Danske Bankin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan korkeakoulutetuista aikoo sijoittaa osakkeisiin vuonna 2019 lähes neljännes, kun muun väestön osalta osuus on 16 prosenttia. Rahastoihin korkeakoulutetuista aikoo sijoittaa kolmannes, kun muun väestön osalta osuus on 24 prosenttia.

Korkeakoulutetut valmiita varautumaan muutoksiin työmarkkinoilla

Pitkäaikainen säästäminen ja sijoittaminen ovat hyviä keinoja varautua piteneviin työuriin, jotka tulevat vaatimaan myös lisäkoulutusta uran aikana.

Danske Bankin Taloudellinen mielenrauha -tutkimuksen mukaan 35 prosenttia korkeakoulutetuista on valmis opiskelemaan lisää. Korkeakoulutetut ovat myös muuta väestöä valmiimpia muuttamaan toiselle paikkakunnalle työpaikan perässä. Korkeakoulutetut ovat luottavaisempia oman taloutensa suhteen kuin muu väestö. Silti 22 prosenttia korkeakoulutetuista miettii viikoittain rahojensa riittämistä.

Leena Vainiomäen mukaan parempi taloudellinen mielenrauha on perusta monille tärkeille päätöksille. Kyse ei ole vain euroista, vaan myös siitä, miten taloudellisen tilanteensa kokee ja miten se vaikuttaa henkilöön – onko esimerkiksi mahdollisuus tehdä niitä asioita, joita haluaa vai onko jatkuvasti huolissaan tulevaisuudesta.

”Haluamme olla mukana turvaamassa suomalaisten taloudellista mielenrauhaa. Oman osaamisen kehittäminen ja sijoittamalla vaurastuminen auttavat varautumaan joustavasti erilaisiin elämäntilanteisiin niin työssä kuin perhe-elämässäkin.”

Edut sijoituspalveluista Akavan jäsenliittojen jäsenille

• Akavalainen sijoittaa kanssamme edullisemmin vaikka ei siirtäisi kokonaisasiakkuutta: Danske-tili ja verkkotunnukset veloituksetta.
  • Kaupankäynti Online -palvelu ilman kuukausimaksuja ja arvo-osuustilin siirto Danske Bankiin 0 euroa. Akavalainen maksaa vain välityspalkkiot kaupoista. Lisäksi etuja sijoittajan lisäpalveluista.
  • Danske Varainhoito- ja Danske sijoitusneuvontapalveluista 15 % alennus.
  • Yrittäjälle ilmainen kartoitustapaaminen ja tukea henkilökohtaisissa lainopillisissa asioissa.

Danske Bankin sijoituspalvelut

• Danske Bank uudisti vuosi sitten sijoituspalvelunsa Suomessa tuomalla markkinoille kolme erilaista tapaa sijoittaa sekä palvelutasot, jotka vaihtelevat puhtaista online-ratkaisuista hyvin räätälöityihin palveluihin. Asiakas itse valitsee hänelle parhaiten sopivan palvelun ja palvelutason.
  • Uudistuksessa sijoitusneuvonta ja sijoitustuotteet erotettiin selkeästi toisistaan niin, että asiakas voi valita minkä verran neuvontaa haluaa, ja neuvonnalla ja tuotteilla on selkeästi oma hintansa.
  • Kolme palvelua ovat:
    • Danske Varainhoito henkilölle, joka haluaa jättää varallisuutensa kokonaan pankin hoidettavaksi. Esimerkiksi aloitteleva sijoittaja pääsee jo 10 eurolla kuukaudessa helposti ja edullisesti alkuun Danske Varainhoito Online -palvelulla, joka perustuu etf-pohjaisiin sijoitusstrategioihin.
    • Danske Sijoitusneuvonta on uudenlainen palvelu, joka sopii sijoittajalle, joka haluaa pankilta sijoitusneuvontaa, mutta haluaa tehdä lopulliset sijoituspäätökset ja kaupat itse. Danske Bank toi markkinoille ensimmäisenä pohjoismaisena pankkina digitaalisen sijoitusneuvontaratkaisun, joka perustuu indeksirahasto- ja etf-pohjaisiin mallisalkkuihin.
    • Danske Kaupankäynti tarjoaa aktiiviselle kaupankävijälle pääsyn 25 sijoitusmarkkinalle kilpailukykyiseen hintaan ja palvelua voi täydentää lisäpalveluilla, joihin kuuluu muun muassa työkaluja omien osakevalintojen tueksi.

Tietoa tutkimuksista

• Tiedot perustuvat Danske Bankin YouGovilla teettämiin tutkimuksiin.
  • Tiedot tämän vuoden sijoitusaktiivisuudesta kerättiin web-kyselynä 21.12.2018 – 3.1.2019 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Vastaajana oli 1511 suomalaista.
  • Taloudellista mielenrauhaa koskevat tiedot perustuvat maalis-huhtikuussa 2018 toteutettuun kyselyyn, johon vastasi yhteensä 3035 suomalaista.

Lisätietoja

Josi Tikkanen, lehdistöpäällikkö, Danske Bank, josi.tikkanen@danskebank.fi, 050 326 9701

Risto Kauppinen, johtaja, Akava, risto.kauppinen@akava.fi, 0400529029

- - - -

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Olemme yli 145 vuoden ajan auttaneet kotitalouksia ja yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Tarjoamme henkilö-, yritys- ja instituutioasiakkaille pankkipalveluiden lisäksi henki- ja eläkevakuutuksia, varainhoitoa, kiinteistönvälitys- ja leasing-palveluita.

Haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa kaikille sidosryhmillemme - asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme – ja tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, joka auttaa tekemään taloudellisista päätöksistä ja arjen pankkiasioinnista helppoa.

Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. www.danskebank.com

Akava on korkeakoulutettujen työmarkkinakeskusjärjestö, johon kuuluu 36 jäsenliittoa. Akavan liittoihin kuuluu 609 000 jäsentä, joista noin 116 000 on opiskelijajäseniä.

SAK, Akava ja STTK: Työuralla tapahtuva opiskelu vaatii tukea4.3.2024 10:03:07 EET | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK esittävät, että aikuiskoulutustuen pohjalle luodaan uusi tukimalli, joka turvaisi osaavan työvoiman saatavuutta eri aloilla työelämän osaamistarpeiden muuttuessa. Tukimalli rahoitettaisiin työnantajilta ja työntekijöiltä kerättävillä työttömyysvakuutusmaksuilla. Tuen hallinnointi ja myöntäminen on järkevintä toteuttaa Työllisyysrahaston kautta. Malli turvaisi toimeentuloa opintojen aikana silloin, kun opiskelusta aiheutuu ansiotulojen menetyksiä.