Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnvera rahoitti yritysten omistajanvaihdoksia 155 miljoonalla eurolla vuonna 2019, mikä oli viiden vuoden tarkastelujaksolla ennätysmäärä.Valtakunnallisesti Finnvera oli mukana 912 yrityksen omistajanvaihdoksen toteuttamisessa. Määrä väheni hieman edellisvuodesta, mutta samalla rahoitettujen yrityskauppojen keskikoko kasvoi.

− Vaikutti siltä, että omistajanvaihdosten pato oli vuoden vaihteessa murtumassa ja hyvä tahti jatkui vielä tämän vuoden alussa. Kauppoja tehtiin yhä enemmän siellä, missä niiden tarve on suurin esimerkiksi yrittäjäkunnan ikääntyessä. Tämä näkyi myös Omistajanvaihdosfoorumin omistajanvaihdosindeksissä. Yli 10 henkeä työllistävien ja sitä suurempien yritysten kaupoilla on merkittävät johdannaisvaikutukset muun muassa alihankintaketjuihin, työpaikkojen jatkuvuuteen ja uudistumiseen, jolloin alueen elinkeinorakenne kehittyy edelleen, sanoo omistajanvaihdoksiin erikoistunut Finnveran aluepäällikkö Elisa Sipponen.

Maakunnista Kymenlaaksossa Finnveran rahoitus omistajanvaihdoksiin viisinkertaistui ja Kainuussa nelinkertaistui. Kasvu oli suurta myös Pohjois-Pohjanmaalla. Kappalemääräisesti mitattuna omistajanvaihdoksia tehtiin eniten Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla, joissa myös yrityksiä on runsaasti.

Riskinä, että ennen kriisiä kannattavat yritykset päätyvät myynnin sijaan lopettamaan toimintansa

Koronan aiheuttama kriisi vaikuttaa yritysten tunnuslukuihin, ja sitä kautta mahdollisesti yrityksen myyntiarvoon. Tulevaisuuden epävarmuus puolestaan hankaloittaa velanhoitokyvyn arviointia. Tilanne on jarruttanut omistajanvaihdosten toteutumista, vaikkakaan ei ole pysäyttänyt yrityskauppoja kokonaan. Osa omistajanvaihdosmarkkinoiden hiljenemisestä johtuu myös siitä, että joitakin jo sovittuja yrityskauppoja on laitettu odotustilaan.

Sipposen mukaan riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajon kautta.

− Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan kuin purkautuvan epätoivotulla tavalla. Tällöin myöhemmin nähtäisiin jälleen paljon omistajanvaihdoksia, kunhan näkyvyyttä saadaan nykyistä yhden-kahden kuukauden akselia pidemmälle. On sekä myyjien että ostajien yhteinen etu, että kauppa viedään läpi onnistuneesti molempien tahojen intressit ja riskit huomioiden. Turhia yritystoimintojen lopettamisia pitäisi välttää, vaikka markkinatalouteen kuuluu toki myös yritystoiminnan supistuminen kriiseissä, Sipponen sanoo.

Ratkaisuna tilanteen yli selviytymiseen voi olla se, että liiketoimintoja pyritään pitämään ketteränä ja toimintaa sopeutetaan kriisin lisäksi tulevaan ”uuteen normaaliin”. Yrittäjien hyvinvoinnista on tärkeää pitää huolta, jotta taistelutahtoa löytyy.

Markkinoiden uudelleenjako kriisin jälkeen

Omistajanvaihdosten vauhdittamisella on tärkeä merkitys yritysrakenteen uudistumiselle Suomessa. Finnveran rahoituslukujen valossa omistajanvaihdoksilla on selvä kytkös yritysten nousuun uudelle kasvu-uralle, sillä noin joka kolmas omistajaa vaihtanut yritys yltää seuraavina vuosina yli 10 prosentin vuosikasvuun.

Kun taloutta jälleen avataan ja on toiminnan uudelleenkäynnistämisen aika, on kriisistä selvinneillä yrityksillä mahdollista osallistua markkinoiden uudelleenjakoon, jos markkinoilta on poistunut toimijoita.

− Talouden uudelleenrakentaminen voi avata myös paljon mahdollisuuksia yrityskauppamarkkinoilla niin kotimaassa kuin globaalistikin.

Rahoituksen saatavuus on tärkeä kysymys omistajanvaihdosten toteutumisessa.

