Koronarajoitukset vaikeuttavat yritysten toimintaa – Varsinais-Suomessa matkailuala erityisen hankalassa tilanteessa

Matkustus- ja kokoontumisrajoitusten tiukentaminen, ravintoloiden toiminnan lisärajoitukset sekä koulujen ja päiväkotien sulkeminen ovat kauppakamarien kyselyyn vastanneiden yritysten mielestä haitallisimmat toimet, joita hallitus voi tehdä koronaepidemian ehkäisemisen nimissä. Nämä kolme rajoitustoimea saivat kaikista eniten mainintoja, kun yrityksiltä kysyttiin haitallisista rajoituksista. Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan jäsenet muistuttavat, että tapahtumatalot, hotellit ja ravintolat tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että asiakkaiden olisi turvallista käyttää palveluja.

Sunborn Saga Oy:n ja Sunborn Catering Oy:n toimitusjohtaja Riikka Arolan mukaan matkailuala on ajautunut niin tukalaan tilanteeseen, etteivät alan yritykset kestä enää uusia rajoituksia. Hallituksen pitäisi tehdä kaikki muut toimenpiteet koronaviruksen ehkäisemiseksi, ennen kuin se alkaa rajoittamaan elinkeinovapautta tai kansalaisoikeuksia haitaten vakavasti yritysten toimintaa.

”Viestintä uusista rajoituksista ja suosituksista on sekavaa, ja niin asiakkaiden kuin alan toimijoidenkin on vaikeaa pysyä perässä, mikä on milloinkin sallittua tai kiellettyä ja miten missäkin tilanteessa tulee toimia”, hän toteaa.

Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä muistuttaa, että tapahtumajärjestäjät tekevät kaikkensa turvallisten olosuhteiden luomiseksi.

”Tapahtumatalot ja tapahtumien järjestäjät suhtautuvat asiaan hyvin vakavasti ja käytämme paljon aikaa ja resursseja, jotta voimme tarjota turvalliset puitteet järjestää erilaisia tilaisuuksia. Kyseessä on yritysten pysyminen hengissä, eikä sitä voi riskeerata suhtautumalla ylimielisesti tilanteeseen”, hän toteaa.

Rajoituksia asetettaessa olisi hyvä myös huomioida, että tapahtumat ovat keskenään erilaisia.

”Tapahtumia on niin pienempiä kuin suurempia, niin päivätilaisuuksia ja iltajuhlia. Nyt mediassa niputetaan kaikki mahdolliset tilaisuudet yhteen ja kuvituskuvana on festarikuva. Ei ihme, että ala on leimattu viruslingoksi”, Rytsä toteaa.

Kauppakamareiden kyselyssä yrityksiltä kysyttiin myös, mitkä olisivat ne keinot, joilla hallitus voisi helpottaa yritysten selviämistä yli koronakriisin. Paikallinen sopiminen ja ansiotuloverojen laskeminen nousivat edelleen suosituimmiksi vaihtoehdoiksi. Myös arvonlisänveron alentaminen nähdään tärkeänä konkreettisena toimena.

”Jotta hallitus todella voisi auttaa hädässä olevaa matkailu- ja tapahtuma-alaa, ravintolaruoan ja 10 prosentin arvonlisäverokantaan kuuluvien palvelujen arvonlisävero tulisi alentaa 5 prosenttiin vuodelle 2021. Se tukisi merkittävällä tavalla kotimaista kysyntää, kotimaan matkailua ja matkailuvientiä. Lisäksi asiakasmäärien rajoittamisen sijaan pitäisi luottaa alan toimijoiden omavalvontajärjestelmiin”, toteaa Riikka Arola.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 25 prosenttia vastasi, että konkurssin uhka on noussut merkittävästi koronaepidemian takia. Luku on pienempi kuin keväällä, mutta kesän jälkeen taas pienessä nousussa.

Kauppakamarien kysely tehtiin 8.10.2020. Kyselyyn vastasi 2929 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoilta ympäri Suomen ja kaiken kokoisista yrityksistä.  Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu 16.– 17.3., 30.3., 20.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6. ja 4.9.

toimitusjohtaja Riikka Arola
Sunborn Saga Oy, Sunborn Catering Oy