Korona vaikutti nuorten kesätöihin – nuoria askarruttivat jälleen palkkaus ja työaika

Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Kesäduunari-info palveli tänä kesänä jo kuudettatoista kautta. Kesäduunari-info avattiin tänä vuonna koronaviruksen vuoksi erilaisissa tunnelmissa ja toimintaympäristössä kuin aikaisempina kesinä. Etätyön yleistyminen, monien yritysten asiakasmäärien jyrkkä lasku ja toimipisteiden sulkeminen johtivat kesätyöpaikkojen määrän laskuun.

Koronatilanteen takia kesän aikana oli voimassa määräaikaisia työlainsäädännön muutoksia. Muutokset mahdollistivat muun muassa määräaikaisten työntekijöiden lomauttamisen sekä työsuhteen purkamisen koeajan aikana tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla.

– Koronatilanteen vaikutukset näkyivät jonkin verran Kesäduunari-infoon tulleissa yhteydenotoissa: osa yhteydenottajista kertoi, että jo sovittu kesätyö oli peruutettu. Lisäksi oli lomautuksia ja lomautuksen pelkoa. Kuitenkin ennakko-oletuksen vastaisesti koronaan liittyviä yhteydenottoja tuli Kesäduunari-infoon kaiken kaikkiaan melko vähän, kertoo Kesäduunarineuvoja Anni Ritari.

Vaikka tarjolla olevien kesätöiden määrä oli tänä vuonna laskusuunnassa, Kesäduunari-infoon tuli enemmän yhteydenottoja kuin edellisenä vuonna.

– Selkeästi tyypillisin yhteydenottajia askarruttanut aihepiiri oli palkka, joka on ollut tavallinen kysymysten aihe aiempinakin vuosina. Muita usein toistuneita aiheita olivat muun muassa työaika, työsuhteen päättäminen ja erilaiset työsopimukseen liittyvät seikat, Ritari kertoo.

– Eniten yhteydenottoja Kesäduunari-infoon tuli suoraan kesätyöntekijöiltä. Sen lisäksi yhteydenottoja tuli heidän läheisiltään, kuten vanhemmilta ja isovanhemmilta. Myös työnantajat ottivat yhteyttä Kesäduunari-infoon tarkistaakseen millaista palkkaa kesätyöntekijälle tulisi maksaa. Lisäksi useampi työnantaja halusi tarkistaa, millaisia työtehtäviä alaikäinen työntekijä voi tehdä ja voiko alaikäinen esimerkiksi työskennellä yksin, Ritari sanoo.

Kesäduunari-info antaa nuorille neuvoja kesätyöntekijän oikeuksista ja velvollisuuksista sekä neuvoo heitä mahdollisissa työsuhteen ongelmatilanteissa. Palveluun voivat soittaa myös nuorten lähiomaiset ja työnantajat. Maksuton kesäduunari-info palvelee jälleen toukokuussa 2021.

Lisätietoja:

Kesäduunarineuvoja Anni Ritari, puh. 0800 179 279

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

Puheenjohtaja Antti Palola STTK:n edustajistossa: STTK toivoo budjettiriihestä päätöksiä pidemmän aikavälin elvytykseen14.9.2020 11:23:42 EESTTiedote

Tiedote Suomen hyvä koronatilanne on monen tekijän summa. - Hallituksen, viranomaisten, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja vastuullisten kansalaisten toimin Suomessa on kaikkiin muihin maihin verrattuna hyvä tautitilanne. Terveys edellä on menty, ja STTK:n mielestä marssijärjestys on ollut oikea. STTK kiittää kaikkia ”arjen sankareita”, jotka koronakriisissä ovat pitäneet omissa työtehtävissään muista huolta ja usein oman terveytensä – jopa henkensä – vaarantaen. Tänään STTK:n edustajistossa puhuneelta Antti Palolalta terveyden toissijaiseksi asettava ajattelu ei saa kannatusta. - Yhteiskunnallinen keskustelu pyörii ymmärrettävästi yhä enemmän talouden ja työllisyyden ehdoilla, mutta STTK:n mielestä terveys on edelleen tärkeintä. Ilman toimivaa taloutta, työpaikkoja ja verotuloja ei ole hyvinvointivaltiota, mutta poikkeusoloissa on eri järjestys. Hallituksen viimeviikkoinen päätös matkustusrajoitusten lieventämisestä on ymmärrettävä, mutta koska matkustamien myötä tartunna

SAK, Akava ja STTK: Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi tes-järjestelmän kriisiyttäisi työmarkkinat10.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Paikallisen sopimisen edistämisen suuntaviivoja on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä budjettiriihtä varten. Työryhmä on jäänyt erimieliseksi, sillä Elinkeinoelämän keskusliiton ja Suomen Yrittäjien tavoitteena on edistää paikallista sopimista lakiteitse - ohi työehtosopimuksen ja luottamusmiesjärjestelmän. Tällöin vaarana on työntekijän aseman merkittävä heikentyminen SAK:n, Akavan ja STTK:n mielestä työnantajapuolen toiminta ja täydellinen kompromissihaluttomuus on tarkoitushakuista. - Työnantajaliitot, ammattiliitot ja neuvottelujärjestöt ovat työehtosopimuksissa yhdessä sopineet paikallista sopimista koskevista asioista, menettelyistä ja osapuolista. Nyt EK saattaa kyseenalaiseksi koko sopimusjärjestelmän, luottamuksen ja työnantajaliittojen sitoutumisen itse sopimiinsa työehtosopimuksiin. SAK, Akava ja STTK eivät hyväksy työehtosopimusten ja luottamusmiesjärjestelmän ohittamista. Sen sijaan järjestöt suhtautuvat myönteisesti paikallisen sopimisen edistämiseen hallitusohjelma