Kostnadsplaneringen av statens IT-investeringar bör göras smidigare och uppföljningen av fördelar bör effektiviseras
Kostnadskontrollen fungerar i regel bra, men de använda processerna för ekonomisk planering är för osmidiga för IT-utveckling
När investeringar bereds är uppfattningen om den utvecklade helheten vanligen ännu oklar, vilket gör att kostnadskalkylerna också är inexakta. I beredningsmaterialet om investeringar bör det därför på ett tydligt sätt lyftas fram vad föreslagna kostnadskalkyler bygger på och hur tillförlitliga de kan anses vara. Problem som uppstår under projekt kan också vara en orsak till att kostnadskalkyler överskrids. Vid sådana problem är den som leder projektet tvungen att ta ställning till huruvida fokus i utvecklingen läggs på kostnader, tidsplan eller resultat.
Kostnader följs upp och beräknas regelbundet i utvecklingsskedet. Kostnadsplaneringen och kostnadskontrollen försvåras dock av att de använda processerna för ekonomisk planering inte nödvändigtvis stödjer de metoder som tillämpas vid IT-utveckling. Kostnadskalkyler som krävs till och med flera år tidigare är i regel främmande med tanke på den smidighet som behövs vid utveckling.
Investeringar motiveras med fördelar, men realiseringen av fördelar följs inte upp
Finansministeriet och de ministerier som styr sina förvaltningsområden följer endast sporadiskt upp fördelarna med IT-investeringar. Finansministeriet har beviljat till exempel flera betydande utvecklingsprojekt anslag för främjande av produktiviteten, men fördelar har inte rapporterats och rapportering har inte heller krävts.
Eftersträvade fördelar bör lyftas fram starkt under hela utvecklingsskedet, och nyttoanalyserna bör uppdateras vid behov. Dessutom bör man skapa sig en tillräckligt bra uppfattning om realiserade fördelar, eftersom investeringar ursprungligen har motiverats med fördelar. Totalt sett ska målet för ledningen av utvecklingsprojekt vara att möjliggöra och stödja realisering av fördelar som eftersträvas genom investeringar.
Vid revisionen identifierades förutom olika utvecklingsobjekt även god utvecklingspraxis som ämbetsverken skulle kunna dela med sig av och utnyttja i större omfattning. Exempel på sådan praxis är Skatteförvaltningens formbundna utvecklingsprocess, Försvarsmaktens förfarande för prioritering av utvecklingsområden i PVSAP-systemet för styrning av verksamheten, Social- och hälsovårdsministeriets prissättningsmodell baserad på funktionspunkter för genomförandearbete i Valtimo-projektet och de tväradministrativa samarbetsgrupperna inom Inrikesministeriets förvaltningsområde.
Nyckelord
Kontakter
Toni Äikäs, ledande effektivitetsrevisor
040 731 9342
toni.aikas@vtv.fi
Teemu Kalijärvi, effektivitetsrevisionschef
040 732 4637
teemu.kalijarvi@vtv.fi
Länkar
Om
Statens revisionsverk (VTV) finns i anknytning till riksdagen och är den högsta externa revisorn, som reviderar skötseln av statsfinanser, övervakar finanspoltiken och utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Med oberoende revisionsarbetet säkerställer verket att statens medel används för av riksdagen beslutade ändamål på ett lagenligt och ändamålsenligt sätt och att finanspolitiken utövas på ett hållbart sätt.
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Utvärderingsförfarandet har hjälpt kommuner att stärka sin ekonomi27.3.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Kommunernas utvärderingsförfarande borde dock bättre beakta hur man kan trygga tillgången till basservice för kommuninvånarna.
Arviointimenettely on auttanut kuntia vahvistamaan talouttaan27.3.2024 06:45:00 EET | Tiedote
Kuntien arviointimenettelyssä pitäisi kuitenkin paremmin huomioida, miten peruspalvelujen saanti kuntalaisille voidaan turvata.
Registrering i öppenhetsregistret ska göras inom en vecka25.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Organisationer som bedriver påverkanskommunikation och rådgivning inom påverkanskommunikation som riktar sig mot riksdagen och ministerierna ska registrerar sig i öppenhetsregistret före utgången av mars.
Viikko aikaa rekisteröityä avoimuusrekisteriin25.3.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Eduskuntaa tai ministeriöitä lobbaavien sekä vaikuttamistyön neuvontaa tarjoavien organisaatioiden on oltava avoimuusrekisterissä maaliskuun loppuun mennessä.
Bristfällig rapportering om partifinansieringen19.3.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Redovisningar av partifinansieringen korrigerades i samband med revisionsverkets granskning. Partiorganisationerna bör också följa upp användningen av partistöd noggrannare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum