Jyväskylän yliopisto

Korkeakoulutuksen pop up -politiikkaa pureskellaan Korkeakoulututkimuksen seuran juhlasymposiumissa

Jaa

Miten lyhyen aikavälin strategiset hyödyt ja pitkän aikavälin vaikuttavuuden tavoitteet ovat yhdistettävissä – vai ovatko? Millaisella poliittisella ohjauksella voidaan tukea korkeakoulujen pitkän aikavälin vaikuttavuutta? Muun muassa näihin teemoihin ja kysymyksiin paneudutaan Korkeakoulututkimuksen XIV symposiumissa, Pop up -politiikkaa vai pitkän ajan vaikuttavuutta, joka järjestetään 14.–15.12. täysin verkossa. Symposium on Korkeakoulututkimuksen seuran 20-vuotisjuhlasymposium.

Verkossa toteutettavassa symposiumissa on kolmekymmentä yksittäistä esitelmää, viisi pyöreänpöydän keskustelua, kolme paneelia ja kolme työpajaa. Teemat ovat useilta tieteenaloilta ja käsittelevät erilaisia kysymyksiä. Symposiumeissa on perinteisesti puhuttu paljon opiskelijoista ja korkeakoulupolitiikasta.

– Uusia teemoja ovat esimerkiksi akateemiset affektit ja koulutusvienti, Korkeakoulututkimuksen seuran puheenjohtaja Taru Siekkinen kertoo.

– Juhlasymposiumissa satsasimme monipuolisiin esitysmuotoihin ja se kannatti. Etenkin pyöreän pöydän keskustelut ilahduttavat, koska olemme jo pitkään halunneet tuoda enemmän vuoropuhelun mahdollisuuksia symposiumiin, tutkimusprofessori Taina Saarinen iloitsee.

Pääpuhujina symposiumissa ovat tutkimusjohtaja Rebecca Boden Tampereen yliopiston New Social Research -ohjelmasta, apulaisprofessori Pedro Teixeira Porton yliopiston korkeakoulupolitikan tutkimuskeskus CIPESistä, postdoc-tutkija Jelena Brankovic Bielefeldin yliopistosta sekä postdoc-tutkija Melina Aarnikoivu Jyväskylän yliopistosta. (https://korkeakoulututkimus.fi/paapuhujat/).

– Jelena Brankovicin ja minun interaktiivinen yhteispuheemme on suunnattu erityisesti nuorille korkeakoulututkijoille, joiden ääntä olemme yrittäneet saada aktiivisesti kuuluviin viimeisen kahden vuoden aikana ECHER-verkoston parissa toimiessamme, Melina Aarnikoivu kuvailee.

– Nuorten tutkijoiden äänen kuuleminen on aiheellista kyllä virttyneemmillekin tutkijoille, toteaa Taina Saarinen vierestä.

Tapahtuman järjestävät Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos ja Korkeakoulututkimuksen seura.

Symposiumissa julkistetaan Korkeakoulututkimuksen seuran juhlakirja ”Yhdistys, tutkimus, tutkijuus. Korkeakoulututkimuksen seura 20 vuotta”. Sen ovat toimittaneet Jarmo Kallunki, Taina Saarinen ja Taru Siekkinen. Teoksen ensimmäisessä osassa on analyyttisempiä katsauksia suomalaisen korkeakoulututkimuksen kehitykseen ja vaikuttavuuteen, ja toinen osa sisältää henkilökohtaisempia muistelukirjoituksia. Katsausten aiheet ja niiden kirjoittajat toimituskunta kutsui seuran pitkäaikaisten aktiivien ja yhteistyökumppaneiden joukosta. Muistelukirjoituksia kerättiin avoimella kutsulla erityisesti seuran jäsenistön keskuudesta.

Lisätietoja:

Taina Saarinen, 0400 247970, taina.m.saarinen@jyu.fi

Taru Siekkinen, 040 805 4275, taru.siekkinen@jyu.fi

 https://korkeakoulututkimus.fi/symposium_xiv/

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 29.1.2021: Kaverisuhteet ja sosiaalinen asema koulussa määrittävät nuorten liikkumista (Rajala)14.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Nuorten kokemus omasta sosiaalisesta asemastaan koulussa on yhteydessä nuorten liikkumiseen sekä koulussa että vapaa-ajalla. Sosiaalisen hierarkian tikapuilla itsensä korkealle sijoittavat yläkoululaiset liikkuivat enemmän ja reippaammin vapaa-ajallaan verrattuna nuoriin, joiden kokemus omasta sosiaalisesta asemastaan oli matala. Koulupäivän aikana sosiaalisen asemansa matalaksi kokevat nuoret liikkuivat välituntisin vähemmän ja olivat koulupäivän aikana enemmän paikallaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme