Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Korona on kova isku ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisille yrityksille, kertoo Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha tuoreen tutkimuksen perusteella.

Lehdistötiedote 23.4.2020

Ohjelmistoala on ollut vuosia Suomen talouden toimialojen kovin kasvaja. Suomalaiseen digiosaamiseen perustuvat vahvuudet ovat tukena koronakriisissäkin, mutta kriisi puree nyt ennennäkemättömällä tavalla myös alan yrityksiin. Ohjelmisto- ja e-business ry:n laajaan jäsenkyselyyn perustuva kevään 2020 Sykemittari kertoo suurista vaikeuksista.

”Alallamme on totuttu kertomaan hyviä uutisia eikä nytkään kannata maalata liian synkkää kuvaa. Fakta kuitenkin on, että koronakriisin kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita. Korona osuu meihin kipeästi ja yritykset tekevät tietenkin parhaansa selviytyäkseen”, kuvaa tilannetta Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Vaikeudet osuvat yrityksiin laajalla kirjolla. Erityisesti uusien asiakkuuksien solmiminen on vaikeutunut, kertoo 70% yrityksistä. Sekä kotimaisista (59%) että kansainvälisistä (53%) asiakkaista yli puolet on siirtänyt asiakasprojektin alkamista, eli työntekijät eivät pääse kiinni uusiin töihin. Kotimaisista asiakkaista miltei puolet (41%) hakee alennuksia jo sovittuun työhön.

”Kyllä tämä on kaikkiaan todella kipeä isku. Esimerkiksi isojen asiakkaiden hinnanalennus- ja maksuaikavaatimukset rokottavat yrityksiä erittäin karulla tavalla. Jos joku olisi vähän aikaa sitten ennustanut, että 30% ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä joutuu lomautusten tielle ja 10% jo irtisanomisiin, niin kukaan ei olisi uskonut”, painottaa Roiha.

Kasvajia saman verran kuin heikentyjiä

Myönteistäkin kerrottavaa löytyy sykemittarista, johon vastasi 115 suomalaista Ohjelmisto- ja e-business ry:n jäsenyritystä huhtikuun aikana.

”Tässä vaikeassa tilanteessa on pieni ihme, että noin 40% yrityksistä arvelee pystyvänsä kasvuun jopa näiden vaikeuksien keskellä. Syytä tuulettamiseen ei kuitenkaan todellakaan ole, koska yhtä lailla 40% yrityksistä arvioi joutuvansa supistamaan toimintaansa. Iso isku on tulossa vasta vuoden jälkimmäisellä puoliskolla”, ennakoi Roiha.

Kiitoksia lähtee julkiselle sektorille.

”Kielteiset vaikutukset näkyvät paljon suppeammin julkisen sektorin asiakkuuksissa kuin yksityisellä puolella, jossa leikkaukset ovat olleet nopeita. Valtiolla ja kunnilla on keskeinen rooli suomalaisen yhteiskunnan kehittämisessä digitalisoinnin avulla, mikä edistää yhteistä hyvää niin lyhyellä kuin pitkälläkin tähtäimellä. Leikkaukset julkisista digihankkeista olisivat merkittävä isku paitsi työllisyydelle myös koko Suomen tulevalle menestykselle”, arvioi Roiha.

Tukia haettu aktiivisesti – hyöty koko Suomelle

Business Finlandin tai ELY-keskusten kehittämis- tai tilanneselvitystukia ohjelmistoyrityksistä on hakenut yli 70 prosenttia. Roiha ei ihmettele hakemustulvaa.

”Yritysten aktiivisuus tässä on hyvin ymmärrettävää, kun katsoo vaikeaa tilannetta. Keskustelussa helposti unohtuu, että Business Finland voi lain mukaan myöntää rahoitusta vain tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan. Ja tämähän on juuri sitä tulevaisuuteen satsaamista, joka on ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisten yritysten DNA:ssa.”

”Suuri kuva on, että korona-ajan jälkeen kansainvälinen kilpailu asiakkaista tiukkenee ennennäkemättömäksi. Vain parhaat sekä innovatiivisimmat yritykset menestyvät. Siksi olennaista on se, että yritykset pyrkivät nyt kriisin keskellä kehittämään toimintaansa kilpailukykyisemmäksi. On hyvin luonnollista, että tukien hakijoissa on paljon alamme yrityksiä, erityisesti kun tuissa on vahva digitaalinen painotus. Yritykset ovat toimineet sen mukaisesti. Ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisten yritysten kilpailukyky on koko Suomen parempaa kilpailukykyä”, toteaa Roiha.

Tiedotteen liitteinä Sykemittarin tärkeimpiä tuloksia sekä ohjelmistoalan vertailu Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien barometreihin koskien koronan negatiivisia vaikutuksia, odotuksia liikevaihdon supistumisesta, liikevaihdon kasvusta ja lomautuksista.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Kaikkien aikojen muutos vuoden sisällä” – Toipumisesta toivoa koko Suomelle: Yli puolet ohjelmistoyrityksistä palkkaa jo lisää työntekijöitä19.10.2020 08:30:00 EESTTiedote

Korona lamautti keväällä ennennäkemättömällä tavalla ohjelmistoyrityksiä siinä missä muitakin toimialoja. Syksy on tuonut käänteentekevän muutoksen: Ohjelmistoalan näkymiä kartoittava uunituore Sykemittari kertoo lähes 70% ohjelmistoyrityksistä kasvavan ja mikä parasta, yli puolet palkkaa lisää työntekijöitä. ”Ymmärrämme liiankin hyvin, että Suomen vaikeudet eivät ole ohi. Suomi sai silti toivoa: kriisin voi kääntää myös voitoksi rohkeilla päätöksillä”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Menestysresepti SaaS-yrityksille: ”Ajattele isosti ja uskalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen” - Tutkimuksesta viesti myös Säätytalolle1.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Uunituore tutkimus paljastaa yhteiset tekijät nopeimmin kasvavien SaaS-yritysten kesken. ”On oltava rohkeutta kasvaa, koska koko ratkaisee. Enemmän osaajia, enemmän rahoitusta, enemmän myyntiä ja markkinointia, isommat asiakkaat”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Yhteistyössä Vendep Capitalin kanssa toteutettu laaja tutkimus kävi läpi neljänneksen suomalaisista ohjelmistoja palveluna tarjoavista yrityksistä. Samalla lähtee viesti budjettineuvotteluihin: ”Suomalainen insinööriosaaminen on tulevaisuutemme valtti!”

Menestysresepti SaaS-yrityksille: ”Ajattele isosti ja uskalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen” – Tutkimuksesta viesti myös Säätytalolle1.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

”Onhan tämä ihan mieletöntä”: #mimmitkoodaa-ohjelmasta EU:n tasa-arvotyön benchmark – EU myös rahoittamaan #mimmitkoodaa-työtä28.8.2020 08:30:00 EESTTiedote

Jo tuhannet naiset ohjelmistoalalle tuonut #mimmitkoodaa-ohjelma on saanut merkittävän roolin EU:n rahoittamalta Erasmus-ohjelmalta. ”Olemme todella tyytyväisiä, että EU auttaa meitä saamaan yhä uudet naiset mukaan”, kiittää #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan herättelee koko Suomea: ”Miljoonien arvosta EU-tukia on tänä vuonna vielä saatavilla vaikkapa paikallisiin #mimmitkoodaa-projekteihin ja muihin innovatiivisiin hankkeisiin.”

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.