Kosketus-näyttelyn uusi kokonaisuus Hiljaisuuden kuuntelija pohtii ihmisen sisäistä tunnemaailmaa

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevään Kosketus-näyttelyyn avautuu laaja uusi kokonaisuus Hiljaisuuden kuuntelija. Eri taidemuotoja eri aikakausilta esittelevä ripustus on kuratoitu Juhani Linnovaaran (s. 1934) Hiljaisuuden kuuntelija -maalauksen ympärille. Maalauksen rinnalle on koottu teoksia 20 taiteilijalta, jotka pohtivat ihmisen sisäistä maailmaa eri näkökulmista. Hiljaisuuden kuuntelija avautuu osaksi Kosketus-näyttelyä keskiviikkona 27. lokakuuta 2021.

Juhani Linnovaara, Hiljaisuuden kuuntelija, 1955. Kosketus: Hiljaisuuden kuuntelija, 2021. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

Näyttely esitellään medialle tiistaina 26.10. klo 10. Tiedotustilaisuus järjestetään samanaikaisesti verkossa sekä paikan päällä EMMA – Espoon modernin taiteen museossa. Ilmoittautuminen ja haastattelupyynnöt osoitteeseen: iris.suomi@emmamuseum.fi. Seuraa tiedotustilaisuutta tästä linkistä.

Kosketus-näyttely on osa EMMAn pysyvää näyttelykokonaisuutta ja hyvin poikkeuksellinen kokoelmanäyttely, sillä se uudistuu säännöllisesti uusin teoksin ja kokonaisuuksin. Näyttelyn kuratonnin ydinteema on ihmisyys ja näyttelyn eri osiot käsittelevät ihmisen suhdetta ympäröivään todellisuuteen eri temaattisista lähtökohdista. Nyt avautuvaan Hiljaisuuden kuuntelija -osioon on valittu teoksia, jotka tutkivat ihmisen sisäistä maailmaa – niin menneisyyden tapahtumia, traumoja ja niiden käsittelyä kuin leikin iloa.

Ripustus kantaa Juhani Linnovaaran Hiljaisuuden kuuntelija -maalauksen nimeä, joka on toiminut kokonaisuuden kuratoinnin lähtökohtana. ”Linnovaaran teos kuvaa eräänlaista pysähtynyttä hetkeä. Teoksen hahmo on ikään kuin vaipunut omaan sisäiseen maailmaansa, mutta silti häntä ympäröivillä asioilla on suuri merkitys. Halusimme tuoda kokonaisuuteen esiin teoksia, joilla olisi temaattinen yhteys tähän maalaukseen”, yksi näyttelyn kuraattoreista, EMMAn intendentti Henna Paunu kuvailee.

Osioon on tuotu yhteen kotimaista ja kansainvälistä taidetta eri aikakausilta aina modernismista nykypäivään. Teokset muodostavat vuorovaikutuksellisen ja temaattisen kokonaisuuden, jossa uppoudutaan ihmisenä olemiseen ja hiljaisuuden eri merkityksiin. “Hiljaisuuden etsiminen on osa ihmisenä olemista. Se voi merkitä muun muassa yhteyttä omaan sisäiseen maailmaan ja vuoropuhelua oman itsen kanssa. Hiljaa voi olla myös yhdessä. Sen voi kokea piinavana tai rauhoittavana. Hiljaisuus voi olla myös vaikenemista ja pitää sisällään salaisuuksia tai vääryyksiä. Hiljaa oleminen merkitsee hidastamista, oman tahdin löytämistä ja vastapainoa jatkuvaan kasvuun ja muutokseen,” näyttelyn kuraattorit pohtivat. Hiljaisuuden kuuntelija kääntää katseet sisäänpäin ihmisen tunnemaailmaan ja kutsuu meditatiiviselle pohdiskelulle taiteen äärelle.

Hiljaisuuden kuuntelijan on kuratoinut EMMAn asiantuntijoista koostuva neljän henkilön työryhmä, johon kuuluvat amanuenssit Laura Kokkonen, Tuomas Laulainen ja Pernilla Wiik sekä intendentti Henna Paunu. Ripustuksessa on esillä monipuolinen kattaus muun muassa valokuvia, maalauksia, veistoksia, taidegrafiikkaa ja mediateoksia. Osiossa nähdään teoksia taiteilijoilta Erika Adamsson, Alexander Calder, Kristjan Gudmundsson, Karoliina Hellberg, Heli Hiltunen, Eetu Huhtala, Frida Hultcrantz, Ben Kaila, Jannis Kounellis, John Kørner, Antti Laitinen, Pirkko Lepistö, Juhani Linnovaara, Olli Lyytikäinen, J.O. Mallander, Marjatta Nuoreva, Hanna Saarikoski, Diane Simpson, Suvi Sysi ja Eulàlia Valldosera. Vuoden 2022 aikana Kosketus-näyttelyn mediatilassa nähdään kolmen mediateoksen sarja osana nyt avautuvaa kokonaisuutta: Erkan Özgenin Wonderland, Jeannette Ehlersin Black Bullets sekä Maija BlåfieldinThe Fantastic.

EMMAn vuoden kattoteema on taiteen voima. Hiljaisuuden kuuntelijan laaja ripustus suomalaista ja kansainvälistä nykytaidetta ja modernismia nostaa esille ihmisen tunnemaailman eri ulottuvuuksia ja ihmisenä olemisen peruskysymyksiä. Tuomalla yhteen Saastamoisen säätiön taidekokoelman vanhempia ja uudempia teoksia esille nousee ihmisyyden piirteitä, jotka vaikuttavat ajasta toiseen.

