Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Sunborn Saga Oy:n ja Sunborn Catering Oy:n toimitusjohtaja Riikka Arolan mukaan matkailuala on ajautunut niin tukalaan tilanteeseen, etteivät alan yritykset kestä enää uusia rajoituksia. Hallituksen pitäisi tehdä kaikki muut toimenpiteet koronaviruksen ehkäisemiseksi, ennen kuin se alkaa rajoittamaan elinkeinovapautta tai kansalaisoikeuksia haitaten vakavasti yritysten toimintaa.

”Viestintä uusista rajoituksista ja suosituksista on sekavaa, ja niin asiakkaiden kuin alan toimijoidenkin on vaikeaa pysyä perässä, mikä on milloinkin sallittua tai kiellettyä ja miten missäkin tilanteessa tulee toimia”, hän toteaa.

Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä muistuttaa, että tapahtumajärjestäjät tekevät kaikkensa turvallisten olosuhteiden luomiseksi.

”Tapahtumatalot ja tapahtumien järjestäjät suhtautuvat asiaan hyvin vakavasti ja käytämme paljon aikaa ja resursseja, jotta voimme tarjota turvalliset puitteet järjestää erilaisia tilaisuuksia. Kyseessä on yritysten pysyminen hengissä, eikä sitä voi riskeerata suhtautumalla ylimielisesti tilanteeseen”, hän toteaa.

Rajoituksia asetettaessa olisi hyvä myös huomioida, että tapahtumat ovat keskenään erilaisia.

”Tapahtumia on niin pienempiä kuin suurempia, niin päivätilaisuuksia ja iltajuhlia. Nyt mediassa niputetaan kaikki mahdolliset tilaisuudet yhteen ja kuvituskuvana on festarikuva. Ei ihme, että ala on leimattu viruslingoksi”, Rytsä toteaa.

Kauppakamareiden kyselyssä yrityksiltä kysyttiin myös, mitkä olisivat ne keinot, joilla hallitus voisi helpottaa yritysten selviämistä yli koronakriisin. Paikallinen sopiminen ja ansiotuloverojen laskeminen nousivat edelleen suosituimmiksi vaihtoehdoiksi. Myös arvonlisänveron alentaminen nähdään tärkeänä konkreettisena toimena.

”Jotta hallitus todella voisi auttaa hädässä olevaa matkailu- ja tapahtuma-alaa, ravintolaruoan ja 10 prosentin arvonlisäverokantaan kuuluvien palvelujen arvonlisävero tulisi alentaa 5 prosenttiin vuodelle 2021. Se tukisi merkittävällä tavalla kotimaista kysyntää, kotimaan matkailua ja matkailuvientiä. Lisäksi asiakasmäärien rajoittamisen sijaan pitäisi luottaa alan toimijoiden omavalvontajärjestelmiin”, toteaa Riikka Arola.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 25 prosenttia vastasi, että konkurssin uhka on noussut merkittävästi koronaepidemian takia. Luku on pienempi kuin keväällä, mutta kesän jälkeen taas pienessä nousussa.

Kauppakamarien kysely tehtiin 8.10.2020. Kyselyyn vastasi 2929 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen ja kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.– 17.3., 30.3., 20.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6. ja 4.9.

toimitusjohtaja Riikka Arola
Sunborn Saga Oy, Sunborn Catering Oy
riikka.arola@sunborn.fi

toimitusjohtaja Päivi Rytsä
Logomo Oy
paivi.rytsa@logomo.fi

Väyläviraston suppea hankearviointi ei tee oikeutta tunnin junalle9.10.2020 14:34:42 EESTTiedote

Väylävirasto julkisti torstaina 8.10. hankearvioinnin Helsingin ja Turun välisestä nopeasta junayhteydestä. Hankearviointi on ratalain mukainen pakollinen toimenpide. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Olli Hakala arvioi selvityksen antavan liian kapean kuvan kokonaisuudesta. Selvityksessä ei huomioida tunnin junan olennaisia hyötyjä, jotka tulevat esimerkiksi yhtenäisen työssäkäyntialueen ja maankäytön uusien mahdollisuuksien kautta.

Suomen tärkeimmät liikennehankkeet listattu – Varsinais-Suomen alueelta viisi hanketta10.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. Varsinais-Suomen alueelta mukana ovat Tunnin juna Turusta Helsinkiin, Turun kehätien, valtatie 8:n ja valtatien 9:n parantaminen sekä Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen ja näihin liittyen Kaarinan läntisen ohikulkutien linjaaminen. Kauppakamarit haluavat tukea omalla listauksellaan valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.

Varsinaissuomalaiset organisaatiot sote-uudistuksen linjauksista: “Aito halu kehittää kustannustehokkaita tapoja puuttuu”16.6.2020 12:18:33 EESTTiedote

Varsinaissuomalaiset hyvinvointi- ja terveysalan toimijat ovat huolissaan hallituksen viime viikolla julkistamista sote-uudistuksen linjauksista. Toimijat pelkäävät, että laadukas ja kustannustehokas hoito ei toteudu nyt esitetyillä toimilla. Toisaalta vastaajat kiittelevät esityksen selkeyttä ja pitävät isoja tavoitteita ja päämääriä hyvinä. Turun kauppakamari kysyi toimijoiden näkemyksiä linjauksista viime viikon lopulla.