Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Helsingin seudun yritysten yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi ennakkoarvion mukaan vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 0,7 %. Edellisellä neljänneksellä kasvua oli 3,8 %. Kuluttajahinnat nousivat vuoden takaiseen nähden tammi–maaliskuussa 0,8 % ja rakennuskustannukset 0,4 %. Tukkuhinnat laskivat 2,1 % ja teollisuuden tuottajahinnat 3,3 % edellisvuodesta.

Koronan vaikutukset ensimmäisessä kvartaalissa näkyvät vain osin ja isku osui ensivaiheessa erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalle, henkilöliikenteeseen, tapahtuma- ja kulttuurituotantoon sekä erilaisiin yksityisiin kuluttajapalveluihin.

– Nyt on tärkeää estää lomautusten muuntuminen irtisanomisiksi rajoituksia höllentämällä sekä huolehtia erityisesti teollisuuden, rakentamisen ja vientisektorin pysymisestä käynnissä samalla etsien maailmalta uusia markkinamahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle, sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Kaikkien toimialojen yhteenlaskettu henkilöstömäärä oli tammi–maaliskuussa noin 3 % edellisvuotta korkeammalla tasolla. Henkilöstömäärä kasvoi kaikilla päätoimialoilla lukuun ottamatta kuljetus- ja varastointialaa. Henkilöstömäärän kasvu oli voimakkainta informaatio- ja viestintäalalla, jossa kasvua kertyi 6 %.

Seudulla toimivien yritysten henkilöstömäärä oli viimeksi kuluneen vuoden aikana keskimäärin 11 % korkeammalla tasolla kuin vuonna 2015. Henkilöstömäärän kasvua on ollut vertailuvuoden tasoon nähden eniten liike-elämän palveluissa, rakentamisessa sekä informaatio- ja viestintäalalla.

Väestönkasvu jatkuu voimakkaana

Helsingin seudun väestö kasvoi ennakkoarvion mukaan noin 20 000 asukkaalla (1,3 %) vuoden pituisella jaksolla vuoden 2019 toisesta neljänneksestä vuoden 2020 ensimmäiseen neljännekseen. Kasvu voimistui viime vuoden aikana ja jatkui edelleen kuluvan vuoden alussa. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne vähensi maaliskuusta alkaen tulomuuttoa Helsingin seudulle muualta maasta ja ulkomailta, mutta vastaavasti myös lähtömuutto supistui.

Ulkomaista syntyperää olevien asukkaiden osuus Helsingin seudun kasvussa on voimistunut 2010-luvun jälkipuolella. Ulkomaisen syntyperän asukkaiden osuus oli kolme neljännestä vuosien 2018 ja 2019 väestönlisäyksestä. Vastaavasti kotimaisen taustan asukkaiden osuus on supistunut neljännekseen. Ulkomaista syntyperää olevien asukkaiden lisäys perustuu paitsi maahanmuuttoon, myös vilkkaaseen tulomuuttoon muualta Suomesta sekä suurempaan luonnolliseen kasvuun kantaväestöön verrattuna.

– Budjettiriihen yhteydessä on hallituksen lunastettava lupaus 1 kuukauden työlupien käsittelyminimistä ja lupabyrokratian yksinkertaistamisesta. Saatavuusharkinnasta luopumista voisi pilotoida Uudellamaalla, jossa asuu yli puolet maan vieraskielisestä väestöstä. Kohteena voisivat olla toimialat tai ammatit, joilla on suurin pula osaavasta työvoimasta, ehdottaa johtaja Lahtinen.

Väestönkasvu oli viime vuonna erityisen vahvaa Espoossa ja Vantaalla, mutta kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä niiden kasvu hidastui. Sen sijaan Helsingin kasvu hidastui kahden edellisen vuoden aikana, mutta vahvistui vuoden 2020 alussa. Myös Kuuma-seudun kasvu vauhdittui kuluvan vuoden alussa.

Lisätiedot:

Markku Lahtinen
johtaja, Helsingin seudun kauppakamari

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.