Korrigerat valresultat för Kommunförbundets förbundsdelegation

Valnämnden i Kommunförbundets fullmäktige har 26.1.2018 på nytt behandlat sitt beslut från 16.1.2018 om fastställande av resultatet i valet av Kommunförbundets förbundsdelegation. Valresultatet har nu rättats i fråga om fyra utjämningsplatser som tillhör fyra olika partier.

Kommunförbundet informerar
31.1.2018
Får publiceras genast

Korrigerat valresultat för Kommunförbundets förbundsdelegation

En av Sannfinländarnas utjämningsplatser går i stället för Birkalands valkrets till Satakunta valkrets, Gröna förbundets utjämningsplats går i stället för Uleåborgs valkrets till Mellersta Finlands valkrets, Vänsterförbundets utjämningsplats går i stället för Birkalands valkrets till Lapplands valkrets och en av Kristdemokraterna i Finlands utjämningsplatser går i stället för Nylands valkrets till Tavastlands valkrets.
Till övriga delar är förbundsdelegationens mandatfördelning och sammansättning den samma som den som meddelades 16.1.2018.

Förbundsdelegationens sammansättning framgår av bilagan till detta pressmeddelande. Förteckningen ersätter den som publicerats tidigare.

Bilaga: Kommunförbundets förbundsdelegation 2018–2021. Uppdaterad förteckning.

Annika Kokko, ordförande för fullmäktiges valnämnd, tfn 044 2731967
Riitta Myllymäki, sekreterare för fullmäktiges valnämnd, Kommunförbundet, tfn 050 349 5460

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.