Korkeampi työttömyysriski lisää todennäköisyyttä kuulua työttömyyskassaan

Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) tekemän tutkimuksen mukaan ihmiset liittyvät työttömyyskassaan todennäköisimmin silloin, kun jäsenyydestä on heille hyötyä. Työttömyyskorvauksen taso ja henkilön suurempi työttömyysriski lisäävät kassajäsenyyden houkuttelevuutta ja vähentävät kassan ulkopuolelle jäämisen todennäköisyyttä. Toisaalta esimerkiksi monet nuoret ja maahanmuuttajataustaiset henkilöt eivät aina käytä liittymismahdollisuutta hyväkseen.

PT:n erikoistutkija Merja Kauhasen tuoreessa tutkimuksessa tuotettiin sekä päivitettyä että uutta tutkimustietoa työttömyyskassaan kuulumattomista palkansaajista ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä suomalaisilla työmarkkinoilla. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena oli myös se, millainen yhteys henkilön työttömyysriskillä on työttömyyskassaan kuulumattomuuteen.

Tutkimuksen perusteella ansiosidonnainen työttömyysvakuutusjärjestelmä toimii pääsääntöisesti oikein. Työttömyyskassaan liitytään useimmin silloin, kun työttömyysriski on suuri ja työttömyyskassan maksama työttömyysturva on parempi, kuin Kelan maksama työttömyysturva.

Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin ryhmiä, jotka jäävät työttömyyskassojen ulkopuolelle korkeasta työttömyysriskistä huolimatta. Tällaisia henkilöitä löytyi erityisesti nuorten, vähemmän koulutettujen ja maahanmuuttajataustaisten joukosta. 17–24-vuotiaiden todennäköisyys kuulua työttömyyskassaan oli esimerkiksi 23 prosenttiyksikköä pienempi, kuin 55–64-vuotiaiden. Perusasteen ja ylemmän korkeakoulun suorittaneiden kesken jäsenyyden todennäköisyydessä oli 9,5 prosenttiyksikön ero. Ulkomaalaistaustaisilla oli puolestaan 7,1 prosenttiyksikköä korkeampi todennäköisyys olla kuulumatta työttömyyskassaan kuin suomalaistaustaisilla.

”Meneillään oleva koronapandemia on osoittanut, että kriisit nostavat tietoisuutta työttömyyskassaan kuulumattomuuden riskistä. Viime vuonna työttömyyskassojen jäsenmäärä lähti nousuun Suomessa. Kannustavuutta nosti myös työssäoloehdon väliaikainen lieventäminen.”, kommentoi tutkija Merja Kauhanen.

Palkansaajien tutkimuslaitoksen toteuttama tutkimus on saanut rahoituksen Työttömyyskassojen Yhteisjärjestöltä. Tutkimuksen taustalla on tarve ymmärtää järjestelmän kattavuuteen liittyviä puutteita.

”Työttömyyskassan jäsenyys on yksi tärkeimpiä vakuutuksia ja työttömyyden kohdatessa monelle korvaamaton apu. On siis tärkeä selvittää, miksi osa ihmisistä jättää jäsenyyden hankkimatta”, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön toiminnanjohtaja Aki Villman toteaa.

Villmanin mukaan työttömyysvakuutuksen hankkimatta jättämiselle voi olla hyviä syitä.

”Jos henkilö työskentelee alalla, jolla on hyvin pieni työttömyysriski, työttömyysvakuutuksella on vähäisempi merkitys. Työttömyysvakuutuksen kannattavuuteen voi vaikuttaa myös työn määrä ja muoto. Pienimuotoinen yritystoiminta tai alle 18-tunnin työ viikossa ei yleensä kerrytä oikeutta ansiosidonnaiseen. Henkilö ei voi myöskään tällä hetkellä vakuuttaa itseään työttömyyden varalle samanaikaisesti yrittäjänä ja palkansaajana. Tämä laskee vakuuttamisen kannattavuutta silloin, kun työtä tehdään sekä yrittäjä- että palkansaaja-asemassa.”

Jäsenyysedellytyksen kannalta ongelmallista on kuitenkin tilanne, jossa henkilö ei tiedä työttömyyskassoista tai ansiosidonnaisesta järjestelmästä ja jättää jäsenyyden tämän vuoksi hankkimatta. Villmanin mukaan eräiden tutkimuksessa esiin nousseiden ryhmien kohdalla kyse voi olla tietämättömyydestä.

Palkansaajien tutkimuslaitos eli PT on itsenäinen taloudellinen tutkimuslaitos, jossa tehdään riippumatonta ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävää soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta. Tutkimuksen painopistealueet ovat työn taloustiede mukaan lukien koulutuksen tutkimus, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede.

M&A-livepodcast | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?9.5.2022 14:20:06 EEST | Tiedote

M&A:n ensimmäisessä livepodcastissa Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) ja Jari Sarasvuo saapuvat studioon keskustelemaan myside bias -ilmiöstä, eli poliittisen keskustelun kognitiivisista harhoista sekä siitä, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa. Keskustelua isännöivät Mika Maliranta ja Matti Apunen. Miten vanhat ja uudet argumentit vaikuttavat tässä uudessa tilanteessa ja miten pidämme huolta siitä, että turvallisuuspoliittinen heiluriliike ei vie keskustelua ulos pragmaattisen päätöksenteon sektorilta? Mitä voimme oppia menneestä keskustelusta ja sen mahdollisista virheistä? Miten kognitiivisia harhoja (valikointiharha, keskitien harha jne.) pitäisi ja voidaan ylipäänsä taklata poliittisessa päätöksenteossa?

M&A-LIVE | Ajattelun ansa: tuhoaako omahyväisyysharha politiikan?22.4.2022 11:40:00 EEST | Tiedote

Ensimmäistä M&A-livepodcastia voit seurata Laboren Youtube-kanavalla keskiviikkona 4.5. klo 18.00-. Illan isäntinä toimivat tutut Mika Maliranta & Matti Apunen, vieraina Anna Kontula (vas), Sini Ruohonen (kok) sekä Jari Sarasvuo. Livejakson teemana on ns. ”myside thinking”, siis poliittisen keskustelun kognitiiviset harhat ja se, miten ne näkyvät nimenomaan suomalaisessa poliittisessa keskustelussa.

TUTKIMUS: Pyrkimykset saattaa naiset Tansanian terveydenhuollon piiriin toistaiseksi hajanaisia ja tehottomia22.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Tansania on uudistanut julkista terveyssektoriaan ja tavoittelee yleistä sairausvakuutusjärjestelmää. Uusi tutkimus osoittaa, että naisten pääsyä Tansanian terveydenhuollon piiriin edistävät politiikkatoimet ovat hajanaisia, eivätkä ne tarjoa naisille ja naisjohtoisille kotitalouksille taloudellista turvaa terveysshokkien osalta. Vaikka yleinen maksuperusteinen sairasvakuutusjärjestelmä voisi olla askel kohti edistystä, on tulevan järjestelmän huomioitava terveyspalvelujen laatu ja kattavuus suhteessa naisten terveystarpeisiin sekä erityisesti naisten heikommat taloudelliset edellytykset suoriutua vakuutusmaksuista.

Talousennuste vuosille 2022–2024: Eurooppa syöstiin kriisistä toiseen - uuteen sukellukseen on oltava valmiina13.4.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Työn ja talouden tutkimus LABORE ennustaa kuluvalle vuodelle 1,8 prosentin, ensi vuodelle 1,5 prosentin ja vuodelle 2024 1,4 prosentin talouskasvua. Alkuvuonna koronapandemia hidasti vielä taloutta, mutta kaikkiaan sen odotetaan vaikuttavan talouteen enää vähän. Venäjän hyökättyä Ukrainaan länsimaat ovat asettaneet laajat talouspakotteet Venäjälle. Nämä pakotteet ja yleinen haluttomuus tehdä yhteistyötä Venäjän kanssa vaikuttavat talouteemme kielteisesti suoraan Venäjän-kaupan tyrehtymisen kautta sekä epäsuorasti koko Euroopan talousnäkymien heikkenemisen vuoksi. Valtiontalous pysyy selvästi alijäämäisenä muun muassa Ukrainan sodan myötä muodostuneiden uusien menopaineiden takia, vaikka talouskasvu jatkuu kohtuullisena.