Koronapandemian vaikutukset ikääntyneen talouteen keskimääräistä vähäisemmät

Koronapandemian vaikutukset suomalaisiin ovat olleet epätasaiset. Yhteiskunnan kovimman taloudellisen paineen alla ovat olleet nuoret aikuiset ja lapsiperheiden vanhemmat. Skaalan toisessa päässä on joukko, joihin talouden myllerryksen vaikutus on ollut vähäinen - ikääntyvät suomalaiset.Yli 65-vuotiaiden suomalaisten taloudellinen tilanne onkin säilynyt koronapandemian aikana pääosin ennallaan.

Suomen talous on yksi Euroopan maista, joihin koronapandemiakriisi on vaikuttanut vähiten. Keskimäärin Euroopassa noin kolmannes sanoo tulojensa pienentyneen koronan vuoksi ja neljännes uskoo, että ne voivat pienentyä lähitulevaisuudessa. Suomessa sen sijaan lähes puolet kuluttajista (47%) kertoo tulojensa pysyneen samana ja uskoo niiden sellaisenaan pysyvän tai nousevan.

Yhteiskunnan kovimman taloudellisen paineen alla ovat olleet nuoret aikuiset ja
lapsiperheiden vanhemmat. Skaalan toisessa päässä on joukko, joihin talouden myllerryksen vaikutus on ollut vähäinen - ikääntyvät suomalaiset. Yli 65-vuotiaista suomalaisista vain joka kymmenes on ollut koronapandemian vuoksi enemmän huolissaan taloudestaan kuin koskaan ennen.

Eläkeläisköyhyys on Suomessa vähentynyt ja suurimmalla osalla eläkeläisistä on kohtuullinen tulotaso. Yli 65-vuotiaiden suomalaisten taloudellinen tilanne on säilynyt myös koronapandemian aikana pääosin ennallaan, eikä pandemia ole vaikuttanut heidän säästämiseensä (ennallaan 75% vastaajista) tai rahankäyttöön ja lainaamiseen (ennallaan 55% vastaajista). Varovaisuus rahankäyttöön kuitenkin lisääntyi ja suurin osa aikoo lykätä isompia hankintoja (58%) sekä olla normaalia varovaisempi velanoton suhteen (70%) kunnes kriisi on ohi.

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskalan mukaan yli 65 -vuotiaista suurin osa on eläkeläisiä. Tämä suojeli heitä pandemian vaikutuksilta ja säilytti tulotason suurelta osin samana. Eläkkeelle siirtyessään suurin osa suomalaisista myös sopeuttaa kulutustaan ja karsii ylimääräiset menot. Suunta on kuitenkin muuttumassa:

- Mitä iäkkäämmistä ikäluokista puhutaan, sitä vähemmän on kokemusta esimerkiksi luottokorteista ja siihen liittyvästä velkaantumisesta. Toisaalta suunta on selvästi muuttunut. Nuoremman sukupolven eläkeläiset ovat tottuneet käyttämään luottokortteja ja kulutusluottoja, joten kulutustottumukset ovat samankaltaiset kuin työssäkäyvillä. Perinnässä onkin nykyisin jo huomattavasti enemmän ikääntyviä kuin vaikkapa 10 vuotta sitten.

Kestävä kuluttaminen nostaa päätään yli 65-vuotiaiden Suomessa

Ympäristöjalanjälki ja kestävä kulutus ovat aiheita, jotka puhuttelevat kuluttajia enemmän kuin koskaan. Koronapandemiakriisi on saattanut kiihdyttää kuluttajien kiinnostusta vihreisiin arvoihin. Yllättäen näemme erityisesti kasvavan joukon iäkkäämpiä vähentävän kulutustaan lisääntyneen vastuullisuusajattelun myötä. Yli 65 -vuotiaista suomalaisista yli puolet (53%) sanoo kiinnostuksen kestävään kehitykseen motivoineen rajoittamaan rahankäyttöä ja lähes puolet (46 %) sanoo sosiaalisen median kasvattaneen kiinnostusta ostaa eettisesti kestäviä tuotteita.

Lähde: Intrum - European Consumer Payment Report 2020. Raportti vertailee vuosittain eurooppalaisten kuluttajien taloudellisen hyvinvoinnin tilaa.

Sunnuntaina, 3.10.2021 vietetään Vanhustyön keskusliiton käynnistämää Vanhustenpäivää, jota on vietetty jo vuodesta 1954 lähtien lokakuun ensimmäisenä sunnuntaina. Sitä seuraava viikko on Vanhustenviikko.

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Analyysi: Talouden piristyessä pienet yritykset edelleen alttiina maksuhäiriöille25.8.2021 10:27:34 EEST | Tiedote

Talouden piristyminen ei monessa yrityksessä vielä näy. Intrumin tuoreesta yritysanalyysista selviää, että pitkään jatkunut matala talouden aktiviteetti vaikuttaa edelleen; yritysten maksuviiveet jatkoivat laskuaan vuoden toisella kvartaalilla koko maassa ja lähes kaikilla toimialoilla. Kun ennakoitu talouskasvu lähtee kunnolla käyntiin ja yritysten taloudellinen aktiivisuus lisääntyy, myös maksuviiveet kääntyvät nousuun. Erityisesti pienillä yrityksillä voi olla edessään haastavia aikoja.

Kouluilla ratkaiseva rooli taloustaitojen opettamisessa haavoittuvassa asemassa oleville nuorille6.8.2021 13:53:51 EEST | Tiedote

Suomalaiset nuoret oppivat rahankäytön yleensä vanhemmiltaan. Koulujen rooli tulee tärkeysjärjestyksessä seuraavana. Ratkaisevaksi koulujen rooli muuttuu silloin, kun nuori on jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa eikä oppia kotoa ole saatavissa. Merkittävä määrä nuoria jää edelleen taloustaidoissa väliinputoajiksi; riittävästi tietoa oman talouden hoitamiseen ei saa ja apua pitää hakea ulkopuolisilta tahoilta. Halua omien taloustaitojen parantamiseen kuitenkin on ja koronakriisin aiheuttama epävarmuus on sitä vain lisännyt.

Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 202122.7.2021 14:57:48 EEST | Tiedote

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.