Koronavirustartunnat ja etenkin deltavariantin osuus vahvassa kasvussa Uudellamaalla

Koronavirustartunnat ovat kolmatta viikkoa lisääntymässä Uudellamaalla. Tilanne on selkeästi kääntynyt huonompaan suuntaan, todettiin Uudenmaan alueellisen koronakoordinaatioryhmän kokouksessa 8.7.2021.

Todettujen koronavirustartuntojen määrä on kasvanut HUSin alueella jo kolmen viikon ajan ajan. llmaantuvuusluku on noussut ollen 68/100 000 asukasta viimeisen kahden viikon ajalta. Deltavariantin (ns. Intian variantti) osuus on viimeisimmässä sekvensoinnissa ollut jo 60 % kaikista näytteistä ja jopa 80 % kaikkein tuoreimmista näytteistä.

Tulokset viittaavat siihen, että deltavariantti on pääasiallisesti tartuntoja aiheuttava viruskanta ja se on syrjäyttänyt suurelta osin muut aiemmat viruskannat.

”Uusia tartuntoja on todettu erityisesti 15-30-vuotiailla, joiden tartuntamäärien nousu pitkälti selittää kokonaismäärässä havaitun nousun. Tartunnat ovat levinneet erityisesti nuorten baari- ja juhlailloissa. Taustalla on myös EM-jalkapallosta lähtöisin olevia tartuntoja”, sanoo HUSin infektiosairauksien ylilääkäri Asko Järvinen.

Järvinen kehottaa nuoria hakeutumaan aktiivisesti koronatesteihin pienissäkin hengitystieinfektion oireissa, jotta tartuntaketjut saadaan katkaistua ja tilanteen heikentyminen estettyä. Samoin kaikki kokoontumiset tulee oireisena välttää. Jo rokotusten piirissä olevissa ikäryhmissä tartuntoja on ollut vähän.

Järvinen muistuttaa, että lähes kaikki Uudenmaan kunnat rokottavat jo yli 16-vuotiaita nuoria ja koronarokotuksiin tulee varata aika, vaikka vapaata rokotusaikaa ei heti löytyisikään.

Deltavarianttia on esiintynyt HUS-alueen näytteissä jo alkukesästä, mutta sen osuus on selvästi yleistynyt jalkapallon EM-kisoista palanneiden matkailijoiden myötä juhannuksen jälkeen. Kisoissa olleiden altistuneiden tavoittaminen on ollut ongelmallista. Tämä todennäköisesti tarkoittaa edelleen piilossa olevia tartuntaketjuja, joten tartuntamäärän pysymistä ennallaan tai jopa kasvamista voi ennakoida seuraavien viikkojen aikana.

Variantin leviäminen näkyy myös Itä-Uusimaan tartuntojen määrän kasvuna ja ilmaantuvuusluvun nousuna. Itä-Uusimaa siirtyi 8.7. alueellisen koordinaatioryhmän päätöksellä perustasosta kiihtymisvaiheeseen ja tilanteen jatkuessa siellä samanlaisena voivat alueellisten kokoontumisrajoitusten kiristämiset olla tarpeen.

Huvudstadsregionen övergick till coronavirusepidemins fas för samhällsspridning, övriga Nyland fortfarande i accelerationsfasen3.8.2021 19:29:00 EEST | Tiedote

Vid mötet för Nylands regionala samordningsgrupp konstaterades 3.8.2021 att Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla uppfyller kriterierna för coronavirusepidemins fas för samhällsspridning. I de övriga kommunerna i Nyland har epidemiläget försämrats, men det är bättre än i huvudstadsregionen. De befinner sig fortfarande i accelerationsfasen.

Uudenmaan koronakoordinaatioryhmän näkemyksen mukaan HUS-alue on leviämisvaiheen kynnyksellä30.7.2021 11:07:23 EEST | Tiedote

Koronavirustartunnat ovat nyt kuudetta viikkoa kasvussa Uudellamaalla. Alueellinen koronakoordinaatioryhmä on huolissaan kasvavista tartuntamääristä paitsi nuorten aikuisten myös hieman vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Ryhmän näkemys on, että HUS-alue on nyt leviämisvaiheen kynnyksellä. Näkemys perustuu voimassaolevaan kansalliseen koronastrategiaan. Asiaan liittyvät päätökset pyritään tekemään ensi viikolla.

Viiveitä Finentry-koronatestituloksien välittymisessä Oulun seudulla29.7.2021 18:58:49 EEST | Tiedote

Suomeen maahantulijat ohjataan käyttämään Finentry-palvelua osoitteessa www.finentry.fi koronatestin ajanvaraukseen. Palvelu opastaa ajanvarauksen tekemisessä. Oulun seudulla Finentryn kautta tehty ajanvaraus ohjautuu Pihlajalinnan Isokadun ja Rehapoliksen koronanäytteenottopisteisiin. Näissä pisteissä koronatesteissä käyneiden maahantulijoiden koronatestitulosten saamisessa on ilmennyt satunnaisia viiveitä viikoilla 28- 30. Viiveet johtuivat Finentry-palvelussa olleesta ohjelmointivirheestä, jonka ohjelmiston tekninen toteuttaja HUS Tietohallinto on korjannut 27.7.2021. Finentry-palvelu pahoittelee virheestä aiheutunutta haittaa. Ongelma ei ole koskettanut muita Pihlajalinnan koronanäytteissä käyneitä asiakkaita eikä muualla Suomessa Finentry-näytteenottopisteissä käyneitä asiakkaita. Mikäli maahantulija ei ole saanut Finentry-palvelusta testitulosta 48 tunnin kuluessa näytteenotosta, hän voi olla yhteydessä numeroon 09 471 80918 arkisin klo 11.30- 15.30 välisenä aikana tai tarvittaes