Kostnadsplaneringen av statens IT-investeringar bör göras smidigare och uppföljningen av fördelar bör effektiviseras
Statens revisionsverk (VTV) har utrett på vilket sätt statsförvaltningen förutser och följer upp kostnaderna för och fördelarna med IT-investeringar. Dessutom har revisionsverket utvärderat hur ändamålsenliga metoderna för förutseende och uppföljning har varit. Kostnader och fördelar beräknas när investeringar bereds, men i startskedet kan kostnadskalkyler vara inexakta. I flera fall är nyttoanalysen bristfällig och stödjer inte uppföljningen i senare skeden. Utifrån revisionsobservationerna är uppföljningen sporadisk. Totalt sett verkar det som om den ekonomiska planeringen av IT-projekt är problematisk.
Kostnadskontrollen fungerar i regel bra, men de använda processerna för ekonomisk planering är för osmidiga för IT-utveckling
När investeringar bereds är uppfattningen om den utvecklade helheten vanligen ännu oklar, vilket gör att kostnadskalkylerna också är inexakta. I beredningsmaterialet om investeringar bör det därför på ett tydligt sätt lyftas fram vad föreslagna kostnadskalkyler bygger på och hur tillförlitliga de kan anses vara. Problem som uppstår under projekt kan också vara en orsak till att kostnadskalkyler överskrids. Vid sådana problem är den som leder projektet tvungen att ta ställning till huruvida fokus i utvecklingen läggs på kostnader, tidsplan eller resultat.
Kostnader följs upp och beräknas regelbundet i utvecklingsskedet. Kostnadsplaneringen och kostnadskontrollen försvåras dock av att de använda processerna för ekonomisk planering inte nödvändigtvis stödjer de metoder som tillämpas vid IT-utveckling. Kostnadskalkyler som krävs till och med flera år tidigare är i regel främmande med tanke på den smidighet som behövs vid utveckling.
Investeringar motiveras med fördelar, men realiseringen av fördelar följs inte upp
Finansministeriet och de ministerier som styr sina förvaltningsområden följer endast sporadiskt upp fördelarna med IT-investeringar. Finansministeriet har beviljat till exempel flera betydande utvecklingsprojekt anslag för främjande av produktiviteten, men fördelar har inte rapporterats och rapportering har inte heller krävts.
Eftersträvade fördelar bör lyftas fram starkt under hela utvecklingsskedet, och nyttoanalyserna bör uppdateras vid behov. Dessutom bör man skapa sig en tillräckligt bra uppfattning om realiserade fördelar, eftersom investeringar ursprungligen har motiverats med fördelar. Totalt sett ska målet för ledningen av utvecklingsprojekt vara att möjliggöra och stödja realisering av fördelar som eftersträvas genom investeringar.
Vid revisionen identifierades förutom olika utvecklingsobjekt även god utvecklingspraxis som ämbetsverken skulle kunna dela med sig av och utnyttja i större omfattning. Exempel på sådan praxis är Skatteförvaltningens formbundna utvecklingsprocess, Försvarsmaktens förfarande för prioritering av utvecklingsområden i PVSAP-systemet för styrning av verksamheten, Social- och hälsovårdsministeriets prissättningsmodell baserad på funktionspunkter för genomförandearbete i Valtimo-projektet och de tväradministrativa samarbetsgrupperna inom Inrikesministeriets förvaltningsområde.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Toni Äikäs, ledande effektivitetsrevisor
040 731 9342
toni.aikas@vtv.fi
Teemu Kalijärvi, effektivitetsrevisionschef
040 732 4637
teemu.kalijarvi@vtv.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Statens revisionsverk (VTV) finns i anknytning till riksdagen och är den högsta externa revisorn, som reviderar skötseln av statsfinanser, övervakar finanspoltiken och utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Med oberoende revisionsarbetet säkerställer verket att statens medel används för av riksdagen beslutade ändamål på ett lagenligt och ändamålsenligt sätt och att finanspolitiken utövas på ett hållbart sätt.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Företagarutbildning stöder sysselsättningen – utbildningen kan göras effektivare genom att avröja hinder för företagande17.4.2018 06:45 | Tiedote
Enligt Statens revisionsverks revisionsberättelse har den företagarutbildning som tillhandahålls genom arbetskraftstjänsterna bidragit till sysselsättningen bland dem som deltagit i utbildningen. Dessvärre ger företagandet endast obetydlig utkomst, och det finns också hinder för inledandet av företagsverksamhet.
Yrittäjäkoulutus tukee työllistymistä – koulutuksen vaikutuksia voisi edelleen parantaa poistamalla yrittäjyyden esteitä17.4.2018 06:45 | Tiedote
VTV:n tarkastuskertomuksen mukaan työvoimapalvelujen tarjoama yrittäjäkoulutus on parantanut siihen osallistuneiden työllistymistä. Yrittäjänä ansaitut tulot ovat kuitenkin jääneet pieniksi, ja yritystoiminnan aloittamiselle on esteitä.
Finansministeriets ekonomiska prognoser bland de tillförlitligaste i revisionsverkets jämförelse5.4.2018 06:45 | Tiedote
FM:s konjunkturprognoser, som är underlag för statsbudgeten, var jämte Etlas prognoser de tillförlitligaste i VTV:s senaste bedömning av finanspolitiken, där FM:s ekonomiska prognoser granskades.
Valtiovarainministeriön talousennusteet vertailun luotettavimpia5.4.2018 06:45 | Tiedote
Valtion budjetin pohjana käytetyt VM:n suhdanne-ennusteet osoittautuivat VTV:n tuoreessa vertailussa luotettavimmiksi yhdessä Etlan ennusteiden kanssa. Vertailu toteutettiin VTV:n uusimmassa finanssipolitiikan valvonnan arviossa, joka käsitteli VM:n talousennusteita.
Economic forecasts produced by the Ministry of Finance the most reliable of those reviewed5.4.2018 06:45 | Tiedote
According to a recent NAOF survey, the economic forecasts prepared by the Ministry of Finance, which are used as a basis for the state budget, give the most accurate picture of future economic trends. Their accuracy was on a par with those produced by the Research Institute of the Finnish Economy (Etla). The review was contained in the latest assessment carried out by Fiscal Policy Evaluation, which covered the Ministry of Finance's economic forecasts.
Kuntatalouden ohjaus toimii mutta kaipaa tarkempaa seurantaa27.3.2018 06:45 | Tiedote
Kuntatalous kehittyy suotuisasti, ja kuntatalouden ohjaus toimii yleisesti. Kuntatalouden ohjausta voisi silti edelleen kehittää, ja valtiovarainministeriön tulisi seurata tarkemmin valtion toimien vaikutusta kuntien menoihin ja tuloihin sekä rahoituksen riittävyyttä kuntien lakisääteisiin tehtäviin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme