Korrigerat valresultat för Kommunförbundets förbundsdelegation

Valnämnden i Kommunförbundets fullmäktige har 26.1.2018 på nytt behandlat sitt beslut från 16.1.2018 om fastställande av resultatet i valet av Kommunförbundets förbundsdelegation. Valresultatet har nu rättats i fråga om fyra utjämningsplatser som tillhör fyra olika partier.

Kommunförbundet informerar
31.1.2018
Får publiceras genast

Korrigerat valresultat för Kommunförbundets förbundsdelegation

En av Sannfinländarnas utjämningsplatser går i stället för Birkalands valkrets till Satakunta valkrets, Gröna förbundets utjämningsplats går i stället för Uleåborgs valkrets till Mellersta Finlands valkrets, Vänsterförbundets utjämningsplats går i stället för Birkalands valkrets till Lapplands valkrets och en av Kristdemokraterna i Finlands utjämningsplatser går i stället för Nylands valkrets till Tavastlands valkrets.
Till övriga delar är förbundsdelegationens mandatfördelning och sammansättning den samma som den som meddelades 16.1.2018.

Förbundsdelegationens sammansättning framgår av bilagan till detta pressmeddelande. Förteckningen ersätter den som publicerats tidigare.

Bilaga: Kommunförbundets förbundsdelegation 2018–2021. Uppdaterad förteckning.

Annika Kokko, ordförande för fullmäktiges valnämnd, tfn 044 2731967
Riitta Myllymäki, sekreterare för fullmäktiges valnämnd, Kommunförbundet, tfn 050 349 5460

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott om förlängd läroplikt: Det krävs stärkt basfinansiering, ökade stödåtgärder inom grundläggande utbildning och på andra stadiet samt flexiblare skolstart3.5.2018 14:23Tiedote

Kommunförbundets styrelses arbetsutskott har behandlat kostnadsberäkningar för en förlängd läroplikt. Förbundet föreslår mer flexibilitet såväl vid skolstarten som i den fortsatta skolgången, en förlängning av förskoleundervisningstiden samt riktade stödåtgärder inom den grundläggande utbildningen och på andra stadiet.

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta oppivelvollisuuden pidentämisestä: Perusrahoitusta vahvistettava, lisää tukitoimia perusopetukseen ja toiselle asteelle ja koulupolun alkua joustavoitettava3.5.2018 10:36Tiedote

Kuntaliiton hallituksen työvaliokunta on käsitellyt oppivelvollisuuden pidentämiseen liittyviä kustannuslaskelmia. Liitto ehdottaa koulupolun aloittamisen ja etenemisen joustavoittamista, esiopetusajan pidentämistä sekä kohdennettuja tukitoimia perusasteen ja toisen asteen koulutukseen.