Korkeakoulutus kiinnostaa amiksia

Kunnianhimo yhdistää yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoita – heillä on koulutusasteesta ja -paikasta riippumatta kova halu päästä mukaan työelämään. Jatko-opintovalinnat tuntuvat vaikeilta erityisesti lukiolaisista.

Ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevista nuorista jopa 48 prosenttia aikoo hakea ammattikorkeakouluun opiskelemaan nykyisten opintojensa jälkeen. Jatko-opintoihin ei kuitenkaan kannusteta aktiivisesti: ohjaus kotona ja koulussa on selvästi vähäisempää kuin lukio-opiskelijoilla. Lukiolaisten kiinnostus ammattikorkeakouluopintoja kohtaan on laskenut vuosi vuodelta. Heistä enää 36 prosenttia on kiinnostunut ammattikorkeakoulusta, kun taas yliopisto kiinnostaa 81 prosenttia. Ero yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen kiinnostavuudessa on nyt suurin 10 vuoden mittaushistorian aikana. Tulokset selviävät tuoreesta Kun koulu loppuu – Nuorten tulevaisuusraportti 2018 -tutkimuksesta.

”Nuoret ovat tietoisia siitä, että lukio ei ole ainoa reitti korkeakouluopintoihin. Ammatillista tutkintoa suorittavat arvostavat koulutusta ja ovat opinnoissaan kunnianhimoisia: suuri osa haluaa korkeakoulututkinnon. Tutkimustulosten valossa ammattiin opiskelevat ovatkin entistä tärkeämpi kohderyhmä ammattikorkeakouluille”, kommentoi T-Median tutkimuspäällikkö Reeta Sutinen.

Lukiolaiset ovat hukassa jatko-opintojensa suhteen

Suurin osa lukiolaisista tekee jatko-opintovalintansa kolmantena opiskeluvuonnaan. Huolestuttavaa on se, että jopa neljännes kolmannen ja neljännen vuosikurssin opiskelijoista ei ollut tehnyt päätöstä vielä ollenkaan lukion päättyessä. Välivuoden suosio oli lukiolaisten keskuudessa mittaushistorian korkein: jopa 30 prosenttia vastaajista aikoi pitää lukio-opintojen jälkeen välivuoden.

”Lukio on paikka, jonne suurin osa hakeutuu, kun ei tiedä tai osaa päättää, mitä tulevaisuudessa haluaisi tehdä. Valitettavasti neljännes jää lukion aikanakin ilman vastausta, eikä tiedä mihin suuntaa. Nämä opiskelijat tarvitsisivat erityistä tukea ja ohjausta jo lukioaikana ja myös sen jälkeen. Muuten he ovat niitä, jotka löytyvät alle 30-vuotiaiden syrjäytymisvaarassa olevien nuorten listoilta”, kertoo johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen Taloudellinen tiedotustoimisto TATista.

Lukiolaiset stressaavat tulevaisuuttaan, koulumenestystään ja valintojaan enemmän kuin yläkouluikäiset tai ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevat nuoret.

Kun koulu loppuu – Nuorten tulevaisuusraportti 2018 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin helmi-maaliskuussa 2018 suomalaisissa yläkouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Tutkimukseen vastasi yhteensä 11 335 nuorta. Ammattiin opiskelevat nuoret olivat tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana tutkittavana kohderyhmänä. Tutkimuksen toteutti Taloudellinen tiedotustoimisto TATin toimeksiannosta T-Media Oy.

Liite: Kun koulu loppuu -tutkimuksen tiivistelmä

Lue lisää: kunkoululoppuu.fi/tutkimus

Katso video tuloksista: https://www.youtube.com/watch?v=8tigf6u-twc

Tulokset julkaistiin Taitaja2018-tapahtumassa ke 16.5. klo 10–11.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kun koulu loppuu - Nuorten tulevaisuusraportti 2018 -tutkimuksen tulosten esittelyvideo

Reeta Sutinen
tutkimuspäällikkö, T-Media
040 511 9936 / reeta.sutinen@t-media.fi

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT on silta tulevaisuuden tekijöiden ja yritysten välillä. Toimintamme ytimessä ovat nuorten talous- ja työelämätaidot.

Uskalla Yrittää 2024: Yrittäjyyskilpailun finaaliin jatkaa Kainuusta kolme nuorten tiimiä28.2.2024 16:31:35 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Kainuun aluetapahtumaan osallistui 28. helmikuuta 2024 yhteensä 26 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja 70 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta kolme yritystä, joiden tie jatkuu huhtikuussa Helsingissä järjestettävään finaaliin. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Prismassa.

Nuorten Uskalla Yrittää -kilpailu 2024: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin alueelta kuusi yritystä jatkaa finaaliin22.2.2024 18:02:10 EET | Tiedote

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Oulun aluetapahtumaan osallistui 22. helmikuuta 2024 yhteensä 35 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja noin 100 nuorta. Yritysmaailman ja opetusalan asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 6 yritystä, joiden tie jatkuu finaaliin huhtikuussa Helsingissä. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Valkeassa.