Koska talouspäällikköä tarvitaan?

Jokainen yritys tarvitsee talouspäällikön. Talouspäällikön, joka on kiinnostunut yrityksen tavoitteista ja motivoitunut niiden saavuttamiseen.

Monen yrityksen kehitys voi olla vakaata. Tuntuu, ettei tarvetta talouspäällikölle ole. Sitten tapahtuu jotain yllättävää. Talousluvut, jotka aiemmin olivat niin vakaat ja ymmärrettävät, eivät sitä enää jostain syytä olekaan. Ne eivät kerro ainakaan sitä mitä yrityksen johto haluaa nähdä, eikä lukuja enää ymmärretä. Ollaan hukassa.

Mistä on kyse? Mitä on tapahtunut?

Kyse voi olla talouden taantumasta, kysynnän hiipumisesta tai esimerkiksi isompi asiakas on ajautunut taloudellisiin ongelmiin, eikä enää maksa laskuja ajallaan.

Yhtäkkiä ollaan tilanteessa, jossa omien palkkojen maksu on uhattuna sekä myös laskujen maksussa on vaikeuksia.

Tarvitaan selkeä näkemys

Yllätystilanteissa selkeys ja tulevaisuuden näkymät ovat kultaakin arvokkaampi.

Monesti kasvuyrityksen tulot ovat etupainotteisia ja tuotot laahaajat jäljessä.

Miten tällaisessa tilanteessa tulisi hoitaa kassa ja varmistaa varojen riittävyys?

Tiedätkö oikeasti mihin yrityksen kassa hupenee? Ovatko rahat kiinni varastossa vai myyntisaamisissa?

Yllä mainitut haasteet ovat todella yleisiä ja törmäämme niihin usein. Näihin ongelmiin on olemassa selkeät lääkkeet. Monesti vaikeakin tilanne selkiytyy, kun osaava talouspäällikkö kaivaa faktat esiin.

Kun aika ei riitä analysointiin

Yleensä ongelman ydin on siinä, että yritysten aika menee lähes 110%:sti operatiivisen liiketoiminnan pyörittämiseen. Aikaa ei jää talouden analysointiin. Jos jäisikin, niin välttämättä taito ei riittä.

Talouspäällikköpalvelu auttaa edellä mainitussa pulmassa. Talouspäällikkö analysoi yrityksen luvut. Hän kertoo mikä edistää kannattavuutta ja mikä lisää kuluja. Analysoinnin avulla tiedetään mihin rahat menevät. Jos selviää, että rahat eivät mene optimaalisiin kohteisiin, niin talouspäällikkö kertoo kokonaistilanteen huomioon ottaen miten olisi järkevää toimia.

Yritys saa selkeät raportit tuloskehityksestä ja ennusteista. Niiden perusteella nähdään mistä on tultu ja mihin ollaan menossa. Fokus on aina eteenpäin katsovassa dialogissa, ollaanko aikataulussa, täyttyvätkö tavoitteet? Jos ei, niin mitä voidaan tehdä?

Talouspäällikkö tuottaa tietoa ja analyysejä liiketoiminnan tueksi. Hän sparraa, haastaa ja kehittää.

Talouspäällikköä tarvitaan

Tiukassa kassatilanteessa talouspäällikkö osaa analysoida tilannetta. Hänellä on kokemuksesta johtuen työkalupakissaan eri vaihtoehtoja ja hän osaa ehdottaa oikeita vaihtoehtoja. Näin säästetään aikaa, kun itse ei tarvitse kerätä kokemusta siitä mikä toimii ja mikä ei. Tiukassa kassatilanteessa aikaa ei useinkaan ole.

Erityisesti kasvuyrityksillä pitää olla tarkka kassasuunnitelma. Yleensä kirstuun on kerätty rahaa joko pääomittamalla yritystä tai lainojen avulla, tai molempien avulla. Kasvuryritys tarvitsee tarkan suunnitelma; mihin ja milloin rahaa kulutetaan. Kassavarat pitää riittää siihen pisteeseen asti jolloin kassavirta kääntyy uudestaan positiiviseksi. Jos kassa tyhjenee liian nopeasti, voi kasvu pysähtyä kuin seinään.

Entäs rahankiertoanalyysi?

Tekemällä yksinkertainen analyysin rahan kiertoajasta nähdään kuinka monta päivää kestää, kun yksi myyntiin sijoitettu euro palaa kassaan. Monesti yrityksille tulee yllätyksenä, kun kiertoaika on lähes puolivuotta. Rahan kiertoaika mittaa missä ajassa myyntisaamiset, ostovelat ja varasto kiertää. Analyysi on helppo toteuttaa.

Talouspäällikköpalvelu skaalautuu aina tarpeen mukaan, oli kyse projektikohtaisesta tai jatkuvasta tarpeesta. Vastuullinen asiansa osaava talouspäällikkö on arjen kumppani niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina.

Testaa hallitsetko Talouden peruskäsitteet?

Testaa olisiko sinusta talouspäälliköksi?

Talouspäällikköpelin lopussa on mahdollisuus osallistua kilpailuun, jonka pääpalkinto on arvokas. Talouspäällikkö tulee taloon päiväksi. Hän analysoi ilmaiseksi, miten kannattavuutta saadaan parannettua. Hän kertoo myös päätelmänsä ymmärrettävässä muodossa.

Tarinoita taloudesta kirjoittaja

Lars Hästö,