Koskinen i Joensuu: Nya tag mot arbetslösheten med kommunförsök

Sysselsättningstjänsterna behöver nytänkande och nya verksamhetsformer. Kommunförbundet ser positivt på att regeringen har beslutat att inleda regionala försök inom arbetskraftsservice och företagsservice som kan genomföras i enskilda kommuner eller i hela landskapet. – Tidigare försök där kommunernas ansvar för servicen för långtidsarbetslösa utökades har lyckats väl. Sysselsättningsservicen måste finnas nära människorna. Man får inte bukt med långtidsarbetslösheten endast genom att utveckla den elektroniska servicen, konstaterade Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen i Joensuu den 24 maj.

Kommunförbundet informerar
24.5.2016
Får publiceras kl. 12.30

Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen i Joensuu:

Nya tag mot arbetslösheten med kommunförsök

Ansökningstiden till regionala försök för arbetskraftsservice och företagsservice har inletts och går ut i slutet av maj. Försöken är en del av reformen för att minska kommunernas, landskapens och hela den offentliga sektorns kostnader, och ingår i ett frikommunförsök.

I försöken, som genomförs åren 2017– 2018, omfördelar man ansvarsområdena, befogenheten och resurserna.

– Särskilt betydelsefullt är det att man nu kan prova på kommunalt organiseringsansvar för sysselsättningsservicen i sin helhet och för alla arbetslösa i åtminstone några kommuner, eller i kommunernas samarbetsområden. Först efter detta kan man besluta hur man organiserar ansvaret för sysselsättningen i framtiden, betonade Koskinen.

Koskinen påminde om att utan en hög sysselsättningsgrad kan det nuvarande välfärdssamhället inte upprätthållas.

– De gamla verksamhetsformer enligt vilka sysselsättningsservice ordnats har visat sig vara ineffektiva.

– I det kommande försöket är det viktigt att dess resultat bedöms grundligt och att resultaten styr besluten om framtiden för sysselsättningsservicen. Kommunernas kunnande, kapacitet och vilja ska inte åsidosättas.

verkställande direktör Jari Koskinen, tfn 044 976 4225

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats kommunerna.net finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Selvitys: Joukkoliikennettä kuritettaisiin arvonlisäverokannan korottamisella turhaan - ALV:n nosto vähentää valtion tuloja20.3.2024 09:52:58 EET | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on linjattu, että henkilökuljetusten arvonlisäverokantaa nostetaan 4 prosenttiyksikköä nykyisestä 10 %:sta 14 %:iin. Linja-autoliitto, Paikallisliikenneliitto ja Kuntaliitto vetoavat hallitukseen, että joukkoliikenteen arvonlisäverokanta pidettäisiin ennallaan. Jos muutos tehdään, uhkana on, että asiakkaat saavat aiempaa niukempaa palvelua, kun verotus vaikuttaa kaupunkien ja kuntien joukkoliikennekustannuksiin. Linja-autoliiton teettämän selvityksen mukaan veronkorotus ei lisää valtion verokertymää. Arvonlisäverokannan korottaminen siirtyy hintoihin, eli matkustamisesta tulee nykyistä kalliimpaa. Muutos pienentäisi esimerkiksi linja-autoalan tuloja, mikä voi pahimmillaan johtaa palvelutarjonnan karsimiseen. Kaupunkiseutujen joukkoliikenteeseen kohdistuu lisäksi ilmastoperusteisen valtionavustuksen poisto. ALV-korotus tämän ja yleisen kustannustason nousun kanssa lisäisi entisestään toimialan kustannuksia.

Suomalaisista jo 90 % asuu kunnassa, jolla on ilmastotavoite, mutta kuntien luotto ilmastotavoitteiden saavuttamiseen horjuu14.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen asuu kunnassa, joka on sitoutunut ilmastotavoitteisiin. Kuntien suunnitelmallinen ilmastotyö onkin lisääntynyt, selviää tuoreesta Kuntaliiton ilmastokyselystä. Kuntien luotto omiin ja etenkin kansallisiin ilmastotavoitteisiin on sen sijaan heikentynyt. Resurssien ja poliittisen tahtotilan puute ilmoitettiin suurimmiksi haasteiksi ilmastotavoitteiden toteutumiselle kunnassa. Käytännön ilmastotyö keskittyy kunnissa vahvasti ilmastonmuutoksen hillintään. Ilmastonmuutos vaikuttaa jo voimakkaasti kuntien toimintaympäristöön, joten sopeutumistoimia tulisi nopeasti lisätä.

TE-palvelut siirtyvät kunnille - kunnat saavat vahvistuvien peruspalvelujen myötä lisää työkaluja elinvoiman edistämiseen23.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirretään vuoden 2025 alussa TE-toimistoilta kunnille. Nykyiset TE-toimistot lakkautetaan. Vuoden vaihteessa reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu muodostaa kunnille samalla myös uuden valtionosuustehtävän.