Koronasta kärsivät työntekijät tarvitsevat tukea rajoitusten kiristyessä

Hallitus joutui päättämään uusista rajoituksista koronatilanteen heikentyessä. Ravintola- sekä kulttuurialalle tämä on jälleen kova isku.

Rajoituksista kärsivät yritykset tarvitsevat tukea. Samalla on kuitenkin parannettava myös työntekijöiden taloudellista tilannetta. Esimerkiksi ravintola-alalla iso osa työntekijöistä on joutunut koronan aikana työttömäksi tai lomautetuksi.

- Nyt tarvitaan nopeasti työttömyysturvan parannuksia, joilla helpotetaan lomautettujen työntekijöiden tilannetta, SAK:n johtaja Saana Siekkinen sanoo.

SAK vaatii, että työttömyysturvan omavastuuaika poistetaan, kuten viime vuonnakin tehtiin.  Omavastuuaika tulee ensimmäistä kertaa työttömänä sekä lomautettuna oleville. Myös niille, joilla ansiopäivärahan enimmäisaika alkaa alusta eli täyttää uuden työssäoloehdon. Omavastuuaikaa ei tule uudelleen, jos edellisestä työssäoloehdon täyttymisestä on kulunut alle vuosi.

- Omavastuuaika tarkoittaa, ettei työttömyyden tai lomautuksen alussa makseta ensimmäiseltä viideltä päivältä työttömyysturvaa. Omavastuuajan poisto nopeuttaa työttömyyspäivärahan saamista sekä nostaa päivärahan tasoa.

Lisäksi SAK ehdottaa, että myös muita korona-ajan alussa olleita työttömyysturvan parannuksia otetaan uudelleen käyttöön. Esimerkiksi työssäoloehdon lyhentäminen helpottaa ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle pääsyä. Myös yrittäjien työmarkkinatuki on syytä ottaa uudelleen käyttöön, sillä varsinkin kulttuurialalla monelta puuttuu työsuhde, eikä heillä ei ole rajoitusten puitteissa mahdollista tehdä työtään.

- Nyt on syytä ottaa pikaisesti käyttöön työntekijöiden taloutta helpottavia toimia. Viime vuonna käytössä olleista parannuksista on jo lainsäädäntöpohja olemassa ja toimeenpano on jo kertaalleen tehty.

Koronan pitkittyessä uhkana on, että työttömäksi tai lomautetuksi jäävien työttömyysturva heikkenee. Siksi on syytä vielä etsiä keinoja, joilla estetään koronan aikaisen työttömyyden heikentävät vaikutukset työttömyyspäivärahan määrään.  Myös alimpien päivärahojen korottaminen on otettava työlistalle.

SAK tyrmää hallituksen ehdotuksen – Työttömyysturvan työssäoloehdon uudistaminen on toteutettava ilman pienituloisten turvan heikentämistä12.8.2022 13:04:06 EEST | Tiedote

SAK pitää kohtuuttomana sitä, että työttömyyspäivärahan saamisen ehtona olevan työssäoloehdon euroistaminen toteutetaan säästötoimenpiteenä. Sanna Marinin hallituksen esitys heikentäisi pienituloisten työntekijöiden turvaa, koska se saattaisi laskea osa-aikaisesti vaihtelevalla työajalla tai satunnaisesti työskentelevien työttömyyspäivärahaa nykyisestä.

Perhevapaauudistuksen onnistuminen edellyttää työnantajien asennemuutosta3.8.2022 14:52:32 EEST | Tiedote

Suomessa työntekijät suhtautuvat myönteisesti perhevapaiden tasaisempaan jakautumiseen vanhempien kesken. SAK:laisten alojen luottamusmiehistä ja työsuojeluvaltuutetuista vain kolme prosenttia kertoo, että työpaikan ilmapiiri perhevapaiden tasaisempaa jakautumista kohtaan on torjuva. Tieto kerättiin 24.6.—4.7.2022 kyselyllä, johon vastasi 860 luottamushenkilöä SAK:laisilta aloilta.