− Vaikuttaisi siltä, että Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla yrityskauppoihin käytetään monipuolisemmin eri rahoitusvaihtoehtoja tai omia pääomia. Tämä näkyi kevään 2020 Pk-yritysbarometrissa. Maakunnissa puolestaan omistajanvaihdosten rahoituksen järjestyminen nojaa enemmän pankkirahoitukseen. Tämä voi näkyä muun muassa kireämpinä vakuus- ja omarahoitusvaatimuksina. Finnvera toimii yhteistyössä muiden rahoittajien kanssa, ja tavoitteenamme on edistää omistajanvaihdoksia ja sitä kautta yritysten kasvua ja uudistumista rahoituksen keinoin.

Elisa Sipponen, aluepäällikkö, Finnvera, puh. 029 460 2834

Ensi talvi on ratkaisevaa Pohjois-Suomen matkailulle – Matkailu on megatrendi, jonka investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin21.5.2021 09:54:50 EEST | Tiedote

Kotimaan turistien rynnistys Lappiin pelasti osan pohjoisen matkailun talvisesongista, vaikka ulkomaisten turistien määrä romahti. Finnvera ja pankit ovat myöntäneet lisää lyhennysvapaita ja käyttöpääomaa, jotta yritysten kassat on saatu turvattua seuraavaa sesonkia varten. Konseptin muuttaminen ei ole helppoa, mutta strategian pohtiminen voi vahvistaa matkailuyrityksen iskunkestävyyttä. Matkailu on megatrendi, jonka hyviä investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin.

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 1/2021: Kiina toipui koronasta, Turkin talous ajautui vaikeuksiin – Myanmar avautui ja sulkeutui26.4.2021 13:11:44 EEST | Tiedote

Vientimarkkinoilla saattaa olla edessä uusjako, kun koronapandemia väistyy. Tällä hetkellä maat toipuvat tilanteesta kuitenkin hyvin eri tahtiin. Yksi voittajista on Kiina, joka toipui koronaviruksesta varsin nopeasti. Turkki puolestaan kamppailee heikentyvän valuutan ja rahapolitiikan ongelmissa. Turkki on suomalaisten yritysten perinteinen vientimarkkina, mikä on heijastunut myös Finnveraan vientitakuukysyntänä. Finnveran maavastuissa maa oli vuoden 2020 lopussa 10 tärkeimmän maan joukossa. Taloudellinen ja poliittinen epävarmuus on lisääntynyt maailmassa myös muista syistä kuin koronasta johtuen. Myanmar oli vasta avautumassa kansainväliselle kaupalle, mutta on tällä hetkellä sotilasvallankaappauksen keskellä.

Finnvera becomes signatory to the Poseidon Principles to measure the greenhouse gas emissions of ship finance19.4.2021 12:00:36 EEST | Press release

Finnish export credit agency Finnvera has joined the Poseidon Principles climate alignment agreement regarding the CO2 emissions of Finnveras’s ship finance portfolio. The Poseidon Principles are consistent with the policies and ambitions of the International Maritime Organization, including its ambition to reduce shipping’s total annual greenhouse gas emissions by at least 50% of 2008 levels by 2050. Commitment to the Poseidon Principles is a concrete step in Finnvera’s sustainability and corporate responsibility.

Finnvera sitoutuu alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin19.4.2021 12:00:02 EEST | Tiedote

Finnvera on sitoutunut alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin. Poseidon Principlesin jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Periaatteet noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn tavoitteita puolittaa merenkulun vuosittaiset kasvihuonepäästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Sitoutuminen Poseidon Principlesiin on konkreettinen askel Finnveran yritysvastuussa.

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus: Korona jakoi toimialat voittajiin ja häviäjiin – Konkurssien määrä kasvaa mutta ei yksin koronan takia14.4.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

Koronakriisi on jakanut toimialat ja jopa yritykset alojen sisällä menestyviin ja kärsiviin. Teollisuudessa tilanne on selvästi parempi kuin muilla toimialoilla. Ravintola- ja matkailualan yrityksissä puolestaan kamppaillaan aikaa vastaan, ja rahoittajien joustavuutta tarvitaan. Julkinen yritysrahoitus on koronakriisin aikana kasvanut merkittävästi, ja riskejä on jaettu uudelleen yksityisten ja julkisten rahoittajien kesken. Konkurssien määrä kasvaa, mutta monessa tapauksessa syyt ovat koronaa syvemmällä. Tämä käy ilmi Finnveran Rahoitus & kasvu -katsauksesta ja rahoitusammattilaisille tehdystä kyselystä.