Koronavaara muistettava vielä myös ulkona pidettävissä yhtiökokouksissa

Vaikka koronatilanne on kevään mittaan parantunut tuntuvasti, taloyhtiöissä on syytä edelleen noudattaa koronaan liittyviä varotoimia. Varotoimet ovat tarpeen myös ulkona järjestettävissä yhtiökokouksissa.

Useat taloyhtiöt ovat päätyneet pitämään yhtiökokouksensa pääasiallisesti etäyhteyksin, mutta joissakin yhtiöissä voi olla tarvetta toisenlaisille ratkaisuille. Yhtiökokouksen järjestäminen ulkona voi olla toimiva vaihtoehto lähinnä pienehköissä taloyhtiöissä, joissa tarjolla on tarkoitukseen sopiva piha-alue.

”Moni taloyhtiö on saattanut päättää pitää yhtiökokouksensa ulkona pihamaalla siksi, että se vallitsevassa koronatilanteessa tuntuu helpommalta tavalta. Tähän liittyy valitettavasti myös virheellisiä käsityksiä siitä, ettei tartuntatautilain määräyksiä tai rajoituksia tarvitsisi ulkona huomioida”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Tartuntatautilain mukaan taloyhtiön on myös ulkona järjestettävässä yhtiökokouksessa huolehdittava, että osallistujat voivat pitää riittävän suurta etäisyyttä toisiinsa. Kokouspaikalla on oltava ulkonakin mahdollisuus käsien puhdistamiseen.

Jos taloyhtiö sijaitsee alueella, jolla on annettu turvavälipäätös, viranomaiset edellyttävät 50 osallistujan kohdalla kirjallista suunnitelmaa siitä, miten yhtiökokouksen järjestäjä eli taloyhtiö estää lähikontaktit. Jos kokous pidetään sisällä, kirjallinen suunnitelma on laadittava jo 10 osallistujan kohdalla.

Kristel Pynnönen suosittelee yhtiökokouksen järjestämistä ulkosalla vaihtoehdoksi vain pienehköille taloyhtiöille. Ulkona voi myös olla vaikea kuulla kokouksen kulkua, jos joutuu seuraamaan sitä kovin etäällä puheenjohtajasta. Myös sää voi vaikeuttaa kokouksen pitämistä.

”Lisäksi ulkona pidettävään yhtiökokoukseen voi olla vaikea järjestää etäosallistumismahdollisuutta. Tästä syystä on tärkeää tarjota osallistumistavaksi ainakin kannan ilmoittamista etukäteen paperisella lomakkeella siltä varalta, että joku ei halua tulla fyysisesti paikalle”, Pynnönen neuvoo.

Uudisrakentaminen tuonut uusia tarpeita taloyhtiöiden johtamiseen9.6.2021 07:45:00 EEST | Tiedote

Viimeisen vuosikymmenen kuluessa on rakennettu paljon, ja erityisesti kerrostaloja. Rakentaminen on painottunut vahvasti suurimpiin, väkimäärältään kasvaviin kaupunkeihin. Uudet taloyhtiöt poikkeavat vanhemmista taloyhtiöistä monin tavoin. Rakenteet ja käyttöominaisuudet sekä hallinto- ja taloustarpeet ovat toisenlaisia kuin ennen. Uutta on myös se, että taloyhtiöiden rakennusaikaiset velka-asteet ovat takavuosia suurempia. Lisäksi isossa osassa uusia taloyhtiöitä on jo alkuun paljon vuokrauskäyttöön hankittuja osakehuoneistoja.

Vain kolmannes taloyhtiöistä kerää varoja etukäteen tulevia korjauksia varten7.5.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöliiton talous- ja rahoituskyselyn vastausten perusteella taloyhtiöissä ymmärretään ennakkovarautumisen tärkeys, mutta varoja kerätään huomattavasti harvemmassa yhtiössä. Huhtikuussa toteutettuun kyselyyn vastasi yli 3700 taloyhtiöitä, joista kolmannes kerää etukäteen varoja tulevia korjaushankkeita varten. Kyselyn vastaajista yli 60 prosenttia oli sitä mieltä, että taloyhtiön tulisi kerätä varoja etukäteen tulevia hankkeita varten. Varautumisesta on keskusteltu lähes 70 prosentissa taloyhtiöistä.