Koronakriisissä uusi vaihe: Rahoituksen keskikoko kolminkertaistunut

Maailmaa runteleva koronapandemia vaikuttaa entistä suurempien yritysten rahoitustarpeisiin. Finnveran yrityksille myöntämän rahoituksen keskikoko oli kesäkuussa lähes 300 000 euroa eli kolminkertainen huhtikuuhun verrattuna. Isompien rahoitusten kysyntä kasvaa syksyllä, ennustaa Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä

Pauli Heikkilä varoittaakin tuudittautumasta ajatukseen, että yritysten vaikeudet ovat ohi, vaikka Suomessa koronan leviäminen on saatu hallintaan.

Hänen mukaansa ulkopuolisen rahoituksen tarve on siirtynyt nyt selvästi keskisuuriin ja yksittäisesti suuriin yrityksiin. Koronakriisin ensimmäisessä aallossa nopeimmin vaikeuksiin ajautuivat palvelualan pienet pk-yritykset.

Yritykset tarvitsevat rahoitusta erityisesti käyttöpääomaan eli kattamaan omia juoksevia kulujaan. Uudet investoinnit ovat vähissä, mutta keskeneräisiä investointeja on paljon.

– Rikoimme uusissa rahoituspäätöksissä miljardin euron rajan jo kesäkuussa, kun normaalisti raja rikkoontuu vasta vuoden lopussa, Heikkilä vahvistaa.

Finnvera on tehnyt uusia rahoituspäätöksiä vuoden alusta lähtien 6 000 kappaletta. Olemassa olevien lainojen uudelleenjärjestelyjä on ollut puolestaan 10 000.

Finnvera takaa pankkien myöntämästä lainasummasta 80 prosenttia ja vastuiden kokonaismäärä voi olla enintään 100 miljoonaa euroa. Erityistapauksissa pk-yrityksille takaus voi olla jopa 90 prosenttia.

– Rahoitustarpeet ovat ylittäneet selvästi ennusteemme. Tarve on ollut jopa suurempi kuin finanssikriisin aikana. Koronassa on voimakkaasti muista kriiseistä poikkeavia piirteitä, sillä se koskettaa lähes kaikkia ja alkoi käsittämättömän nopeasti, Heikkilä sanoo.

Teollisuus ottaa iskua vastaan

EU-komissio ennusti, että Suomen talous supistuu tänä vuonna yli kuusi prosenttia. Ensi vuonna kasvua syntyisi vajaat kolme prosenttia. Kasvuluvut ovat vaatimattomat, sillä euroalueen maiden talouskasvu on ennusteessa keskimäärin yli kuusi prosenttia.

Heikkilän mukaan Suomen vienti painottuu investointitavaroihin, joiden kysyntään voi tulla pidempiaikainen jarrutus. Toimitusjohtajan arviota tukevat myös tilastot. Teollisuuden uudet tilaukset ovat laskeneet kuukausia vuodentakaiseen verrattuna.

– Syksyä on vaikea ennustaa, mutta teollisuus ottaa todennäköisesti seuraavat iskut vastaan. Suomen viennin rakenne jarruttaa kasvua. Toisaalta olen optimisti. Kun kuluttajien luottamus palaa, voi kulutus lähteä viikoissakin liikkeelle, Heikkilä sanoo.

Finnverassa varaudutaan syksyyn kehittämällä olemassa olevia rahoitustuotteita vastaamaan entistä paremmin yritysten tarpeita. Yksi niistä on kasvulaina.

Kasvulaina on juniorilaina ja rinnastettavissa yrityksen omaan pääomaan. Kasvulainalla nostetaan yrityksen omavaraisuusaste riittävälle tasolle, jotta pankki saadaan mukaan rahoittajaksi.

– Juniorilainojen kysyntä kasvaa jatkossa, sillä yritysten täytyy vahvistaa omia pääomiaan, Heikkilä uskoo.

Yrityksen oma pääoma pitää olla kunnossa esimerkiksi yrityskaupoissa. Kasvulainan käyttötarkoituksena voivat olla yritysjärjestelyjen lisäksi investoinnit tai kasvun vaatima käyttöpääomarahoitus.

– Yritysten valuaatiot ovat laskeneet, joten yrityskauppoja nähdään syksyllä. On hyvin oletettavaa, että loppuvuonna tehdään ainakin euromäärissä mitattuna isompia kauppoja, Heikkilä arvioi.

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2400

Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus: Yritysten tarve uusille lyhennysvapaille ja käyttöpääomalle kasvaa – Monilla yrityksillä kriittiset hetket edessä vuoden 2021 alkupuoliskolla7.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

Nousu koronan aiheuttamasta montusta on pitkä ja vaativa urakka, joka edellyttää uutta kasvua ja työn tuottavuuden parantumista. Lähtökohtia heikentää se, että talouskasvussa Suomi on jäänyt pahasti esimerkiksi Ruotsin jälkeen jo pitkään. Kilpailukykyä tarvitaan kansainvälisillä markkinoilla nyt enemmän kuin normaaliaikoina, mikä korostaa viennin rahoituksen merkitystä. Finnveran yritysrahoitusmittarin perusteella yritysten käyttöpääoman ja uusien lyhennysvapaiden tarve kasvaa lähikuukausina.

Koronakriisin vaikutukset leviävät vientiyrityksiin ja alihankintaketjuihin – Finnvera varautunut turvaamaan rahoituksen saatavuutta takausten lisäksi lainoilla8.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Koronan aiheuttaman talouskriisin seuraava vaihe voi olla edessä, kun vaikutukset leviävät aiempaa voimakkaammin vientiyrityksiin ja niiden alihankintaketjuihin Suomessa. Rahoitusjärjestelyt ovat vaarassa vaikeutua erityisesti yrityksillä, jotka tarvitsisivat järjestelyjä toistamiseen kriisin aikana. Finnvera on varautunut turvaamaan elinkelpoisten yritysten lainarahoituksen saatavuuden takauksilla ja omilla lainoilla kriisin kaikissa vaiheissa, sanoo liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä. Finnveran rahoituksen painopiste on edelleen takauksissa, mutta yritykset voivat nyt hakea myös lainaa suoraan Finnverasta, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää.