Korona aiheutti ryntäyksen verkkokauppoihin

Tiedote 15.5.2020. Maksu- ja rahoituspalveluyritys Svean tutkimuksen mukaan jo kuusi suomalaista kymmenestä osti huhtikuussa verkosta. Ostoksiin käytetty rahamäärä kuitenkin pienentyi 38 euroa 228 euroon.

Korona-eristäytyminen on saanut suomalaiset tekemään yhä enemmän verkko-ostoksia.

Maksu- ja rahoituspalveluihin keskittyneen Svean tutkimusyhtiö IRO Researchilla teettämän tutkimuksen mukaan peräti 60 prosenttia suomalaisista teki huhtikuussa 2020 ostoksia verkosta.

Määrä kasvoi selvästi vain muutamassa viikossa. Vielä maaliskuussa osuus oli vain hieman yli puolet (51%).

“Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on selkeästi saanut suomalaiset siirtämään ostoksensa verkkoon. Aika näyttää, mikäli ostokäyttäytymisessä tapahtunut muutos on pysyvä – voi hyvin olla, että jokin täysin uusi kohderyhmä on nyt löytänyt verkko-ostamisen”, sanoo Svean liiketoimintajohtaja Benny Öhman.

Samalla verkko-ostoksiin käytetty rahamäärä kuitenkin pienentyi. Vielä maaliskuussa ihmiset käyttivät ostoksiin keskimäärin 266 euroa, mutta huhtikuussa summa oli laskenut 38 euroa 228 euroon.

Erityisen paljon pienenivät miesten ostokset. Kun ennen koronaa miehet kuluttivat keskimäärin 319 euroa kuussa, huhtikuussa kauppalasku supistui 242 euroon. Naisten käyttämä rahamäärä oli huhtikuussa 216 euroa.

”Käytetyn rahan pieneneminen viittaa siihen, että verkko-ostaminen on arkipäiväistynyt. Verkosta ostetaan nyt yhä enemmän arkisia tuotteita, kuten päivittäistavaratuotteita sekä pienempiä, arkeen liittyviä hankintoja. Lisäksi, huomiotta ei voi myöskään jättää sitä, että monen henkilökohtaisessa taloudellisessa tilanteessa on tapahtunut merkittäviä muutoksia, ja näin ollen osa kuluttajista siirtää isommat hankinnat tulevaisuuteen”, summaa Öhman.

Selvästi eniten rahaa verkko-ostoksiin käyttivät pk-seudulla asuvat ihmiset, 378 euroa kuussa. Mitä pienempi kaupunki tai kunta, sitä vähemmän ostoksiin käytettiin rahaa. Alle 50.000 asukkaan kaupungissa / kunnassa ihminen käyttivät verkko-ostamiseen keskimäärin 167 euroa kuussa.

Eniten rahaa verkko-ostamiseen huhtikuussa käyttivät uusmaalaiset (361 euroa). Keskipohjalaiset käyttivät 283 euroa ennen kymenlaaksolaisia, keskisuomalaisia (239 euroa) ja varsinaissuomalaisia (219 euroa). Vähiten rahaa käyttivät eteläsavolaiset 112 euroa.

IRO Research toteutti tutkimuksen 21.-29.4 valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Vastauksia se sai 1000. Tutkimuksen virhemarginaali on +-3,2 %-yksikköä.

Liiketoimintajohtaja Benny Öhman, Svea
benny.ohman@svea.fi, + 358 43 8244 142

Svea lyhyesti:

Svea tarjoaa maksu- ja rahoitusratkaisuja yrityksille ja yksityisille sekä perintä- ja taloushallinnon palveluita yrityksille. Suomessa Svea on toiminut jo vuodesta 2002, työllistäen nykyisin noin 200 henkeä. Svea Finland koostuu neljästä yrityksestä: rahoitusyhtiö Svea Ekonomi AB (publ) Filial i Finlandista, perintätoimija Svea Perintä Oy:stä sekä maksujen välitykseen liittyviä palveluita tarjoavista Svea Payments Oy:stä sekä Svea Development Oy:stä. www.svea.fi