Korona-aika kasvatti lemmikkituotteiden myyntiä – Prisma vastaa kysyntään uudistetulla valikoimalla

Lähes jokaisesta Prismasta löytyy nyt uuden konseptin mukainen lemmikkiosasto, joka tarjoaa aiempaa laadukkaamman ja monipuolisemman valikoiman. Myyntidatan valossa muutos on ollut onnistunut, sillä tuoteryhmän myynti on kasvanut Prismoissa lähes 20 % uudistuksen jälkeen.

Uudistunut lemmikkiosasto Launeen Prismassa. Kuva: Sami Heiskanen

”Koronapandemia synnytti Suomessa varsinaisen lemmikkibuumin, ja suomalaisilla on nyt lemmikkejä enemmän kuin koskaan. Lemmikit ovat tärkeä osa ihmisten elämää ja monelle kuin omia lapsia. Halusimme vastata tähän ilmiöön Prismojen uudella ja näyttävällä konseptilla, jossa on kiinnitetty huomiota koko osaston miljööseen, kaupallisiin esillepanoihin sekä entistä laadukkaampaan ja laajempaan lemmikkituotteiden valikoimaan, sanoo konseptipäällikkö Venla Kuoppamäki S-ryhmän marketkaupasta.

Uudistuksen tueksi Prisma toteutti useita asiakaskyselyitä, joiden kautta saatiin arvokasta tietoa siitä, miten lemmikkiosastojen ostokokemusta ja valikoimaa voitaisiin kehittää. Suuri osa kyselyihin vastanneista asiakkaista koki, että kaikki lemmikkituoteryhmän ostokset olisi kätevä tehdä ruokaostosten yhteydessä ja toivoi osastoille aiempaa monipuolisempaa valikoimaa.

”Päädyimmekin laajentamaan lemmikkiosastojen valikoimaa merkittävästi ja tuomaan myyntiin useita uusia brändejä ja uudenlaisia tuotteita. Koirien ruoissa uusia tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Rinti, Rokka ja Mush, ja kissoille tarjolla on muun muassa Miamor- ja Kattovit-brändien tuotteita, joita ei valikoimistamme aiemmin löytynyt. Lisäksi toimme Prisman valikoimiin runsaasti uusia leluja sekä ajankohtaisia sesonkituotteita, kuten kesäksi pelastusliivejä sekä viilennys- ja punkkituotteita, ja jouluksi lemmikkien joulukalentereita sekä lahjoja”, myyntipäällikkö Juhani Haara kertoo.

Lemmikkiosastojen valikoima kasvoi Prismoissa lähes 40 %. Isoimmissa Prismoissa valikoimaan kuuluu nyt lähes 1 400 lemmikkiruokatuotetta ja -tarviketta.

Konseptiuudistus on ollut myyntidatan perusteella asiakkaiden mieleen, sillä lemmikkituoteryhmän myynti on kasvanut Prismoissa liki 20 % uudistuksen jälkeen. Erityisesti koiranruokien, lemmikkieläinten lelujen ja hoitovälineiden myynti on ollut kasvussa. Myynneissä on havaittavissa myös hienoisia alueellisia eroja.

”Koiranruokia myydään suhteellisesti enemmän Pohjois-Suomessa, kun taas kissanruokaa länsirannikolla sekä Pohjanmaalla”, Haara paljastaa.

Kunkin myymälän tuotteet ovat myös ostettavissa osana ruokakauppaostoksia S-kaupat.fi-palvelun kautta. Koko lemmikkituotevalikoima on tarjolla myös Prisma.fi -verkkokaupassa.

Juhani Haara, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, juhani.haara@sok.fi, puh. 010 768 0628

Uudistunut lemmikkiosasto Launeen Prismassa. Kuva: Sami Heiskanen

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Black Fridayn hiteissä näkyy nyt kriisitalveen varautuminen ja elintarvikkeet – Prisman asiantuntijat kertovat mistä tuotteista saa tänä vuonna parhaat säästöt21.11.2022 08:41:03 EET | Tiedote

Prisman myyntipäälliköt ennustavat tämän vuoden Black Friday -alennuksien nousevan nykyisen hintakehityksen vuoksi entistä merkittävämpään rooliin. Tällä kertaa Black Friday -hiteiksi ennustetaan perinteisen viihde-elektroniikan lisäksi muun muassa toppahousuja, kahvia, virvoitusjuomia sekä varavirta-asemaa.

Kolille avautuva uusi kylähotelli jatkaa kansallispuiston retkeilyreiteiltä tuttua tunnelmaa. Tiedossa luonnonläheistä sisustusta, retkieväitä ja puolapuut joka huoneessa.10.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Kesällä 2023 avautuva Break Sokos Hotel Koli Kylä on sekä portti kansallispuistoon että Kolin kylän keskipiste. Monipuoliset retkeilyreitit alkavat lähes hotellin pihasta, joten kodikas kylähotelli on luonteva tukikohta aktiiviselle liikkujalle. Kansallispuiston reittien tunnelma jatkuu hotellissa, jonka sisustukseen on haettu inspiraatiota Kolin kauniista vuodenajoista ja retkielämästä. Kylähotelli tuo uutta tarjontaa Ukko-Kolin huipulla toimivan Break Sokos Hotel Kolin rinnalle.

S-ryhmän asiakastutkimus: yli kolmannes joutuu tinkimään lahjaostoksista tänä jouluna, mutta lahjoja halutaan silti ostaa – tällainen on lahjoihin käytettävä summa nyt10.11.2022 07:31:00 EET | Tiedote

S-ryhmän teettämän tutkimuksen* mukaan taloudellinen tilanne vaikuttaa myös suomalaisten joululahjaostoksiin, ja moni joutuu miettimään niihin kuluvaa rahasummaa aiempaa tarkemmin. Tyypillisimmin joululahjoihin aiotaan käyttää tänä vuonna 100–300 euroa. Jouluruoan ostamiseen taloustilanteella on hieman vähemmän vaikutusta kuin lahjojen hankintaan.