Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Korona on kova isku ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisille yrityksille, kertoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha tuoreen tutkimuksen perusteella.

Lehdistötiedote 23.4.2020

Ohjelmistoala on ollut vuosia Suomen talouden toimialojen kovin kasvaja. Suomalaiseen digiosaamiseen perustuvat vahvuudet ovat tukena koronakriisissäkin, mutta kriisi puree nyt ennennäkemättömällä tavalla myös alan yrityksiin. Ohjelmisto- ja e-business ry:n laajaan jäsenkyselyyn perustuva kevään 2020 Sykemittari kertoo suurista vaikeuksista.

”Alallamme on totuttu kertomaan hyviä uutisia eikä nytkään kannata maalata liian synkkää kuvaa. Fakta kuitenkin on, että koronakriisin kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita. Korona osuu meihin kipeästi ja yritykset tekevät tietenkin parhaansa selviytyäkseen”, kuvaa tilannetta Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Vaikeudet osuvat yrityksiin laajalla kirjolla. Erityisesti uusien asiakkuuksien solmiminen on vaikeutunut, kertoo 70% yrityksistä. Sekä kotimaisista (59%) että kansainvälisistä (53%) asiakkaista yli puolet on siirtänyt asiakasprojektin alkamista, eli työntekijät eivät pääse kiinni uusiin töihin. Kotimaisista asiakkaista miltei puolet (41%) hakee alennuksia jo sovittuun työhön.

”Kyllä tämä on kaikkiaan todella kipeä isku. Esimerkiksi isojen asiakkaiden hinnanalennus- ja maksuaikavaatimukset rokottavat yrityksiä erittäin karulla tavalla. Jos joku olisi vähän aikaa sitten ennustanut, että 30% ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä joutuu lomautusten tielle ja 10% jo irtisanomisiin, niin kukaan ei olisi uskonut”, painottaa Roiha.

Kasvajia saman verran kuin heikentyjiä

Myönteistäkin kerrottavaa löytyy sykemittarista, johon vastasi 115 suomalaista Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenyritystä huhtikuun aikana.

”Tässä vaikeassa tilanteessa on pieni ihme, että noin 40% yrityksistä arvelee pystyvänsä kasvuun jopa näiden vaikeuksien keskellä. Syytä tuulettamiseen ei kuitenkaan todellakaan ole, koska yhtä lailla 40% yrityksistä arvioi joutuvansa supistamaan toimintaansa. Iso isku on tulossa vasta vuoden jälkimmäisellä puoliskolla”, ennakoi Roiha.

Kiitoksia lähtee julkiselle sektorille.

”Kielteiset vaikutukset näkyvät paljon suppeammin julkisen sektorin asiakkuuksissa kuin yksityisellä puolella, jossa leikkaukset ovat olleet nopeita. Valtiolla ja kunnilla on keskeinen rooli suomalaisen yhteiskunnan kehittämisessä digitalisoinnin avulla, mikä edistää yhteistä hyvää niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä. Leikkaukset julkisista digihankkeista olisivat merkittävä isku paitsi työllisyydelle myös koko Suomen tulevalle menestykselle”, arvioi Roiha.

Tukia haettu aktiivisesti – hyöty koko Suomelle

Business Finlandin tai ELY-keskusten kehittämis- tai tilanneselvitystukia ohjelmistoyrityksistä on hakenut yli 70 prosenttia. Roiha ei ihmettele hakemustulvaa.

”Yritysten aktiivisuus tässä on hyvin ymmärrettävää, kun katsoo vaikeaa tilannetta. Keskustelussa helposti unohtuu, että Business Finland voi lain mukaan myöntää rahoitusta vain tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Ja tämähän on juuri sitä tulevaisuuteen satsaamista, joka on ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisten yritysten DNA:ssa.”

”Suuri kuva on, että korona-ajan jälkeen kansainvälinen kilpailu asiakkaista tiukkenee ennennäkemättömäksi. Vain parhaat sekä innovatiivisimmat yritykset menestyvät. Siksi olennaista on se, että yritykset pyrkivät nyt kriisin keskellä kehittämään toimintaansa kilpailukykyisemmäksi. On hyvin luonnollista, että tukien hakijoissa on paljon alamme yrityksiä, erityisesti kun tuissa on vahva digitaalinen painotus. Yritykset ovat toimineet sen mukaisesti. Ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisten yritysten kilpailukyky on koko Suomen parempaa kilpailukykyä”, toteaa Roiha.

Tiedotteen liitteinä Sykemittarin tärkeimpiä tuloksia sekä ohjelmistoalan vertailu Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien barometreihin koskien koronan negatiivisia vaikutuksia, odotuksia liikevaihdon supistumisesta, liikevaihdon kasvusta ja lomautuksista.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.

Mediakutsu: #mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"14.2.2020 08:00:00 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy tänään ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

#mimmitkoodaa laajenee valtakunnalliseksi hallituksen terveisten myötä – "Tasa-arvo ei etene toivomalla"13.2.2020 16:36:17 EETKutsu

Kevään 2020 #mimmitkoodaa -ohjelma käynnistyy huomenna ystävänpäivänä hallituksen terveisillä. Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo lataa pääpuheenvuorossaan katsauksen konkreettisiin toimiin, joilla hallitus tasa-arvoa edistää. Ohisalon puheen ottavat paikan päällä Helsingin Katajanokalla vastaan 500 ohjelmistokehityksestä innostunatta ”mimmiä” ja tilaisuutta seurataan striimattuna ympäri maata. EU:n tasa-arvopalkinnon juuri saanut #mimmitkoodaa onkin nyt laajenemassa valtakunnalliseksi, kiitos Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön apurahan.

EMBARGO 27.12. klo 02.00: ”Pelaamme divarissa, vaikka NHL olisi mahdollinen” - Ohjelmistoala kasvanut yli 11% huippuvauhtia osaajapulasta huolimatta27.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Ohjelmistoalan kasvu kiihtyi yli 11% vauhtiin huolimatta koko yhteiskuntaa riivaavasta osaajapulasta. Sekä ohjelmistoala että Suomen talouskasvu kokonaisuudessaan kärsivät, kun digiajan uusimmat mahdollisuudet jäävät käyttämättä. Huippututkijan äkillinen poismeno on lykännyt vuoden 2018 ohjelmistoyrityskartoituksen julkistamista.

”Finland Shows the Way”- #Mimmitkoodaa Program congratulated by Commissioner Urpilainen as one of the Winners of the Equality Prize12.12.2019 19:27:06 EETPress release

#mimmitkoodaa (Women Code) reached its place among the five winners as the EU rewarded the most important European equality projects of 2019 on Thursday. The Finnish program was warmly congratulated by Commissioner Jutta Urpilainen. "EU needs equality just as much as Finland, and the #mimmitkoodaa program shows example how to achieve concrete results.”