///KORRIGERAD///Hertigen av Cambridge besöker Finland

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 63/2017 (korrigeringar kursiverade)
15.11.2017

Hertigen av Cambridge, prins William, avlägger ett besök i Finland den 29–30 november 2017. Värd för besöket är republikens president Sauli Niinistö.

President Niinistö tar emot hertigen av Cambridge på Presidentens slott onsdagen den 29 november 2017. På programmet står bland annat överläggningar mellan president Niinistö och hertigen av Cambridge.

Efter diskussion bekantar sig hertigen med Icehearts-verksamheten i en ishall i Helsingfors. Inom verksamhetsmodellen Icehearts erbjuder man barn som behöver ett långvarigt och professionellt stöd i sin utveckling möjlighet till detta via en lagsport. Dessutom kommer hertigen att delta i en mottagning där Storbritanniens ambassadör i Finland, Sarah Price, står värd. Som avslutning på dagen bjuder president Niinistö och fru Haukio på en middag på Talludden.

Torsdagen den 30 november besöker hertigen av Cambridge tillväxtföretags- och teknologievenemanget Slush, där han deltar i öppningsceremonin och bekantar sig med finländska och brittiska företag. Dessutom besöker hertigen ett lågstadium i Helsingfors, där han tillsammans med undervisningsminister Sanni Grahn-Laasosen samt Helsingfors stads sektorchef i fostrans- och utbildningssektorn Liisa Pohjolainen bekantar sig med innovativa inlärningsmiljöer och inlärningsmetoder och med programmet KiVa Skola som motverkar mobbning.

Allmänheten har möjlighet att hälsa på hertigen av Cambridge i Esplanadparken tidigt på eftermiddagen torsdagen den 30 november när han besöker Mantas marknad tillsammans med Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori och stadsfullmäktiges ordförande Tuuli Kousa. Efter julmarknaden bjuder Helsingfors stad hertigen på lunch på Stadshuset. Besöket avslutas med en presentation av Finlands flygvapen på Helsingfors-Vanda flygplats.

President Niinistö to attend Lithuanian Centennial Celebration and Munich Security Conference13.2.2018 10:40Tiedote

Office of the President of the Republic of Finland Press release 2/2018 13 February 2018 President of the Republic Sauli Niinistö will attend the Centennial Celebration of the Restoration of the State of Lithuania on Friday 16 February 2018 in Vilnius. Among those attending the celebrations will be the presidents of Estonia, Latvia, Germany and Iceland, and members of the Danish and Swedish royal families. The President of Lithuania Dalia Grybauskaitė will receive the guests at the Presidential Palace, where the flags of the Baltic states will be hoisted to mark the centenaries of those countries. After the ceremony, the guests will progress to Vilnius Cathedral for a holy mass. The visit will end with lunch at the Palace of the Grand Dukes of Lithuania. Security of the Arctic Region features at the Munich Security Conference From Vilnius, President Niinistö will proceed to Munich for the International Security Conference which is being held from 16 to 18 February 2018. This year the c

President Niinistö till Litauens 100-årsjubileum och säkerhetskonferensen i München13.2.2018 10:40Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 2/2018 13.2.2018 Republikens president Sauli Niinistö deltar fredagen den 16 februari 2018 i Vilnius i 100-årsjubileet av återupprättandet av Litauen som en självständig stat. I festen deltar också bland annat Estlands, Lettlands, Tysklands och Islands presidenter samt företrädare för det danska och svenska kungahuset. Litauens president Dalia Grybauskaitė tar emot gästerna på Presidentpalatset där de baltiska ländernas flaggor hissas ländernas 100-årsjubileum till ära. Efter ceremonin förflyttar sig gästerna till en festgudstjänst i Vilnius domkyrka. Besöket avslutas med en gemensam lunch på storhertigens palats. Arktiska regionen på agendan på säkerhetskonferensen i München Från Vilnius fortsätter president Niinistö till den internationella säkerhetskonferensen i München som äger rum den 16–18 februari 2018. I år är temat för konferensen Europeiska unionens roll som en global aktör och unionens relation till Ryssland och Förenta staterna.

Presidentti Niinistö Liettuan 100-vuotisjuhliin ja Münchenin turvallisuuskonferenssiin13.2.2018 10:40Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 2/2018 13.2.2018 Tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistuu Liettuan valtiollisen itsenäisyyden palauttamisen 100-vuotisjuhlaan perjantaina 16. helmikuuta 2018 Vilnassa. Juhlaan osallistuvat myös muun muassa Viron, Latvian, Saksan ja Islannin presidentit sekä Tanskan ja Ruotsin kuningasperheiden edustajat. Liettuan presidentti Dalia Grybauskaitė ottaa vieraat vastaan Presidentinlinnassa, jossa Baltian maiden liput nostetaan salkoihin maiden 100-vuotisjuhlien kunniaksi. Seremonian jälkeen vieraat siirtyvät juhlajumalanpalvelukseen Vilnan tuomiokirkkoon. Vierailu päättyy yhteiseen lounaaseen Liettuan suurherttuoiden palatsissa. Arktisen alueen turvallisuus esillä Münchenin turvallisuuskonferenssissa Vilnasta presidentti Niinistö jatkaa Münchenin kansainväliseen turvallisuuskonferenssiin, joka pidetään 16.–18. helmikuuta 2018. Konferenssin aiheena on tänä vuonna Euroopan unionin rooli globaalina toimijana sekä unionin suhde Venäjään ja Yhdysval

Speech by President of the Republic Sauli Niinistö at the Opening of Parliament on 6 February 20186.2.2018 14:15Tiedote

Free for publication on 6 February 2018 at 14 hrs 15 CHECK AGAINST DELIVERY Madam Speaker, Members of Parliament, You are now embarking on the last parliamentary session of your electoral term. The concept of “parliamentary session” has always fascinated me; it is very traditional and ceremonious but, at the same time, somehow full of anticipation and obligation. The electoral term may be ending, but you have endless things left to do. Since the world does not revolve around electoral terms, no parliament will ever have a shortage of things to do. And this is why we are here. Parliament will now consider matters that have triggered lots of debate. Social welfare and health care reform, intelligence law – these are not simple to resolve. I hope that whatever each person’s stand is, no one would claim to have the absolute truth. In democracy, common sense usually prevails in the end, because people prefer arguments to agitation. The voice of reason instead of provocation. All my experien