Suvi Sysi, Settle, 2021. Kosketus: Hiljaisuuden kuuntelija, 2021. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. © Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
Eetu Huhtala, I sat there, doing nothing, 2020. Kosketus: Hiljaisuuden kuuntelija, 2021. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. © Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
Jannis Kounellis, Untitled (Space and memory), 2002. Kosketus: Hiljaisuuden kuuntelija, 2021. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. © Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.
Karoliina Hellberg, Wrapped, 2019. Kosketus: Hiljaisuuden kuuntelija, 2021. Saastamoisen säätiön taidekokoelma. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

In 2022 EMMA turns the spotlight toward visionaries of art and design under the theme Crystal Ball. The title is a metaphor for visions of things to come, creative dreams and artists’ knack for anticipating the future.25.11.2021 11:45:00 EET | Press release

The 2022 exhibition programme at EMMA showcases exciting contemporary practitioners of art and design alongside iconic modernists, all of whom are or were visionaries of their eras. The theme is reflected in the exhibitions as well as in the events programme.

EMMAs tema för år 2022 är Kristallkula och estraden överlåts till konstens och formgivningens visionärer. Kristallkulan är en metafor för visioner av framtiden, kreativa drömmar och konstnärernas särskilda förmåga att förutse det kommande.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Inkommande år presenterar EMMAs program intressanta konstnärer inom samtidskonsten och formgivningen, samt modernismens klassiska konstnärer vars produktion förenas av att de var visionära i sin tid. Temat tar sig uttryck både i utställningarnas innehåll och i EMMAs övriga program.

EMMAn vuoden 2022 teemana on Kristallipallo ja estradi annetaan taiteen ja muotoilun visionääreille. Kristallipallo on metafora tulevaisuuden näyille, luoville unelmille sekä taiteilijoiden erityiselle kyvylle ennakoida tulevaa.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Ensi vuonna EMMAn ohjelmisto esittelee nykytaiteen ja muotoilun kiinnostavia tekijöitä sekä modernismin klassikkotaiteilijoita, joiden tuotantoa yhdistää oman aikansa visionäärisyys. Teema ilmenee niin näyttelysisällöissä kuin EMMAn muussa ohjelmassa.

Chiharu Shiotas trådlabyrint tar oss på en resa in i våra personliga minnen och vårt innersta. Den världsberömda konstnären har gjort verket enkom till EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Chiharu Shiotas (f. 1972) verk Tracing Boundaries (Gränsöverskridande) förvandlar EMMAs rymliga utställningslokal i betong till en intensivt röd trådlabyrint. Shiota har gjort installationen som en del av Saastamoinen stiftelsens och EMMAs gemensamma utställningsserie, och det kommer att införlivas i stiftelsens samling. Trådnätet bildar ett för Shiota typiskt rum i rummet – en egen värld – som leder betraktaren in på en stig till personliga betydelser och minnen. Gränsöverskridande visas på EMMA 27.10.2021–27.11.2022.

Chiharu Shiota’s labyrinth of yarn invites visitors on a journey into personal memories and hidden depths. The world-famous artist created her installation site-specifically for EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Press release

Tracing Boundaries by Chiharu Shiota (b. 1972) transforms EMMA’s open concrete gallery space into an immersive labyrinth of red yarn. Commissioned by the Saastamoinen Foundation, the piece is being featured in a special series of exhibitions hosted in collaboration with EMMA. After the exhibition, the installation will become a permanent addition to the foundation’s art collection. The tangled red yarn generates “spaces within space”, a signature hallmark of Shiota’s art, inviting visitors on a journey into inner worlds and personal memories. ‘Tracing Boundaries’ will be on display at EMMA from October 27, 2021 to November 27, 2022.

Chiharu Shiotan lankalabyrintti kutsuu katsojat matkalle omiin muistoihin ja syvälle sisimpäänsä. Maailmankuulun taiteilijan teos on suunniteltu varta vasten EMMAn näyttelytilaan26.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Chiharu Shiotan (s. 1972) teos Äärirajoilla (Tracing Boundaries) muuntaa EMMAn avaran, betonin hallitseman näyttelytilan intensiivisen punaiseksi lankalabyrintiksi. Shiota on luonut installaation osana Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistä komissionäyttelyiden sarjaa ja se liitetään osaksi säätiön taidekokoelmaa. Teoksen lankaverkosto muodostaa taiteilijalle tyypillisen tilan tilassa – oman maailmansa – joka houkuttelee katsojan oman elämänsä merkitysten ja muistojen polulle. Äärirajoilla on esillä EMMAssa 27.10.2021–27.11.2022.

Utställningen Beröring har fått en ny avdelning, Lyssna till tystnaden, som grubblar över människans inre känslovärld26.10.2021 09:59:00 EEST | Tiedote

I utställningen Beröring som presenterar konst från Saastamoinen stiftelsens konstsamling öppnas en ny omfattande avdelning, Lyssna till tystnaden. Hängningen som presenterar olika konstformer från olika epoker utgår ifrån Juhani Linnovaaras (f. 1934) målning Lyssna till tystnaden. Målningen ackompanjeras av 20 andra konstnärers verk som alla funderar över människans inre värld ur olika synvinklar. Lyssna till tystnaden öppnas som en del av utställningen Beröring onsdagen den 27 oktober 2021.