Satakunnan ELY-keskus

Koronakriisi haastoi - palvelutyytyväisyystulokset kertovat Satakunnan ELY-keskuksen asiakastyön erinomaisesta onnistumisesta

Jaa

Vuosi 2020 oli koronakriisin tuomien haasteiden takia poikkeuksellinen niin asiakkaille kuin ELY-keskuksille. Koronakriisi haastoi virastojen toimintaa merkittävästi ja vaati sopeutumista palveluissa ja työskentelytavoissa. ELY-keskusten kautta suunnatun koronarahoituksen järjestäminen yrityksille neuvontapalveluineen vaati voimakasta resurssien keskittämistä. Pandemian takia asiakas- ja sidosryhmäyhteistyö muuttui lähes kokonaan sähköisten välineiden ja palvelujen kautta tapahtuvaksi. Omien toimintojen digitalisoinnissa otettiin melkoinen kehitysloikka.

Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen v. 2018 - 2020
Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen v. 2018 - 2020

Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen

Satakunnan ELY-keskuksen asiakkailta saamien ”palvelu kokonaisuudessaan” -arvosanojen keskiarvo oli kaikkien palvelujen osalta 4,59 (asteikolla 1-5), valtakunnallisen kokonaisarvosanan ollessa 4,36. Kokonaisarvosanaan sisältyy myös vuoden aikana toteutettu valtakunnallinen kysely ELY-keskusten koronarahoituksesta. Palvelutyytyväisyyskyselyn tulosten yhteenvedon mukaan asiakkaiden tyytyväisyys pysyi hyvällä tasolla kaikissa arvioiduissa osatekijöissä. Kaikista tyytyväisimpiä asiakkaat olivat edellisvuoden tapaan palvelun ystävällisyyteen (4,78), asiantuntemukseen (4,62) ja annettuun neuvontaan (4,57). Myös tyytyväisyys päätösten perusteluihin (4,56) ja asioiden käsittelynopeuteen (4,45) on noussut.

Taulukko: Kokonaistyytyväisyys eri palvelukokonaisuukissa v. 2018-2020

 

Valtakunnallinen
keskiarvo
2020

Satakunnan
ELY-keskus
2020
Satakunnan
ELY-keskus
2019
Rahoitus 4,35 4,53 4,50
Maksatus 4,34 4,74 4,60
Valvonta 4,37 4,58 4,60
Valtakunnallinen Kaikki palvelut (ilman koronarahoitusta) 4,36    
Valtakunnallinen Kaikki palvelut (sis. koronarahoituksen) 4,26    

Palveluiden ja asiakastyön laatu on onnistuttu pitämään erinomaisena huolimatta Korona-tilanteesta. Kiitos tästä kuuluu ennen kaikkea ammattitaitoiselle ja motivoituneelle henkilöstöllemme, toteavat ylijohtaja Marja Karvonen ja asiakkuuspäällikkö Anne Jortikka Satakunnan ELY-keskuksesta.

ELY-keskusten valtakunnallinen tiedote: Koronakriisi haastoi - palvelutyytyväisyystulokset kertovat ELY-keskuksen ja KEHA-keskuksen asiakastyön onnistumisesta.

Kyselyssä seurataan vuosittain kuudentoista järjestämisvastuussa olevan viraston tai valtakunnallisen palvelun onnistumista 50 eri palvelun tuottamisessa ELY-alueilla. Tulokset auttavat asiakkaiden tuntojen ja kokemusten keräämisessä antaen tietoa kehittämistarpeista. Samalla ne toimivat tärkeänä mittarina kansallisen tason palvelukyvyn seurantaan.  

Arvioitavia palvelukokonaisuuksia olivat rahoitus-, maksatus-, lupa- ja valvontapalvelut sekä yritysten kehittämispalvelut. Lisäksi toteutettiin erillinen koronarahoitukseen liittynyt palvelutyytyväisyyskysely. Valtakunnallisten tulosten aikaansaamiseksi ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen kyselyiden tulokset yhdistettiin palveluittain. Palvelutyytyväisyyskyselyihin saatiin vuonna 2020 yhteensä noin 5600 vastausta koko maasta ja 134 Satakunnasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Satakunnan ELY-keskus

- Marja Karvonen, ylijohtaja, p. 0295 022 111

- Anne Jortikka, asiakkuuspäällikkö, p. 0295 022 046

Kuvat

Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen v. 2018 - 2020
Kaikkien palveluiden tyytyväisyyden kehittyminen v. 2018 - 2020
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Satakunnan ELY-keskus
Satakunnan ELY-keskus
Yrjönkatu 20
28100 Pori

0295 022 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-satakunta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Satakunnan ELY-keskus

ELY-keskus sijoitti viime vuonna Satakunnan kuntiin 38 oleskeluluvan saanutta turvapaikanhakijaa ja kiintiöpakolaista22.3.2021 14:13:10 EET | Tiedote

Vuonna 2020 oleskeluluvan saaneita turvapaikanhakijoita sijoitettiin Satakunnan ELY-keskukselle tehtyjen kuntasijoitushakemusten perusteella Poriin 22 henkilöä ja Raumalle kaksi henkilöä. Lisäksi Poriin sijoitettiin 14 kiintiöpakolaista. Yhteensä oleskeluluvan saaneita turvapaikanhakijoita ja kiintiöpakolaisia sijoitettiin Satakunnan kuntiin 38 henkilöä, kun vastaava luku vuotta aiemmin oli 47. Viime vuonna kuntaan sijoitetut olivat kansalaisuudeltaan pääosin irakilaisia, syyrialaisia ja afganistanilaisia.

Satakunnan maaseudun kehittämissuunnitelman valmistelu on edennyt loppusuoralle24.2.2021 12:42:58 EET | Tiedote

Satakunnan maaseudun yrityksillä ja organisaatioilla on mahdollisuus kehittää toimintaansa Euroopan unionin maaseuturahaston tuella tulevinakin vuosina. Rahoitusta myönnetään nyt valmisteilla olevan alueellisen kehittämissuunnitelman perusteella. Tietoja ja näkemyksiä suunnitelmaan on kerätty satakuntalaisilta maaseudun asukkailta, yrittäjiltä ja kehittäjiltä. Ennen pandemiaa ehdittiin järjestää muutamia työpajoja, mutta pääasiassa valmistelu on toteutettu virtuaalisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme