Korona vaikuttanut taloyhtiöiden korjaushankkeista lähes joka kolmanteen

Koronakriisillä on ollut vaikutusta taloyhtiöiden korjaushankkeista lähes joka kolmanteen. Eniten virus on vaikuttanut korjaushankkeita koskevaan päätöksentekoon, joka on viivästynyt lähes joka viidennessä taloyhtiössä. Tiedot selviävät Kiinteistöliiton jäsenilleen tekemästä kyselystä, johon vastasi yli 3300 taloyhtiöiden hallitusten jäsentä tai isännöitsijää huhtikuun kahden ensimmäisen viikon aikana.

Korjaushankkeiden suunnitteluun korona on vaikuttanut joka kymmenennessä vastauksessa ja urakointiin lähes yhtä monessa tapauksessa.

”Huhtikuun toisella viikolla koronan vaikutukset yleistyivät vastauksissa edelliseen viikkoon verrattuna, mikä kertoo siitä, että kriisin vaikutukset selviävät vähitellen käytännön toiminnassa”, toteaa Kiinteistöliiton pääekonomisti Jukka Kero.

Talousvaikutuksia toistaiseksi alle 20 prosentilla taloyhtiöistä

Koronakriisin vaikutukset taloyhtiöiden talouteen ovat olleet toistaiseksi varsin vähäisiä. Hieman alle 20 prosenttia vastaajista ilmoitti, että joitakin vaikutuksia on kuitenkin jo ollut.

Koronakriisi on vastausten perusteella vaikuttanut eniten niiden taloyhtiöiden talouteen, joilla on keskimääräistä huomattavasti enemmän vuokratiloja eli liike- tai toimistotiloja. Näiden taloyhtiöiden edustajista 17 prosenttia raportoi, että vuokralainen on vaatinut vuokriinsa lykkäystä tai leikkausta. 14 prosenttia tilojaan vuokraavista taloyhtiöistä kertoi, että taloyhtiö on myöntänyt vuokralaisille lykkäyksiä tai leikkauksia.

Kevään yhtiökokouksien selvittely menossa taloyhtiöissä

Kiinteistöliitto tiedusteli kyselyssään myös taloyhtiöiden kevään yhtiökokouksien järjestelyistä poikkeusolosuhteissa. Kolmannes vastaajista ilmoitti siirtävänsä yhtiökokousta myöhempään ajankohtaan. Runsas neljännes vastaajista ilmoitti, ettei päätöstä yhtiökokouksen järjestämisestä ole vielä tehty. 18 prosenttia vastaajista kertoi, että yhtiökokous on pidetty tai pidetään normaalina fyysisenä kokouksena, viranomaispäätöksiä kuitenkin noudattamalla. Etäyhteyksiä ilmoitti käyttävänsä 13 prosenttia vastaajista. Kuusi prosenttia vastaajista kertoi, että taloyhtiö kerää etukäteen osakkaiden kannat kirjallisesti yhtiökokousta varten.

Yhtiökokouksen vaihtoehtoisista järjestämistavoista enemmän Kiinteistöliiton Korona-aiheisilla ohjesivuilla

Kysely toteutettiin osana Kiinteistöliiton säännöllistä Korjausrakentamisbarometria 31.3. – 13.4.2020. Kysely suunnattiin Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöiden vastuuhenkilöille kaikkialla Suomessa. Vastaajia oli 3332, joista hallitusten jäseniä 2952, isännöitsijöitä 313 ja muita taloyhtiövastaajia 68 henkeä. Kiinteistöliitto raportoi Korjausrakentamisbarometristä viikolla 17.

Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometri: Korona vähentää taloyhtiöiden korjausrakentamista22.4.2020 08:25:00 EESTTiedote

Koronakriisin heikentämä taloustilanne vähentää taloyhtiöiden korjausrakentamista, selviää Kiinteistöliiton kaksi kertaa vuodessa tekemästä Korjausrakentamisbarometristä. Barometri näyttää kuluvalle vuodelle korjausrakentamisen kasvua enintään pääkaupunkiseudulla. Vastanneista 33 prosenttia arvioi taloyhtiönsä korjausrakentamisen supistuvan kuluvana vuonna, kun taas 27 prosenttia odottaa korjaamisen kasvavan yhtiössään viime vuoteen verrattuna .

Isännöintipalkkiot 2020 -tutkimus: Kokouspalkkiot ja muut erillisveloitukset nousseet eniten7.4.2020 08:58:00 EESTTiedote

Taloyhtiöiden maksamat isännöintipalkkiot ovat kasvaneet maltillisesti viime vuosina. Isännöinnin kiinteä kuukausipalkkio on pysynyt ennallaan vuodesta 2017 vuoteen 2020, jopa laskenut hieman. Isännöintipalkkiot vaihtelevat huomattavasti, ja erityisen suurta vaihtelu on erillisveloitusten osalta. Erillisveloitettavien palkkioiden nousua on ollut mm. kokouspalkkioissa, erillisveloitettavissa tuntitöissä, kilometrikorvauksissa sekä isännöitsijäntodistuksissa.

Kiinteistöliiton esitys kehysriiheen: Taloyhtiöille korjausavustus ylläpitämään korjausrakentamista6.4.2020 16:02:04 EESTTiedote

Taloyhtiöitä edustava Kiinteistöliitto esittää maan hallitukselle kehysriihessä käsiteltäväksi suhdanneluonteista 10 prosentin korjausavustusta asuntoyhtiöille sekä taloyhtiöiden perusparannuslainojen takausehtojen muuttamista. Asuinrakennusten korjausrakentaminen on hyvä väline ylläpitää kotimaista tuotanto- ja investointitoimintaa. Asuntojen omistajia kannattaa nyt kannustaa toteuttamaan myös energiatehokkuutta parantavia korjauksia.

Kiinteistöliitto kannattaa mahdollisuutta lykätä varsinaisia yhtiökokouksia3.4.2020 11:23:06 EESTTiedote

Kiinteistöliitto pitää erittäin hyvänä sitä, että oikeusministeriössä valmistellaan lainsäädäntöä, joka antaisi taloyhtiöille mahdollisuuden lykätä varsinaisten yhtiökokousten pitoa yli määräajan. Oikeusministeriön 3.4.2020 julkaiseman tiedotteen mukaan lakimuutoksella on tarkoitus helpottaa myös kokousten järjestämistä etäosallistumisen ja valtuutusten avulla.